"

Skorpioner Her kan du snakke med andre om skorpioner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-09-2011, 13:31   #1
Reptilfreak

davgra sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sted: Akershus
Meldinger: 8
Standard Identifisere skorpion?

Har nylig skaffet meg min første skorpion, og er veldig fornøyd med det! Men jeg er usikker på hvilken art dette er. Butikken hadde kjøpt den inn som Pandinus cavimanus, men mente heller det kunne være Heterometrus spinifer. Er det noen som kan hjelpe ut ifra disse bildene? Evt. om det er andre vinkler/utsnitt som gjør identifiseringen lettere. Er på sikt interessert i å utvide til en liten koloni, og vil være sikker på arten jeg allerede har før jeg bestiller flere!
Takk!

davgra er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-09-2011, 13:48   #2
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,633
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Ser eg ingen bilder jeg :S

Hvis du skal ha en koloni er det lurest å introdusere alle sammen til samme terrarie, samtidig. Da er det like nytt for alle og ingen har gjort krav på territorie eller skjulesteder.

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-09-2011, 13:55   #3
Reptilfreak

davgra sin avatar

Standard

...og nå tror jeg bildene er synlige også

Sitat:
Opprinnelig postet av Christoffer Vis post
Hvis du skal ha en koloni er det lurest å introdusere alle sammen til samme terrarie, samtidig. Da er det like nytt for alle og ingen har gjort krav på territorie eller skjulesteder.
Godt poeng - terrariet jeg har er uansett for lite til en koloni, så det blir i tilfellet et større et som alle kan flyttes inn i samtidig.
davgra er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-09-2011, 14:06   #4
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,633
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Åja, men da så

Ser litt ut som 1.0 h. spinifer ja. Men er ikke 100% sikker pga fargen. Men farge kan jo variere da. Kan være petersii også.

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-09-2011, 15:23   #5
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 766
Standard

Dette er nok en Heterometrus og ingen Pandinus. Det er imidlertid tilnærmet umulig å identifisere de fleste Heterometrus artene ut i fra bilde og sikker info om funnsted p.g.a. artene er svært like.

Er det noen som vil ta'n helt ut, kan dere ta en kikk på Kovariks revisjon av slekta. Den kan lastes ned gratis herifra (60 siders pdf fil med fargebilder og har derfor litt størrelse):

http://www.science.marshall.edu/fet/...s/p2004_15.pdf

Denne artikkelen har en bestemmelsesnøkkel, men den er ikke god fordi den skiller arter på kriterier som er vanskelig å vurdere så fremt du ikke har sett mange individer av de forskjellige artene (og har stor kunnskap om karakterene og deres variasjoner). Jeg sier som regel nei til å forsøke å identifisere Heterometrus fra bilder. Har man imidlertid sikker info om funnsted, er mulighetene større.

Uansett en flott skorpionslekt med mange fine, store arter.

MVH

Jan Ove
Parabuthus er offline  
Svar med sitat
Gammel 15-09-2011, 15:52   #6
Reptilfreak

kaos sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
Meldinger: 554
Blog Entries: 4
Standard

Ligger info om de vanligste artene her.

Om det ikke fungerer bra å introdusere alle på en gang kan det lønne seg å la en og en etablere seg. Har gjort dette med flere Pandinus og Heterometrus arter når de har sloss når jeg har satt de inn sammen. Med par har jeg ofte latt hunnen etablere seg og så introdusert hannen.
Svar med sitat
Gammel 15-09-2011, 16:06   #7
Reptilfreak

davgra sin avatar

Standard

Mange takk for svar
davgra er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-09-2011, 15:28   #8
Reptilfreak

davgra sin avatar

Standard

Har tenkt litt videre på dette, og lurer på hva som ville skjedd om jeg kjøpte et par-tre H.spinifer til kolonien, og det viser seg at den jeg allerede har ikke er spinifer, men en annen lignende art? Vil de sloss, parre seg og potensielt skape hybrider (sikkert ingen god idé), eller leve side om side uten større problemer? I og med at Heterometrus-artene kan være såpass vanskelig å skille ville jeg tro at denne problemstillingen er støtt på før.
davgra er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Identifisere sling k-k Taranteller og skorpioner 11 19-03-2010 19:14
Hjelp meg å identifisere Uni Frosker, padder og salamandere 2 07-10-2009 18:02
Noen som kan identifisere denne? KristianM Ekte edderkopper 11 21-04-2009 22:47
Hjelp til å identifisere slanger i Thailand.. Frogger Reptilidentifisering 8 20-03-2009 13:00

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 10:03.