| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Apr 2007
|
Hei!
Jeg fikk min kjære lille "Sophia" for ca tre uker siden... Både før og etter jeg fikk henne, har jeg lest MYE om stell, mating osv. av denne typen landskilpadder( Testudo Hermanni ). Men det jeg ikke sjønner er dette med avføringen... Jeg har lest noen steder at skilpadden skal KUN gi fra seg hvit avføring...og at noe annet er uvanlig :confused: Men Sophia gir fra seg både: avlang,mørk og hard bajs.... hvit avføring...tisser mye når hun først tisser ( ca en gang om dagen), og i går kunne jeg se at hun hadde bajset en bløt og mørk en som hun hadde dratt utover.... Det jeg lurer på er: Hva er normalt? Hun har ellers alt hun trenger, er en glad liten, søt skilpadde, og får bade en gang om dagen eller annenhver dag... Håper på svar så snart som råd |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Caffeinism
Admin
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
|
Mulig dette er helt på jordet, men Leopard geckoer bajser egentlig mørkt. Som regel finner man også en del hvitt ved siden av, og dette er kalk overskudd de kvitter seg med.
Mvh Robin
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
Ok..
hehe...jeg tror ikke det er helt på jode nei ![]() Men jeg blir liksom litt bekjymra for min lille skatt når slike ting skjer og jeg har fått vite at det skal ikke skje... :confused: |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
Medlem siden: Mar 2007
Sted: Hamar
|
Jeg har lurt på det samme, min bajser hard mørk bajs og litt hvitt. Og tisser mye når det først kommer.
Jeg er ikke sikker på rasen min er men tror det er en testudo hermanni. Så siden begge skilpaddene gjør det samme så er det sikkert normalt. Får en håpe.
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Sitat:
|
|
|
|
#6 |
|
Member
|
jeg vet ikke men tror det er normalt
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|
Reptilbæsj generelt, minner en del om fuglebæsj. Den skal være mørk med hvite flekker i. Reptiler og fugler har bare en tarmåpning (kalles for "kloakkåpning"). Ut denne kommer det avføring og urin (og evt. egg). Avføringsdelen er mørk, mens urinen er lys pga tørkede urinstoff/kalk.
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2009
Alder: 24
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Stavanger
|
Vanlig avføring er mørk og avlang bæsj som inneholder lite vann og tørker normalt fort inn, urinen består av vann og hvit urinsyre, som kan komme i små "klumper".
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| landskilpadde |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Landskilpadde | nina | Skilpadder | 15 | 01-11-2009 17:03 |
| Landskilpadde | tomaso | Skilpadder | 10 | 10-06-2008 12:43 |
| Landskilpadde - terra m/mer | Mathias Woodss | Skilpadder | 16 | 08-04-2008 16:27 |
| Belysning til landskilpadde | moonica89 | Skilpadder | 10 | 26-03-2008 19:46 |
| Landskilpadde | mayapiraya | Skilpadder | 4 | 16-06-2005 11:24 |