| Skorpioner Her kan du snakke med andre om skorpioner. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Hvor lenge kan det gå før jeg blir bekymret over at skorpionen ikke spiser?
![]() Har to H. Spinifere i samma terrarie, og den ene er litt større enn den andre. Den store har jeg vel sett spise to ganger.. Har ikke sett den minste spise i det hele tatt.. Har plukket ut siriss-rester, men da har jeg jo ikke visst hvem av dem som har spist.. Den vil heller ikke spise hvis jeg "terger" den med maten.. Kjøpte begge rundt oktober, så såvidt det jeg vet så har ikke den minste spist.. Burde jeg bli litt bekymra da? De har tilgang på wormdish med melormer..
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Grimstad en plass
|
en del skorpion arter kan gå opptil ett år uten mat, så lenge de har tilgang på friskt vann så er ikke det noe problem
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Trondheim
|
Ved spisevegring bør man alltid vurdere temperaturen. En test kan være å øke temperaturen 2-3 grader i noen dager og se om dette øker lysten på mat (dette rådet gjelder ikke hvis man allerede har en høy temperatur). Heterometrus bør ha minst 25 grader.
En annen mulighet er å ta ut den lille skorpionen og la den gå alene og se om dette gjør at den spiser. Selv om denne arten kan gå sammen, kan man ikke utelukke at den store monopoliserer maten ovenfor den lille (spesielt hvis de ikke kommer fra samme kull). Noen arter kan ha perioder med spisepause, men tror ikke dette er naturlig for Heterometrus (med unntak av en uke eller to før hudskifte). MVH Jan Ove
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Sitat:
Det er greit å følge litt ekstra med fremover,for de er ekstra sårbare under hamskifte og de andre skorpionene kan bli fristet av en forsvarsløs godbit |
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Den minste har nok gått lengre enn en-to uker.. Men har ikke skjedd noe.. Skal prøve rådene!
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
[QUOTE=allan;130675]Er de "feit" og ikke spiser,kan det vere hamskifte på gang.
Hvis de kun går en, to uker uten mat før hamskift, så har jo dette pågått ganske lenge? Men de burde jo ha skiftet noe ham nå, synes jeg..
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Ser Parabuthus nevner minst 25 grader,så da kan det vere tempraturen som er problemet..
Skader nok ikke å få opp tempen.(og fuktigheten) Jeg har ikke all verdens erfaring med hamskifte hos P.imperator, men med mange ørken-skorpioner tar vi opp tempen til 30+ når vi forventer hamskift. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Kommentarer til " Tykkhalet gekko eller bjeffegekko - Underwoodisaurus milii" | Roland | Kommentarer til faktaarkene | 1 | 24-02-2010 11:11 |
| Aleksander Rybak "fairytale" vant eurovisjon song contest!!! | bernie95 | Småprat | 38 | 20-05-2009 07:57 |
| "Fant skorpion på Burøya" | Jonas | Media | 10 | 20-06-2008 13:46 |
| "Madeira-øya der de dyrker orkidè'er som om det skulle vært marihuana" | bendick2112 | Reisebrev | 12 | 24-04-2008 13:54 |