"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Edderkoppdyr > Skorpioner Håndtering av skorpion

Skorpioner Her kan du snakke med andre om skorpioner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 31-05-2011, 00:34   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2010
Sted: Narvik
Alder: 21
Meldinger: 6
Standard Håndtering av skorpion

Jeg har nylig kjøpt meg en skorpion av typen keiserskorpion.

Så det jeg lurer på er hvordan håndterer man den?

Jeg har litt lyst og holde den, men vill gjerne vite litt mer om hvordan man skal løfte den osv.

Takk på forhånd
Sindrulf er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-05-2011, 09:01   #2
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 766
Standard

Hvorfor skal du håndtere den? Taranteller og skorpioner er ikke en type dyr som hverken bør eller trenger å bli håndtert. Selv om sjansene for at du skal bli stukket er små med denne arten, er sjansene for at skorpionen blir skadet desto større (ved at den f.eks. faller i gulvet). Keiserskorpioner kan finne på å bruke giftbrodden til å forsøke å skyve hendene dine vekk og dette blir fort oppfattet som et stikkforsøk med medførende panikkreaksjon (hos den som holder den) som kan føre til skade på skorpionen. Keiserskorpioner kan også klype noe voldsomt med klørne og dette gjør jæ.. vondt (been there, done that). Men de vil sjeldent stikke, selv om det kan skje nå og da.

Og for ordens skyld før noen begynner å nevne steiner og glasshus: Jeg har håndtert taranteller og skorpioner på tv, i aviser og under fordrag i de snart 25 årene jeg har holdt på med disse dyregruppene. Dette har vært gjort under kontrollerte forhold og jeg håndterer ikke dyrene mine til vanlig. Min advarsel mot håndtering kan virke litt dobbeltmoralsk, men jeg har snakket med flere ulykkelige tarantell- og skorpioneiere opp igjennom årene som har mistet dyret sitt etter håndtering. Så tenkt nøye igjennom behovet for å gjøre dette før du gjør det.

MVH

Jan Ove
Parabuthus er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-05-2011, 10:20   #3
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Parabuthus Vis post
Hvorfor skal du håndtere den? Taranteller og skorpioner er ikke en type dyr som hverken bør eller trenger å bli håndtert. Selv om sjansene for at du skal bli stukket er små med denne arten, er sjansene for at skorpionen blir skadet desto større (ved at den f.eks. faller i gulvet). Keiserskorpioner kan finne på å bruke giftbrodden til å forsøke å skyve hendene dine vekk og dette blir fort oppfattet som et stikkforsøk med medførende panikkreaksjon (hos den som holder den) som kan føre til skade på skorpionen. Keiserskorpioner kan også klype noe voldsomt med klørne og dette gjør jæ.. vondt (been there, done that). Men de vil sjeldent stikke, selv om det kan skje nå og da.

Og for ordens skyld før noen begynner å nevne steiner og glasshus: Jeg har håndtert taranteller og skorpioner på tv, i aviser og under fordrag i de snart 25 årene jeg har holdt på med disse dyregruppene. Dette har vært gjort under kontrollerte forhold og jeg håndterer ikke dyrene mine til vanlig. Min advarsel mot håndtering kan virke litt dobbeltmoralsk, men jeg har snakket med flere ulykkelige tarantell- og skorpioneiere opp igjennom årene som har mistet dyret sitt etter håndtering. Så tenkt nøye igjennom behovet for å gjøre dette før du gjør det.

MVH

Jan Ove
Jeg hadde bare lyst til å prøve å holde den, men litt usikker på om det er så lurt, så derfor jeg spurte her.
Å svaret gir meg vell egentlig ganske greit svar ^^

Men Tarantellen jeg har er veldig snill å ha med å gjøre, den kryper fint opp i hånden min å holder seg for det meste i ro når jeg holder den.
Men somregel tar jeg ikke tarantellen ut med mindre jeg skal skifte inni terrarie.

Med tenkte det var greit å få litt kunskap rundt det om vis man skulle løfte en skorpion, om hvordam man skulle gjøre det... om det er lurt osv.

På dyrebutikken jeg kjøpte den så løftet selgeren skorpionen opp etter halen å så ut som det gikk rimelig greit.
Men har opplevd flere ganger at folk på dyrebutikken har mindre peiling på dyrene en dem burde hatt.

Så derfor jeg prøvde denne muligheten med å spørre her i forumet først.
Sindrulf er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-05-2011, 10:28   #4
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 899
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Enig med Parabuthus. Du gjør dyret ditt en tjeneste ved å la være
Det vil stresse den en hel del. Skorpioner er dyr man har for å studere atferd gjennom terraglasset, ikke for å håndtere.

Jeg skjønner at man er nysgjerrig på å prøve håndtering
Jeg har selv bare gjort det i forbindelse med flytting av dyr fra ett terra til ett annet. Ellers får de mest mulig ro. Da trives de best.

Du løfter den ganske enkelt etter halen og legger den i håndflaten.
Bare husk at det vil være en skremmende opplevelse for skorpionen din, samtidig som det er en stor fall-fare. Den kan finne på å løpe rett ut av hånden din, i panikk.

Ta forhåndsregler og gjør det helst bare èn gang for å stille nysgjerrigheten, blir mitt råd.
Den vil trives best om den får fred.

Lykke til Smart å spørre når man er usikker, ikke alle som tenker så langt! cred

Sist endret av Martink; 31-05-2011 kl 10:34.
Martink er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-05-2011, 10:48   #5
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Martink Vis post
Enig med Parabuthus. Du gjør dyret ditt en tjeneste ved å la være
Det vil stresse den en hel del. Skorpioner er dyr man har for å studere atferd gjennom terraglasset, ikke for å håndtere.

Jeg skjønner at man er nysgjerrig på å prøve håndtering
Jeg har selv bare gjort det i forbindelse med flytting av dyr fra ett terra til ett annet. Ellers får de mest mulig ro. Da trives de best.

Du løfter den ganske enkelt etter halen og legger den i håndflaten.
Bare husk at det vil være en skremmende opplevelse for skorpionen din, samtidig som det er en stor fall-fare. Den kan finne på å løpe rett ut av hånden din, i panikk.

Ta forhåndsregler og gjør det helst bare èn gang for å stille nysgjerrigheten, blir mitt råd.
Den vil trives best om den får fred.
Okay, er slike ting jeg trenger å vite, pga jeg er ganske så ny i gamet.
Er ikke så lenge siden jeg kjøpte meg en tarrantel av typen rød chile, å det er etter det slike dyr har begynt å intrisere meg.
Å edderkoppen er ganske snill å ha med å gjøre.

Men skorpion har jeg ikke like mye kunskap til.

Så takk for svar
Sindrulf er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-05-2011, 15:55   #6
Reptilfreak

hewlet sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Drammen
Meldinger: 458
Standard

Det beste er å la være skorpionen, de blir stresset av håntering, jeg har håntert mine Keiserere for egoen skyld noe ganger

Kan ta dem opp med broden, men de vil prøve å klype deg da, så fort de er på hånden din blir de rolig igjen.
Du kan prøve å sette dem på armen( på genseren) eller buksen først slik at de roer seg litt, og så la dem vandre på hånden din da.
Hvis du forsiktig dytter dem bak går de den retningen du vil at den skal gå.

Men er skorpioen veldig stresset kan det gå fort feil.
hewlet er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-05-2011, 19:26   #7
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av hewlet Vis post
Det beste er å la være skorpionen, de blir stresset av håntering, jeg har håntert mine Keiserere for egoen skyld noe ganger

Kan ta dem opp med broden, men de vil prøve å klype deg da, så fort de er på hånden din blir de rolig igjen.
Du kan prøve å sette dem på armen( på genseren) eller buksen først slik at de roer seg litt, og så la dem vandre på hånden din da.
Hvis du forsiktig dytter dem bak går de den retningen du vil at den skal gå.

Men er skorpioen veldig stresset kan det gå fort feil.
Okay, er vell kansje der det ligger hos meg å, at jeg kansje er litt ego når det gjelder den saken.

Men jeg er nylig begynt å holde på med slike dyr å det er veldig intresangt.
Tarantellen jeg har er min første tarantell å skorpionen er min første skorpion, så jeg er jo litt i utforskningsfasen enda kan man vell si.

Kansje det kan være lurt å prøve å holde litt på med den nedi terriariet først?
Slik at den kansje blir litt vant til meg, å da kansje den ikke blir så stresset når jeg først tar den ut?
Sindrulf er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-05-2011, 19:52   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2010
Sted: Norgesland På Kruss Å Tvers
Alder: 22
Meldinger: 253
Standard

viss du får en scorpion te å bli vant med deg skal du få en klem av meg
Sundal89 er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-05-2011, 20:36   #9
Reptilfreak

Martink sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Utenfor Haugesund.
Alder: 30
Meldinger: 899
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (8)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Sindrulf Vis post
Kansje det kan være lurt å prøve å holde litt på med den nedi terriariet først?
Slik at den kansje blir litt vant til meg, å da kansje den ikke blir så stresset når jeg først tar den ut?
Jeg tror du overvurderer mentalkapasiteten til keiserskorpionen
Dette er dyr som kun reagerer, ikke vurderer. De sanser i nåtid, aldri fortid eller fremtid, og har faste måter å reagere på ulike sanseinntrykk på.
Du vil mao aldri kunne lære en skorpion noe. Hverken å stole på deg, eller å gi labb

Om du romesterer nede i terraet med hånden din, så vil skorpionen enten flykte eller forsvare seg. Hver gang.. av ovennevnte grunner.

Som sagt, dette er ikke kosedyr.
Studer dem på avstand og lær om deres naturlige atferd. Det er veldig fascinerende

Sist endret av Martink; 31-05-2011 kl 20:46.
Martink er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-05-2011, 21:05   #10
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Martink Vis post
Jeg tror du overvurderer mentalkapasiteten til keiserskorpionen
Dette er dyr som kun reagerer, ikke vurderer. De sanser i nåtid, aldri fortid eller fremtid, og har faste måter å reagere på ulike sanseinntrykk på.
Du vil mao aldri kunne lære en skorpion noe. Hverken å stole på deg, eller å gi labb

Om du romesterer nede i terraet med hånden din, så vil skorpionen enten flykte eller forsvare seg. Hver gang.. av ovennevnte grunner.

Som sagt, dette er ikke kosedyr.
Studer dem på avstand og lær om deres naturlige atferd. Det er veldig fascinerende

Hehe, som jeg sa tidligere så er jeg ny i gamet, så jeg har mye å lære, å derfor jeg blantannet har tatt fatt å skrive i forum her på reptilfreaks ^^
Jeg synes det er fasinerende dyr å er ikke intrissert i å skade dem på noen måte... så derfor jeg spurte etter råd her

Men du må ærlig innrømme at det hadde vært en smule tøfft med en skorpion som gir labb?
Sindrulf er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ufrivillig håndtering av skorpion Androctonus Skorpioner 10 16-11-2008 12:00
G. rosea håndtering. Viridovipera Taranteller 2 05-10-2007 16:12
bilder fra skorpion håndtering! Androctonus Skorpioner 24 30-06-2007 18:44
Håndtering eddie Skorpioner 1 12-10-2004 18:25
Håndtering? Miss_Loca Skorpioner 21 08-10-2004 12:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:55.