| Skorpioner Her kan du snakke med andre om skorpioner. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Sted: Rogaland, Jæren
Alder: 20
|
Hei alle sammen
![]() Jeg har spørt rundt forbi og har tidligere tatt det opp i forumet. men det er ingen som klarer å svare meg, verken de i zooforetningen, veterinæren, blandt venner eller på nettet. Men keiserskorpionen min har brukket et bein, men halve beinet står igjen. Den har vel gått slik i ca 2,5 måneder, og det vokser ikke ut igjen. er det noen som vet om det er slik som med tarantell at man må fjerne hele beinet for at det skal vokse ut igjen? Setter stor pris på svar
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Du trenger ikke å fjerne resten av foten på en tarantell for at det skal vokse ut igjen. Foten vokser ut igjen uansett, og tarantellen kan gjerne finne på å fjerne den selv hvis den føler for det. Jeg har hatt taranteller som selv tar tak i den skadede foten og vrir den rundt og rundt til den løsner (deretter spiser de den gjerne for ikke å kaste bort god energi
)Hvis en eventuell blødning ikke stopper av seg selv derimot, så kan du først prøve å stoppe den med talkum, potetmel eller noe lignende. Hvis dette heller ikke hjelper så er det en siste mulighet å amputere foten på tarantellen. Dette gjøres best helt inne ved hofteleddet, hvor tarantellens fot faktisk er tilpasset å kunne løsne hvis det er nødvendig. Som regel vil en membran lukke seg og stoppe blødningen når foten fjernes på riktig sted. Taranteller og skorpioner er leddyr. Leddyr har skjelettet sitt på utsiden og kan bare vokse ved å bytte dette (hamskifte). Hvis skorpionen hadde vært veldig ung så kunne kanskje deler av foten ha vokst ut igjen ved neste hamskifte. Dette skjer imidlertid ikke på voksne skorpioner, så den må nok leve resten av livet uten den foten. Jeg regner med at det ikke blør og at den beveger seg greit, så da spørs det nok om det ikke er så bra som det blir
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Sted: Rogaland, Jæren
Alder: 20
|
Tusen takk for svar!
Den er nok 1,5 år gammel. Kjøpte den i en zooforetning som ikke visste værken hvor gammel den var eller hvilket kjønn. Det var litt fukt som rant fra beinet i starten. Ser ikke ut som det blør noe nå, men den halter en del fordeom. Var i hvertfall bra at jeg ventet med å prøve å amputere noe på den selv, da hadde det nok bare blitt vondt værre hehe. |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| edderkoppdyr, skorpion |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Pandinus Imperator | Trine87 | Mine virvelløse dyr | 5 | 18-03-2010 23:44 |
| Pandinus imperator | Trine87 | Taranteller og skorpioner | 17 | 10-01-2010 12:01 |
| Pandinus imperator | TwixXxy | Skorpioner | 16 | 02-06-2008 19:47 |
| Pandinus imperator avl..? | Lise_88 | Skorpioner | 4 | 15-03-2007 15:40 |
| Pandinus Imperator | Halgeir | Skorpioner | 30 | 12-10-2006 17:37 |