| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Oct 2008
Alder: 20
|
I dag når jeg rengjorde buret til vannskillepaddene mine så jeg at under halen til den ene var det en stor svart slimete kladd (str. med en drue).. Trodde først det var møkk eller no, men når jeg prøvde å ta den vekk viste skillpadden tydelig at det var vondt. En times tid senere var hele klumpen borte og nå er bare halen veldig hoven.. Noen som har opplevd noe lignende?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
Er det en jente- eller en guttskilpadde? Ser det slik ut?
![]() Hvis det er en jenteskilpadde kan det være en prolaps men prolapser går ikke inn igjen. Satser på at det er hemipenis.
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
Medlem siden: Oct 2008
Alder: 20
|
Så nøyaktig sånn ut ja... Litt lættis av vi prøvde å se om den gikk an å ta bort da men.. xD
Men står jo de fleste steder at det kun er slanger og sånnt som har det da.. Står ikke noe om skilpadder.. =P Sist endret av Verloren; 19-10-2008 kl 19:31. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
|
Jeg håper at du ikke dro for hardt
![]() Det kunne kanskje være greit å føyd til noen ord om dette i faktaarket om sumpskilpadder? Jeg hadde heller aldri sett noe slikt før og ville nok blitt kraftig overrasket.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Hvis du er gutt, så skjønner du hvorfor det var vondt.
Jeg håper at du ikke dro for hardt. Ja, ja det er slik man lærer i livet. Jeg bruker ofte denne hjemmesiden når jeg er litt i tvil. Sick Turtle Summary - TT - Turtle Forums
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
|
Det der er garantert en prolaps, men det er ikke nødvendigvis noen krise med mindre den blir værende over tid, og padden slutter og ha avføring og spise, da er dyrlege eneste alternativ.
Ta for sikkerhets skyld en gjennomgang på maten og temperaturen og se att den har rett av begge deler. Her er litt lektyre om prolapser, kan forøvrig nevne att dette er noe som kan skje både vann og landskilpadder.Skilpadder er gammel teknologi og er tøffere enn toget. Prolapses ========= A lot of turtles will at some point in time prolapse, (i.e. turn inside out and outside of their body) their cloaca or for males their penises. Occasional prolapses are common and more annoying than dangerous if dealt with properly. There is little pain involved for the turtle. It is not known for sure, what causes prolapses. Diet, stress, parasites and intestinal infections, general disease, obstructed intestinal tract, and weak cloacal muscles have all been suggested, but there are no final conclusions. And, too much sex...(no joke). So, there are no known preventive measures, either. If your turtle seems otherwise healthy, an occasional prolapse is nothing to worry about. If the prolapses happen frequently and cause too much distress to you and your turtle, you might consider asking a herp vet to apply a purse string suture. If you catch your turtle in the act, watch and keep dirt away form the exposed parts. If they don't go back in immediately, make sure, they stay moist (you may even want to put the animal in a pan with a little luke warm water) and massage the surrounding area gently and make the turtle move. For water turtles, keeping the parts moist is less of an issue than for land turtles, but putting the turtle into clean water is still recommended. With water turtles, other turtles might try to bite the prolapsed body part which can lead to heavy bleeding and ugly consequences. Land turtles may step on their intestine, or tear it with their hind feet when trying to remove the 'thing' extending from their body. The turtle is not aware, that this is a body part. Observe the turtle, until the prolapse has gone back inside. Purse String Suture: The suture basically keeps the cloaca from opening too wide, and so the intestine should stay in. The turtle can still pass feces, of course. If the intestine does dry off, usually, the vet will put a suture around it and eventually remove the dead part completely. This is done under anesthesia and can be more or less complicated, depending on the size of the dead parts. This operation has a guarded prognosis. Water Turtle Care Health |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Er du sikker, Gobblin? Hvis det er en hannskilpadde og det ser klin lik ut det som er på bildet, så er det vel mest sannsynlig at det er snoppen?
|
|
|
#8 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
|
Et prolaps betyr egentlig bare at noe har "falt ned". Penis foldes ut ved parring, men hvis den ikke lar seg trekke inn igjen kalles det et penisprolaps. Hvis den ikke trekker den inn snart så må du nok belage deg på et veterinærbesøk ja
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Han sa at klumpen hadde forsvunnet. Er halen fortsatt hoven? Bilder er veldig nyttige.
|
|
|
#10 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
|
Dæng, det fikk jeg ikke med meg. Men da kan jeg vanskelig tenke meg at det er grunn til bekymring.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| klarer ikke å løfte halen | cookiejar22 | Skorpioner | 5 | 24-08-2008 15:58 |
| svart, 1,4 m hva er det? | xxxxx | Snoker | 30 | 10-08-2007 10:17 |