"

Reptilfreaks.no > Virvelløse dyr > Edderkoppdyr > Skorpioner Pandinus smithi. Ønsker info.

Skorpioner Her kan du snakke med andre om skorpioner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-02-2010, 06:26   #1
Reptilfreak

Boavennen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sandnes
Meldinger: 345
Blog Entries: 2
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (20)
Standard Pandinus smithi. Ønsker info.

Vurderer å skaffe meg Pandinus smithi. Goooogler, men finner svært lite info om arten.

Har noen erfaring med arten?
Hvordan er den å få tak i, evnt prisleie i forhold til andre arter?

Hadde vært kjekt å vite litt mer om krabaten.
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60.
Boavennen er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-02-2010, 17:17   #2
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Jeg har desverre ikke info om den arten,men håper du legger ut bilder, om du får deg en.

Pandinusèr er vel en rimelig stor mølje for tiden,med mange navn og "alle" tror de endelig er eier av P. smithi ,P.gregoryi,P.exiltialis,men egentlig har en P. viatoris osv,osv,osv..

Det virker som det mangler en skikkelig key-gen.

Jeg tror denne: http://kovarex.com/scorpio/ er det nærmeste man kommer?

Har du sjanse så finn ut hvor den/foreldre er fra opprinnelig

Men som sagt,jeg vet pent lite om disse.

Lykke til.
allan er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 15-02-2010, 19:06   #3
Reptilfreak

hewlet sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Drammen
Meldinger: 458
Standard

Jeg kan få tak i:
Pandinus militaris
http://www.schaben-spinnen.de/Data/A...s%20%20039.jpg

og

Hadogenes troglodytes
Bugs in Cyberspace - Scorpions, Hadogenes troglodytes

hewlet er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-02-2010, 22:47   #4
Reptilfreak

EKn88 sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Oslo
Alder: 23
Meldinger: 174
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Jeg har ingen personlig erfaringer med denne arten, men det står en artikkel om det i Eksotiske insekter.

Litt kort fra den artikkelen:

Den blir litt mindre en Pandinus imperator, rundt 15 cm. Den kan holdes på samme måte som P.imperator, og kan holdes sammen i grupper.

Arten er utbredt i Vest- til Midt-Afrika og bor i huler på opptil 15 cm i dybden i regnskogen.

Når det gjelder kjønn, så har hunnene 26-28 kamtenner, og hannene 29-32 kamtenner. Ved regelmessig og rikelig foring vil den bli kjønnsmoden på 2-3 år!

Håper dette hjelper litt, når det gjelder priser og tilgjengelighet så vet jeg ikke. Så vidt jeg husker så er alle Pandinus arter CITES-listet!

Mvh
Erlend
EKn88 er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-02-2010, 22:47   #5
Reptilfreak

EKn88 sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Oslo
Alder: 23
Meldinger: 174
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Jeg har ingen personlig erfaringer med denne arten, men det står en artikkel om den i Eksotiske insekter.

Litt kort fra den artikkelen:

Den blir litt mindre en Pandinus imperator, rundt 15 cm. Den kan holdes på samme måte som P.imperator, og kan holdes sammen i grupper.

Arten er utbredt i Vest- til Midt-Afrika og bor i huler på opptil 15 cm i dybden i regnskogen.

Når det gjelder kjønn, så har hunnene 26-28 kamtenner, og hannene 29-32 kamtenner. Ved regelmessig og rikelig foring vil den bli kjønnsmoden på 2-3 år!

Håper dette hjelper litt, når det gjelder priser og tilgjengelighet så vet jeg ikke. Så vidt jeg husker så er alle Pandinus arter CITES-listet!

Mvh
Erlend
EKn88 er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-02-2010, 23:17   #6
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Standard

Kansje denne tråden ender opp med litt god info: Need id on this pandinus sp. - Arachnoboards
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-02-2010, 14:53   #7
Reptilfreak

Parabuthus sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
Meldinger: 766
Standard

Hei!

Som Allan påpeker, er ikke Pandinus slekta skikkelig revidert på mange år, selv om Kovarik behandler den forholdsvis grundig i sin bok (lenke i en av de tidligere postene). Det er grunn til å være skeptisk når det tilbys andre arter enn de vanlige (P. imperator og P. cavimanus), da de ulike artene er ganske like og vanskelig å skille (det holder ikke å vurdere farge og lignende). Jeg kan imidlertid ikke påstå at det fra tid til annen dukker opp uvanlige arter, spesielt i Tyskland, men ikke ta dette for god fisk. Jeg har så langt kun funnet P. imperator, P. cavimanus og P. viatoris blant de Pandinus'ene som har kommet meg i hende de siste årene. Nå må jeg imidlertid legge til at det ikke har eksistert en skikkelig bestemmelsesnøkkel før Kovarik kom med si bok i fjor, så det kan være at jeg har misset noe.

Pandinus smithi er en av de mange Pandinus artene fra Øst Afrika (Somalia). Voksne når en størrelse på 100-110 mm, og fargen er som regel rødbrun, men gule til gulbrune bein. Bena er alltid lysere enn kroppen. Et viktig kjennetegn for arten er at pedipalphåndens (manus) granuler er koniske og spisse. Arten har en viss kjønnsforskjell (hannene har en "tann" på den bevegelige fingeren av klørne og større telson).

Dessverre foreligger det ikke noe informasjon om artens økologi og habitat. Vi må imidlertid anta at dette ikke er en regnskogsart på linje med P. imperator, og bør holdes litt tørrere enn denne. Utover dette vet jeg ikke særlig mer.

Det finnes en rekke Pandinus arter fra Øst Afrika, men det hadde vært fint om noen tok en skikkelig revisjon av disse etter hvert. Problemet er tilgangen på nytt materiale. Det er ikke spesielt enkelt å drive feltarbeid i mange av disse landene (f.eks. Somalia, Eritrea og Ethiopia).

Pandinus militaris ble nevnt i en annen post. Denne arten ble synonymisert med P. cavimanus av Kovarik i 2002, og er således ikke en gyldig art (dyrene som selges er m.a.o. cavimanus'er, så ikke aksepter å betale høyere pris for disse i forhold til P. cavimanus).

Det kan som en kuriositet nevnes at Pandinus er rapportert fra Yemen (2 arter) og Saudi Arabia (1 art).

MVH

Jan Ove
Parabuthus er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Fler som har B.smithi ? Trenger litt info :) Thommas88 Taranteller 8 21-10-2009 22:40
Ønsker en Brachypelma Smithi Rawhin Taranteller og skorpioner 2 22-02-2009 10:44
Brachypelma Smithi Info Galil Taranteller 8 08-12-2008 17:05
pandinus haydin Skorpioner 2 09-07-2008 00:50

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:24.