| Skorpioner Her kan du snakke med andre om skorpioner. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Hordaland
|
Jeg har noen skorpioner her jeg gjerne vil ha identifikasjon på.
Det er mest sannsynlig to arter. Begge er nok Buthider, mest sannsynlig noen Androctonus sp. eller Buthus sp. arter. Den ene ble funnet i Olivenlundene ved Sidi Mouktar. Sidi Mouktar er en by som ligger i Essaouira provinsen litt inni landet. Den er 5-6 cm uten hale og er ekstremt aggresiv. Lurer på om dette kan være en Buthus malhommei. De andre skorpionene vi fant, fant vi ute ved kysten 49 km nord for Agadir i en by som heter Tamri. De ble funnet oppi skråningene oppenfor stranden i fin sand under stener. De var alt fra 2 cm til 7 cm. Disse var også ekstremt aggresiv. Noen av artene jeg synes ligner er Buthus atlantis, Androctonus amoreuxi, Androctonus genneti, Buthacus leptochelys leptochelys og Buthacus occidentalis. Vi har mest erfaring med Heterometrus sp. så vi trenger hjelp med å identifisere disse artene. Legger ved litt bilder ![]() Bilde 1. er den første skorpionen jeg snakket om. Her er noen av kildene jeg har brukt: The Scorpion Fauna - Morocco og The Scorpion Fauna - Gallery : Scorpions of Africa Tusen takk for all hjelp!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Beklager skrev en liten feil der
![]() Mener de 4. første bildene er den første skorpionen jeg snakket om!
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
|
De 4 øverste er nok Buthus sp. kan ikke si noe om art ut ifra de bildene, skal se litt på det og gi deg litt info om artene i marocco når jeg kommer hjem fra jobb. De 2 neste ser ut som Androctonus amourexi men ikke sikker, og de nederste er mest sannsynlig også Buthus sp.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk!
![]() Skal få tatt noen flere og bedre bilder i dag. Det er bare bilde av 2 arter. To skorpioner jeg brukte altså. De fire første bildene er den første skorpionen jeg omtalte i første innlegg, men de andre bildene er samme skorpion som jeg omtalte sist i første innlegg
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Her er noen bilder av den andre skorpionen jeg omtalte.
Det var ikke her vi fant den, men vi tok noen bilder av den her
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Er veldig sikker på at den første skorpionen jeg omtalte i 1. innlegg er en Buthus malhommei.
Den er prikk lik og finner ikke andre som ligner spesielt. Den andre arten jeg omtalte er jeg veldig usikker på. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Hei!
Jeg tror det er rapportert rundt 12 Buthus arter i Marokko (The Scorpion Fauna - Morocco) og mange av disse er temmelig like. Identifisering fra bilder vil derfor være vanskelig og neppe gi sikre bestemmelser. Du skal ha ganske lang erfaring og kompetanse for å bestemme disse fra bilder (jeg har kontakt med de fleste av verdens skorpioneksperter, og de fleste av dem vil ikke identifisere fra bilder, og jeg er derfor også tilbakeholden på å gjøre dette (så fremt det ikke er snakk om helt opplagte tilfeller)). Buthacus slekta kjennes forholdvis lett igjen ved at den mangler tydelige kjøler på forkroppen (Prosoma). Denne er forholdvis glatt. Tørr ikke å si om en av bildene viser A. amoreuxi. Vanskelig art å bestemme i og med at den er såpass atypisk for Androctonus. Her er et bilde av et eks fra Egypt: http://www.ntnu.no/ub/scorpion-files...uxi_egypt1.jpg MVH Jan Ove
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Tror kanskje ikke det er amoreuxi alikavel for amoreuxi har kraftigere hale og klør... Men har du noe anelse på hvilken den første arten jeg snakket om er? Er temmelig sikker på at det er en Buthus malhommei, men vet du ? |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Her kommer biler av skorpionene jeg omtalte sist i innlegg 1.
Synes klørene er mye tynnere en A. amoreuxi sine. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||