| Skorpioner Her kan du snakke med andre om skorpioner. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 20
|
Heisann! Er ny på forumet her. Det vil si, jeg var aktiv her for et par år siden, og tenkte nå jeg skulle begynne igjen med et nytt prosjekt, og trenger deres hjelp!
Har planer om å bygge et rimelig stort terriarium (110*50 cm) eller noe slikt. Har da planer om å innrede dette i ørkenstil, altså ørkensand, gjerne en liten bekk som renner igjennom, et vissent slikt "mini-tre" (husker ikke navnet) osv.. Nå kommer jeg til saken: Opp i her har jeg veldig lyst å ha en skorpionkoloni. Vil helst ha en art som ikke er alt for giftig. Som helst stiller null/lite krav til luftfuktighet. (Altså, normal stue-luftfuktighet) Hvor mange kan jeg ha opp i her? Er det håp om å få unger i en koloni? Gjerne faktaark og/eller annen info om arten du foreslår. På forhånd, tusen takk !
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Ålgård, Rogaland.
Alder: 21
|
Har aldri drevet med skorpioner selv, så vet ikke om det er så mye til råd, men Keiserskorpionen krever ikke så mye. De kan gå flere i samme terra
Men da nytter det ikke med så mye "ørken" innredning.. Men høres ut som ett spennende prosjekt Velkommen til forumet ![]() Keiserskorpion Pandinus imperator Kristoffer
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Desert Hairy Scorpion Care Sheet
Vet ikke hvordan den er i kollektiv,men pleier å vere litt kostbar så kansje greit å begynne med et par.. Lykke til og håper vi får se noen bilder.
Sist endret av allan; 29-01-2010 kl 09:22. Begrunnelse: Galil var raskere ser jeg :) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 20
|
Takker for svar, begge to! Likte denne Hadrurus Arizonensis. Men når du sier kostbar, hvor dyr snakker vi da?
Bilder skal jeg kunne fikse vettu! Håper å komme i gang med prosjektet om ikke så alt for lenge
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Du sier at du opplever P. imperator som kjedelig, hva er det som gjør den kjedelig? En ørkenart vil ikke oppleves som så annerledes enn en P. imperator på de fleste områder. Det er nå en gang slik at skorpioner ligger i ro størsteparten av livet sitt, og her er det liten forskjell mellom artene. Selv anser jeg det som bedre jo roligere dyrene mine er, da jeg er tilbøyelig til å tro at en skorpion som til stadighet "patruljerer" terrariet sitt viser stressymptomer. Ligger den derimot i ro på gjemmestedet sitt og spiser greit, da vet jeg at jeg gjør ting riktig. Så om opplever P. imperator kjedelig fordi den beveger seg lite og ofte er nedgravd og forventer annen atferd av ørkenarter, vil du nok bli skuffet.
Om det er en koloni du er ute etter, bør du nok ikke satse på H. arizonensis. Å holde dem i par går stort sett bra, men å holde dem i grupper er nok desverre i overkant risikofylt. For et enkelt par av H. arizonensis (eller hvilken som helst annen art) er de målene du oppgir på terrariet ditt litt overkill. Det er mye mer plass enn de trenger. Videre er H. arizonensis en utpreget graver og bør ha mye susbstrat å grave i. Følgelig vil den også forbli nedgravd store deler av tiden (refererer til den kjedelige P. imperatoren). Skal du ha skorpioner som går bra sammen samtidig som de ikke er så farlig giftige, finner du ikke noen arter som passer deg innen "ørkenskorpion- kategorien". Svakt giftige, "sosiale" ørkenskorpioner finnes ganske enkelt ikke. De aride og semi-aride artene som kan holdes i grupper, finner du stort sett i slektene Centruroides (de fleste/alle arter er sosiale, men ikke alle er ørkenarter), Rhopalurus (samme som Centruroides), Androctonus (kun få arter kan holdes sammen, men alle er ørkenarter) og Hottentotta (samme som Androctonus). Arter fra disse slektene er middels til sterkt giftige og passer dermed ikke til dine krav. Som du ser så må du nesten velge bort ett av kravene dine om du vil finne en art som passer deg. Om du kan fire på kravet om en koloni og heller satse på et enkelt individ eller et par per terra, så er arter som Hadrurus arizonensis og Scorpio maurus (og de mange nye artene innen denne slekta, endel av dem finnes i hobbyen) noe å se på. Alternativt, om du kan fire på kravet om ørkenarter, er det mange flotte arter innen slekter som Pandinus, Heterometrus o.l. som også stort sett kan holdes sammen. I og med at disse artene generelt sett er store, vil du få mye ut av en liten gruppe i et så stort terra som du planlegger. En siste mulighet er jo å fire på kravet om giftighet, men det er absolutt ingen god idè å skaffe seg arter som er farligere enn man føler seg trygg på/har kompetanse til å holde. Da er det bedre å heller satse på et tropisk terra og på denne måten opparbeide erfaring med gruppehold, og så eventuelt skaffe seg en gruppe med ørkenarter på et senere tidspunkt. Dette ble nok rotete men. Om det skulle være noe som er uklart, er det bare å spørre
Sist endret av psychofox; 30-01-2010 kl 16:14. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|