"

Skorpioner Her kan du snakke med andre om skorpioner.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 15-01-2009, 10:15   #1
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Medlem siden: May 2006
Sted: Sandnes (Rogaland)
Meldinger: 968
Blog Entries: 2
Standard Keiserskorpion terra

Jeg har i de siste månedene tenkt på å utvide terrariedyr-samlingen min med en ny dyregruppe (altså ikke et insekt). Jeg kom fram til at keiserskorpion sikkert var det beste for meg.

Skorpionen er bestilt og jeg får den antagelig i dag/ i morgen.

Jeg har set på mange terra bilder og lest mange faktaark om dem.

Slik ser terraet ut: (uten keiser)

Keiseren skal dele terra med vandrebladene mine (selvfølgelig med en skillevegg imellom, jeg skal skaffe meg en svart skillevegg slik at ikke de forskjellige artene ser hverandre...)

Bare skorpiondelen:

Hulen: (Jeg har tatt ut "innmaten" i trestokken slik at skorpionen kan gå inni den)

Ser terraet fint ut til en keiser?

Målene er: ca 30*34*50cm (l*b*h) (terraet er ca 20cm langt forran og 40cm langt bak)

Det er altså et terra på totalt 65*34*50cm
Svar med sitat
Gammel 15-01-2009, 11:47   #2
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
Meldinger: 590
Blog Entries: 1
Standard

Bare ha nok med jord inne i terra da keisere elsker å grave Så lenge de har mulighet til det så tror jeg det er vanskelig å få de til å mistrives Etter hva jeg lest så bør man ha i vært fall 10cm med torv til de å grave i. Jeg har selv en Pandinus Cavimanus som har gravd seg skikkelige ganger i det terra jeg har. Dessverre veldig sjelden jeg ser den, men ser ut å kose seg der nede i hulen sin
Svar med sitat
Gammel 15-01-2009, 11:58   #3
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Standard

Fremste del av terraet har ca 6cm torv og bakre del har 10- 15cm. Bør jeg sette in mer? Fremste del av terraet er det ikke plass til mer torv, men jeg kan sette mer inn bak.

Tror dere det blir bedre om jeg legger inn så mye torv at torven bak i terraet er like høyt som trestammen? (altså 5-7 cm mer med torv)
Svar med sitat
Gammel 15-01-2009, 15:38   #4
Reptilfreak

Kiwi sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Sted: Østlandet
Alder: 29
Meldinger: 590
Blog Entries: 1
Standard

Går utifra at du ikke får plass med mer i front pga åpning på terra? Da er det bare å begynne lavt å så bygge det oppover Tror vel at det er det du har gjort? Har det slik i mitt terra og det fungerer fint. Begynte å grave baki der det var som høyest og har nå gravet seg fram til fronten der det er sånn 6 cm høyde.
Svar med sitat
Gammel 15-01-2009, 15:47   #5
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kiwi Vis post
Går utifra at du ikke får plass med mer i front pga åpning på terra? Da er det bare å begynne lavt å så bygge det oppover Tror vel at det er det du har gjort? Har det slik i mitt terra og det fungerer fint. Begynte å grave baki der det var som høyest og har nå gravet seg fram til fronten der det er sånn 6 cm høyde.
Ja, det er frontåpningen som gjør at det ikke er plass til mer torv forran. Har bygd opp bakover med torv. Når jeg ser godt etter så vil ikke en voksen skorpion komme forbi stokken og terraveggen (ca 3cm imellom) så jeg får bare sette inn mer torv inn.
Jeg vet ikke hvor stor keiseren er, men jeg regner med at den er voksen...
Svar med sitat
Gammel 31-01-2009, 22:08   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2008
Meldinger: 36
Standard

har store problem med å finne vegetasjon å ha i terrariet, kor fann du det du har der?
ingen so har tips til ting so kan passe?
Dimmu87 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2009, 21:24   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2007
Meldinger: 44
Standard den kommer seg nok fram

Når jeg ser godt etter så vil ikke en voksen skorpion komme forbi stokken og terraveggen (ca 3cm imellom) så jeg får bare sette inn mer torv inn.
Eg trur den kommer seg fint fram min pandimus kommer seg alltid fram i terra mitt, og den klatrer bare over om eg har såtte noe i veien for der den vil gå.
Den henger godt fast med klørne på beina sine pluss at den bruker halen til å løfte opp kroppen sin når den møter "vegger" eller andre ting den vil over
Så eg trur du fint kan la stokkern ligge slik som den gjør, snakket med an person som hadde hatt liggende en varmestein i terra og da klarte pandimusen å klatre ut av terra ved å bruke ledningen til steinen så dei har definitivt muligheten til å komme seg fram desse dyra og

Azazil
Azazil er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 07-03-2009, 14:49   #8
Reptilfreak

Kristian262 sin avatar

Standard

Nå har jeg bestemt meg for å skaffe meg et keiser-par, og skal da bruke hele terraet til skorpioner.

Jeg må nok skaffe meg enda en plante før skorpionene kommer (rundt påsketider).
Her er bilde av terraet:

Ser det fint ut? Er det noe mer jeg bør gjøre med terraer før skorpionene flytter inn?

Jeg har to hule korkbark-grener (jeg vet ikke hva man kaller dem), det er vel nok som gjemmesteder?
Svar med sitat
Gammel 07-03-2009, 20:56   #9
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Jeg ville tatt i mye mere jord. Fra listen forran og ca30-40 grader oppover mot bakgrunnen,slik som i akvarier.
Eller bygge opp med en rot,som du kan fylle torv bak.
Ikke bare pga graving men også i tilfelle de faller fra veggen eller taket.
De kommer garantert til å ta seg en tur opp der
Ellers tror jeg de kommer til å stortrives der
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 08-03-2009, 02:21   #10
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard

Burde vertfall ha 15-20cm tykt lag med torv
De elsker å grave seg huler, de 2 damene jeg hadde lagde seg en gang på ca 50cm!!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Keiserskorpion Pandinus imperator Fattail Skorpionfakta 0 29-02-2008 12:41
kongesnok & Keiserskorpion Enigma Småprat 2 23-10-2007 20:39
KeiserSkorpion! mariusa Terrarier 31 24-11-2006 07:24
keiserskorpion straymond Skorpioner 2 26-06-2005 18:39

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:22.