| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jun 2008
|
Jeg og smaboren min tok i mot en skilpadde her om dag... så i hele helgen har vi lest oss opp i alt mulig rart.. men er så mye mer jeg lurer på... Har funnet ut hvilken art vi fikk. mest trolig en gulørert terrapin..
siden hav vi fikk den av ikke hadde peiling på åssen type det var.. å det jeg lurer på er hvor mye mat skal dem ha sånn ca om dagen??? hvor lenge kan dem holde seg på land?? skallet til skilpadden er litt mykt ( skjennes litt sånn fuktig ut enkelte steder på skallet) og noen av de bak kantene på skallet er gankse løse.. kan det komme av at den forrige eieren ikke hadde riktig stell av padda?? ![]() Så er det med dyr leger.. siden det ikke er lov i norge å ha sumpskilpadder, åssen finner man ut om dyr legen er trygg å gå til?? vil jo ikke at mattilsynnet skal komme!!!!!!! ![]() en ting er sikkert at frida som hu heter skal fåå det topp hos oss..
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Hei!
Mykt skall kommer gjerne som et resultat av dårlig stell i form av for lite kalk, og mangel på uv-lys. Dersom det dreier seg om skallråte, så bør du holde den på land mesteparten av tiden slik at det får tørke ordentlig opp. En god start kan være å lese denne guiden. Her får du svar på det meste du spør om
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
takk for tipse
![]() nå blir det uv lys og varme lampe på hu snart her får bare holde øye med skallet hennes |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
|
Heisann! Hvis det er skallråte, kan det bli alvorlig uten riktig behandling. Hvis du kan lese engelsk, her er det noen nyttige hjemmesider angående de vanligste sykdomene hos terrapiner:
Redearslider.com :: Major Illnesses and Injuries og om skallråte: TurtShellRot Det beste man kan gjøre når man får et dyr som ikke har blitt godt passet på, er å ta en tur til veterinæren for å få dyret undersøkt ordentlig (inkludert å sjekke om det har parasitter). Man kan finne en liste over dyrleger som behandler krypdyr her: Norsk Herpetologisk Forening I andre tråder, har jeg sett også anbefalt AviVet: Avivet Jeg håper at alt går bra og fortell oss hva skjer. På den måten lærer vi, så vi kan kanskje hjelpe andre...
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
da har vi hørt litt rundt.. å det viste seg at det var fordi hu ikke hadde hatt none land område å gå på, ikke riktig mat og lys osv...
Nå har vi fått laget ett kjempe fint landområde til frida. av plexsiglass..så hadde vi kjøp plastikk gress som vi har stripsa fast..og noen store flate steiner.. med en god varmelampe over.. så uv lys kommer neste gang..stegan opp er også av plexsiglass med stripsa klesklyper ( delte dem i 2) kan prøve å få lagt inn bilder
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
|
http://i31.tinypic.com/2m79j7s.jpg
der er det ett bilde av åsseb karert hennes er.. fikk ikke helt til å få bilde inn på loggen da.. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Wow, det ble jo skikkelig stilig! Hun kommer seg ikke over kanten på karet da? Hvor ofte må dere gjøre rent osv?
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
|
det var grådig tøft egentlig
tipper hu koser seg i varmen ^^