| Skorpioner Her kan du snakke med andre om skorpioner. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 15
|
hei har tenkt å skaffe meg en ørken skorpion som ikke er giftig noen som har noen ideer.
har ikke noe er faring med skorpioner. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
|
Scorpio maurus palmatus tror jeg ikke er så veldig potent! + De er skikkelig stilige
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Alle scorpioner er giftige.
Men ja, scorpio marurus er fin og har mild gift. Den er kjent for å være en liten hissigpropp vell å merke
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
|
Er en fin art ja, men er ikke sikker på om jeg vil anbefale den til en nybegynner. Som nevnt er de hissige og om de blir holdt riktig ser man svært lite til skorpionen, kun ett hull i substratet. Om man ikke får tak i en voksen Scorpio maurus kan det også være en utfordring å få denne til å klare seg til voksen alder. Ville nok kikket mer i retning amerikanske ørken arter, Vaejovis, Smeringerus, Hadrurus o.l.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Er enige i forslagene som er kommet. Scorpio maurus palmatus (eller S. m. fuscus) er ikke farlig (selv om dette kan stå i en del litteratur basert på en grov feil i Keegan's "Scorpions of Medical Importance"), men kan være litt kjedelig i og med at dette er en underart som normalt lever i forholdsvis dype huler (selv om de også kan finnes under steiner). De nevnte amerikanske artene er bedre i så henseende og jeg har spesielt sansen for Hadrurus som er en stor og flott art. Ulempen med disse artene at de ikke er de enkleste å avle hvis man har planer om dette (best sjans med Vaejovis, vil jeg tro).
MVH Jan Ove
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
har dere noen spesifikke arts navn
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
hei er det noen som kan gi meg lit info om Scorpio maurus?.
fra personlige er faringer og lignende. skal bygge et terrarium som er ca.60x30x30cm(lxbxh) |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
mener ikke å masse men kunne noen svart på spårsmålene mine.
takk får alle svar
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Tror ikke det er så mange som har hatt scorpio maurus her på forumet.
Men her kan du finne svar på alt du lurer på
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Tønsberg
Alder: 32
|
Til Scorpio maurus ville jeg heller bygd ett terrarie på 30x30x60cm(lxbxh)slik at man kan ha en falsk bunn og 30 cm substrat, de jeg hadde tidligere lagde tuneller på 20 cm+. Ligger ett kjempebra caresheet her, som jeg har vært så heldig å få bruke info fra i caresheet jeg holder på å skrive til siden min.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|