| Skorpioner Her kan du snakke med andre om skorpioner. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2011
Sted: Akershus
|
Har nylig skaffet meg min første skorpion, og er veldig fornøyd med det! Men jeg er usikker på hvilken art dette er. Butikken hadde kjøpt den inn som Pandinus cavimanus, men mente heller det kunne være Heterometrus spinifer. Er det noen som kan hjelpe ut ifra disse bildene? Evt. om det er andre vinkler/utsnitt som gjør identifiseringen lettere. Er på sikt interessert i å utvide til en liten koloni, og vil være sikker på arten jeg allerede har før jeg bestiller flere!
Takk!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Ser eg ingen bilder jeg :S
Hvis du skal ha en koloni er det lurest å introdusere alle sammen til samme terrarie, samtidig. Da er det like nytt for alle og ingen har gjort krav på territorie eller skjulesteder.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
...og nå tror jeg bildene er synlige også
![]() Godt poeng - terrariet jeg har er uansett for lite til en koloni, så det blir i tilfellet et større et som alle kan flyttes inn i samtidig. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Åja, men da så
![]() Ser litt ut som 1.0 h. spinifer ja. Men er ikke 100% sikker pga fargen. Men farge kan jo variere da. Kan være petersii også.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Dette er nok en Heterometrus og ingen Pandinus. Det er imidlertid tilnærmet umulig å identifisere de fleste Heterometrus artene ut i fra bilde og sikker info om funnsted p.g.a. artene er svært like.
Er det noen som vil ta'n helt ut, kan dere ta en kikk på Kovariks revisjon av slekta. Den kan lastes ned gratis herifra (60 siders pdf fil med fargebilder og har derfor litt størrelse): http://www.science.marshall.edu/fet/...s/p2004_15.pdf Denne artikkelen har en bestemmelsesnøkkel, men den er ikke god fordi den skiller arter på kriterier som er vanskelig å vurdere så fremt du ikke har sett mange individer av de forskjellige artene (og har stor kunnskap om karakterene og deres variasjoner). Jeg sier som regel nei til å forsøke å identifisere Heterometrus fra bilder. Har man imidlertid sikker info om funnsted, er mulighetene større. Uansett en flott skorpionslekt med mange fine, store arter. MVH Jan Ove
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
|
Ligger info om de vanligste artene her.
Om det ikke fungerer bra å introdusere alle på en gang kan det lønne seg å la en og en etablere seg. Har gjort dette med flere Pandinus og Heterometrus arter når de har sloss når jeg har satt de inn sammen. Med par har jeg ofte latt hunnen etablere seg og så introdusert hannen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Mange takk for svar
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Har tenkt litt videre på dette, og lurer på hva som ville skjedd om jeg kjøpte et par-tre H.spinifer til kolonien, og det viser seg at den jeg allerede har ikke er spinifer, men en annen lignende art? Vil de sloss, parre seg og potensielt skape hybrider (sikkert ingen god idé), eller leve side om side uten større problemer? I og med at Heterometrus-artene kan være såpass vanskelig å skille ville jeg tro at denne problemstillingen er støtt på før.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Identifisere sling | k-k | Taranteller og skorpioner | 11 | 19-03-2010 19:14 |
| Hjelp meg å identifisere | Uni | Frosker, padder og salamandere | 2 | 07-10-2009 18:02 |
| Noen som kan identifisere denne? | KristianM | Ekte edderkopper | 11 | 21-04-2009 22:47 |
| Hjelp til å identifisere slanger i Thailand.. | Frogger | Reptilidentifisering | 8 | 20-03-2009 13:00 |