"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-10-2008, 09:24   #1
Reptilfreak

Chibi sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Mysen
Alder: 22
Meldinger: 814
Standard Skilpadde import på lolig vis

Ok, nå er jeg skikkelig lei av å ikke ha reptiler lenger. Problemet er at hun vi leier av er praktiskt talt loven selv.... Så jeg tenker på å utnytte min kjæres allergi og importere en skilpadde via mattilsynet. Han har påvist av allergi lege en nesten dødelig allergi for pelsdyr. Han kan ikke få prikktesting for det en gang. En så liten dose kan få han allvorlig syk. Så jeg tenker dette må da være grunn nom til at han kan søke om tillatelse til å holde en skilpadde? Jeg sitter nå og leser på litt div arter og på søknaden til mattilsynet. Der står det som følger at:Import av alle arter (unntatt landskilpadder som for
eksempel Testudo spp. og Geochelone spp) skal vurderes iht. viltloven før søknad sendes til
Mattilsynet.

Da lurer jeg på om Testudo spp er en egen art eller om det gjelder alle testudo artene... Hvis det gjør det så er jo det bare mongo, men det er jo ikke no nytt at de er det...

Anyho, er det noen her som har en lovlig importert skilpadde? Hvordan gikk det, hvor lang tid tok det, hvor kjøpte du den fra osv...

Og er det noen som kan anbefale meg en art som det er stor sjangs for at jeg kan få inn i stua mi? Og, jeg kan ikke mye om skilpadder. Men trives landskilpadder best aleine eller med to, eller gir de blanke f?
Chibi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 09:48   #2
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard

Ssp betyr egentlig alle underarter. Men de det er rutine på å få tillatelse på er gresk og russisk.

Det er en nobrainer å søke på dette, har man allergi å vise til, så får man tillatelse. Visstnok skal hele den biten være over på 7-10 dager.

Deretter fikk en venn av meg bare beskjed om å finne seg en padde over grensa, og troppe opp på tollstasjonen med tillatelsen. (jeg ville nok sjekket dette at man ikke trenger importpapir i tillegg)

Men, når du kjøper bør du passe på å få med papirer på den, samt id-bilde (om den er liten) og chip til å sette inn senere dersom den er for liten enda. Er den større er det chipen som gjelder.

Skilpadder kan være ganske plagete på hverandre, hanner dunker hverandre med skallet, og jager hunner mye rundt når kjønnsmodne. Jeg er nok litt usikker på om jeg ville anbefale mere enn en... men det kan sikkert noen som er bedre på skilpaddeadferd svare bedre på.
Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 10:08   #3
Reptilfreak

Chibi sin avatar

Standard

Jeg har ikke noe imot å ha en, ville bare vite hvordan de oppfører seg når de er to. Jeg lurer litt på den greske. Den er fin. Hadde mest lyst på indisk stjerne skilpadde, men den sto det alle steder at var vanskelig å ha , syns også rødfotet skilpadde er fin. Men hva om det ikke er papirer på den? Det er jo ikke alle i sverige som har papirer på dyrene sine? Kan jeg ikke bare kjøpe chip hos dyrlegen i norge da?
Chibi er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 10:17   #4
Reptilfreak

Boavennen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sandnes
Meldinger: 345
Blog Entries: 2
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (20)
Standard

Her er noe jeg skrev på repti.net for en tid tilbake:

Sitat:
Jeg har nettopp ordnet disp for en kompis som har en sønn med pelsdyrallergi.

Gikk under 2 uker, så var disp i orden, og 1 stk kunne "innføres og holdes som selskapsdyr". "Innføres" hørtes for kompis ut som at det var bare Løp og Kjøp, MEN så lett er det. Jeg regnet med at det ikke var så enkelt. DN i Trondheim bekreftet dette.

En må ha Cites-papirer på skilpadda.
Så må selger søke landbruksmyndighetene i det respektive land (sjekket bare Sverige og Danmark) om å få utførselspapirer.
En må ha veterinærattest som ikke er mer enn 10 dager gammel.
Skilpadder over 10 cm i skjoldlengde skal være chippet.
Så må en gå på rødt i tollen, vise alle papirer.... Og Så..... Finner sikkert kverrulantene et eller annet.... . ... *sukk*

Lagt inn av Stig Vestfjorden (boavennen) - 2007-12-09
Ved nevnte disp, ordnet jeg søknader og hele smørja. De ordnet en legeattest og signerte der jeg pekte. Jeg reiste sågar selv med fly til København for å hente dyret (Testudo hermanni) slik at jeg skulle ha kontrollen på det hele. Jeg har scannet alle dokumenter, og hjelper gjerne til.
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60.
Boavennen er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 10:22   #5
Reptilfreak

Chibi sin avatar

Standard

Å, det hadde vært super flott med hjelp, hele greine virker gasnke tungvindt...
Chibi er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 10:34   #6
Reptilfreak

Boavennen sin avatar

Standard

Ser jeg har skrevet endel om dette her: Disp. for skilpadde pga pollenallergi?

Det første du må gjøre er i hvert fall å lese om de få aktuelle artene, og så bestemme deg for art.
Boavennen er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 15:51   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Buskerud
Meldinger: 6
Standard

Jeg tenkte å søke om disp. til skilpadden vår, regner med jeg får det da jeg har sterk pelsdyrallergi.
Men jeg har ikke noe papirer på padden, er en Geochelone pardalis. Er det noe noe håp når jeg ikke har noe papirer på den?
Allergispesialisten var egentlig litt motvillig til å gi meg papirer også, sa det ikke var noen vits å søke for de hadde blitt så strenge.
Swoop er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 18:45   #8
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 611
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Swoop Vis post
Jeg tenkte å søke om disp. til skilpadden vår, regner med jeg får det da jeg har sterk pelsdyrallergi.
Men jeg har ikke noe papirer på padden, er en Geochelone pardalis. Er det noe noe håp når jeg ikke har noe papirer på den?
Allergispesialisten var egentlig litt motvillig til å gi meg papirer også, sa det ikke var noen vits å søke for de hadde blitt så strenge.
Herre.. det skal han drite i. Ikke jobber han hos noen av myndighetene som har noe med det å gjøre.

Han skal ta stilling til om du har allergi eller ikke, hva du skal med papiret er ikke hans sak whatsoever! (sjokka over holdningen)

Ang chip så er poenget at citesdyr skal kunne spores, slik at chipping her hjemme dermed ikke er noe verdt.

Bra med gode svar Boavennen!
Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 18:54   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2005
Sted: Buskerud
Meldinger: 6
Standard

Ble litt satt ut når han svarte så krast og egentlig bare la på ja. Får ringe han en gang til eller bytte lege.
Hadde vært digg å fått tillatelse på Odin.
Takker for gode svar Boavennen, kan godt tenkes jeg tar kontakt om jeg lurer på noe.
Swoop er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-10-2008, 19:56   #10
Reptilfreak

Boavennen sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Swoop Vis post
Det trenger ikke være spesialisten som skriver attesten. Det kan fastlegen din gjøre. MEN fastlegen kan ikke gjøre det uten at han har i journalen sin at du har bekreftet pelsdyrallergi. Det er en prøve du må ta hos spesialist. Spesialisten sender prøvesvarene og sin tolkning av disse til fastlegen.

SÅ.... .. ...... ... Drit i spesialisten.. ..

Her er legeattesten jeg brukte. Så enkelt kan det gjøres. Egentlig trenger man ikke nevne skilpadden i attesten.

Boavennen er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skilpadde Import av Skilpadde på lovlig vis. Chibi Slanger, øgler og skilpadder 18 29-10-2008 06:01
Import tiltelse skorpion Lover og regler 11 24-06-2007 10:38
Import skorpion Pinnedyr 34 28-11-2006 20:48
Import Chixz Andre insekter 6 04-07-2005 19:09
Import metallica Taranteller 1 09-02-2005 10:31

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:20.