| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2007
|
Forie innlegg fra oss var for ett år siden da vi fant en skillpadde i parken og lurte på om noen savnet en eller kunne ta over den.....
![]() Vel vi har skalle, som han heter, enda! Og vi har nok insett at han er kommet for å bli, og tiden er inne for en kraftig oppgradering !Fra midlertidlige ikke helt ideelle løsninger ;tungvint for oss og ikke intresant nok miljø for skalle;- til "Skalles nye hjem" ! Har lest litt her og der på forums og web funnet mye generell og bra info, men har fremdeles noen konkrete spørsmål til ekspertene ( Skalle er guløret hann på ca 20 cm over skallet, han er i fin form og aktiv med god appetitt., han har ikke vokst i det heletatt siden han kom i hus så han er vel kansje ferdig vokst...) -er 180l til 200l akvarie med opphøyet landdel som kan svømmes og pustes under bra nok? -er det mulig å ha to hanner sammen , er dette bra for de ? eller er dette en menneskliggjøring av et solitærdyr? -hvis man kan ha to sammen (det må vel testes ut i hvert tilfelle uansett kansje..) holder det da med 300l-360l akvarie med tilsvarende opphøyet landdel? -landdelen, det står en del steder om muligheter for å grave også for hanner, hva er deres erfaringer? hva er fornuftig å bruke i så fall? -bunnen i akvariet, hvor småkornet kan den være uten at det blir farlig for Skalle? skal man gå for over kinderegg størelse ?- kan vi ha planter i vannet og i landdelen, eller skal vi gå for plastgrønt? gjerne forslag.. Noen av disse spørsmålene er sikkert helt eller delvis besvart i tidligere tråder, men nå har jeg brukt en del tid på å lete og ikke funnet , så jeg håper dere tilgir meg ...... ![]() MVH cat og skalle |
|
|
|
|
|
#2 | ||||||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
Sitat:
så litt ekstra plass er jo alltids godt!Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Takk for svar
Sand er altså ikke farlig? Er det den typiske akvarie grusen som er farlig?Men fint , da kan han få bunn med skifer og sand. ![]() Ang størrelse så er det jo større jo bedere som gjelder altså ![]() Da leter vi over 200l i hvertfall.... Noen erfaringer med å kjøpe brukt akvarie? Vi har sett noen på finn.no som virker ok, og da blir det mere liter for pengene, men litt skeptisk...... MVH cat og skalle |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Billigere å kjøpe brukt, og det funker ja. Går også å mekke noe selv, men det har jeg ikke erfaring med. Noe du må vite når du bruker substrat til skilpadda er at det ofte blir skikkelig griseri, med mindre du har en utrolig kraftig utvendig pumpe. Sier ikke at du ikke skal bruke substrat, men hvis du ikke liker å skifte vannet ofte, så har jeg ville gått for null substrat. Selv brukte jeg substrat, men hadde en kraftig pumpe som tok det verste i 375 litern.
![]() Det positive med substrat er at skilpadden får noe å grave i hvis det er sand, og noe annet enn glass å slappe av på hvis det er stein. Så: gå for en kraftig utvendig pumpe, samt et passe stort akvarium. Ikke bruk akvarie grus, da det kan sette seg fast i systemet til skilpadda.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Kan jeg spørre om hvor kraftig pumpe du hadde i ditt 375l akvarie? og hvor ofte du måtte skifte vann med den pumpen?
Hvordan snakker man om filter/pumpe-styrke , i liter per time eller no? I så fall er det en regel for styrke på pumpe i terrapin akvarie (noe lignende -(liter vann i akvarie) x (a)liter i timen))? Takk for hjelpen føler oss litt sikrere på dette prosjektet nå.MVH cat og skalle |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Selv hadde jeg en Fluval 404, 1300 liter i timen eller hva det nå var.. Funket bra den, og skiftet på pumpa ca. hver 3-4 mnd. Har ikke noe peil på om det finnes noen formel, men kanskje noen andre vet det
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
En oppdatering på skalles nye hjem
Han har fått et akvarium på 325l med to eheim ecco 2236 utvendige filtre. Bunnlaget består av ca 6 cm sand og en del mellomstore runde stener. Jeg var og kjøpte en gigantisk akvarie trerot som etter en del saging og prøving nå er blitt to store trestykker , hvor den ene lager en halv bakvegg og den andre danner rampe og landdel samt at den lager en kul skjuleplass under vann. Vi har valgt å prøve å ha planter i akvariet, og skalle tygger og spiser , jeg håper at noen av plantene rekker å etablere seg og formere seg i takt med hans beiting. Så langt virker det som om det er håp for flyteplantene andemat og pistia ihvertfall, og javamosen som han ikke har rørt i det hele tatt Det er malaysiske sandsneiler i karet og ,som skalle jakter på.. Vi har også puttet to håndfuller med ekeblader i vannet for å skape den rette looken... Det er ikke innredet ferdig enda , mere røtter og planter over vann vil vi ha og reflektorer og timere og så videre...., men vi er på vei , og skalle virker veldig fornøyd Hilsen skalle og cat |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Her er et bilde
![]() Klikk på bildet for å se full størrelse og her et av bare landdelen ![]() Klikk på bildet for å se full størrelse Skal se om jeg får tatt noen bilder av vann biten og skalle |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
Det var dritstilig!! Kan du ta bilde av hele akvariet?
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Takk
, skal prøve å få tatt noen bilder av hele akvariet i løpet av helgen... var ikke så lett å ta bilder av undervansbiten, ble gjennskinn og dårlige bilder....Hvis plantene etablerer seg så kansje vi prøver noen reker og små fisk oppi der også ![]() skalle |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Nytt tema på skolen, trenge r modeller med "guts" | Chibi | Fotoforum | 4 | 05-11-2008 18:28 |
| Rødøret Terrapin og fargen "hvit" | NorthHawk | Skilpadder | 1 | 04-05-2008 18:33 |
| "Madeira-øya der de dyrker orkidè'er som om det skulle vært marihuana" | bendick2112 | Reisebrev | 12 | 24-04-2008 13:54 |
| Markedsføre reptilsaken - splittet fra "Krokodille stjålet fra Akvariet i Bergen" | NFredrik | Media | 32 | 06-04-2008 15:17 |
| Cyriopagopus sp. "Blue" = Lampropelma violaceopes Abraham, 1924 | _Nagash_ | Taranteller | 0 | 09-03-2008 10:18 |