"
Gammel 13-04-2007, 11:54   #1
Junior Member

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 2
Standard Landskilpadde

Hei!

Jeg fikk min kjære lille "Sophia" for ca tre uker siden...
Både før og etter jeg fikk henne, har jeg lest MYE om stell, mating osv. av denne typen landskilpadder( Testudo Hermanni ).

Men det jeg ikke sjønner er dette med avføringen...

Jeg har lest noen steder at skilpadden skal KUN gi fra seg hvit avføring...og at noe annet er uvanlig :confused:

Men Sophia gir fra seg både: avlang,mørk og hard bajs.... hvit avføring...tisser mye når hun først tisser ( ca en gang om dagen), og i går kunne jeg se at hun hadde bajset en bløt og mørk en som hun hadde dratt utover....

Det jeg lurer på er: Hva er normalt?

Hun har ellers alt hun trenger, er en glad liten, søt skilpadde, og får bade en gang om dagen eller annenhver dag...

Håper på svar så snart som råd
Aggilok er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-04-2007, 13:04   #2
Caffeinism
Admin

_Nagash_ sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Buskerud
Alder: 28
Meldinger: 5,364
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard Landskilpadde

Mulig dette er helt på jordet, men Leopard geckoer bajser egentlig mørkt. Som regel finner man også en del hvitt ved siden av, og dette er kalk overskudd de kvitter seg med.

Mvh
Robin
Svar med sitat
Gammel 13-04-2007, 14:58   #3
Junior Member

Meldinger: 2
Standard Re: Landskilpadde

Ok..

hehe...jeg tror ikke det er helt på jode nei

Men jeg blir liksom litt bekjymra for min lille skatt når slike ting skjer og jeg har fått vite at det skal ikke skje... :confused:
Aggilok er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-04-2007, 05:46   #4
Junior Member

nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Hamar
Meldinger: 17
Standard Landskilpadde

Jeg har lurt på det samme, min bajser hard mørk bajs og litt hvitt. Og tisser mye når det først kommer.

Jeg er ikke sikker på rasen min er men tror det er en testudo hermanni.

Så siden begge skilpaddene gjør det samme så er det sikkert normalt. Får en håpe.
Svar med sitat
Gammel 14-04-2007, 17:13   #5
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard Re: Landskilpadde

Sitat:
Opprinnelig postet av _Nagash_
Mulig dette er helt på jordet, men Leopard geckoer bajser egentlig mørkt. Som regel finner man også en del hvitt ved siden av, og dette er kalk overskudd de kvitter seg med.
kalk? trudde det hvite/gule var en urin pose jeg :confused:

Mvh
Robin
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-04-2007, 15:53   #6
Member

Meldinger: 37
Standard Landskilpadde

jeg vet ikke men tror det er normalt
NinaSkilpadder er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-04-2007, 13:52   #7
Senior Member

Katrine sin avatar

Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 762
Standard Landskilpadde

Reptilbæsj generelt, minner en del om fuglebæsj. Den skal være mørk med hvite flekker i. Reptiler og fugler har bare en tarmåpning (kalles for "kloakkåpning"). Ut denne kommer det avføring og urin (og evt. egg). Avføringsdelen er mørk, mens urinen er lys pga tørkede urinstoff/kalk.
Katrine er offline  
Svar med sitat
Gammel 25-10-2009, 20:48   #8
Reptilfreak

kjelliiboy sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Alder: 24
Meldinger: 40
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Aggilok Vis post
Hei!

Jeg fikk min kjære lille "Sophia" for ca tre uker siden...
Både før og etter jeg fikk henne, har jeg lest MYE om stell, mating osv. av denne typen landskilpadder( Testudo Hermanni ).

Men det jeg ikke sjønner er dette med avføringen...

Jeg har lest noen steder at skilpadden skal KUN gi fra seg hvit avføring...og at noe annet er uvanlig :confused:

Men Sophia gir fra seg både: avlang,mørk og hard bajs.... hvit avføring...tisser mye når hun først tisser ( ca en gang om dagen), og i går kunne jeg se at hun hadde bajset en bløt og mørk en som hun hadde dratt utover....

Det jeg lurer på er: Hva er normalt?

Hun har ellers alt hun trenger, er en glad liten, søt skilpadde, og får bade en gang om dagen eller annenhver dag...

Håper på svar så snart som råd
Sjekk ut den siden her. Afføring og urin
kjelliiboy er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-10-2009, 10:19   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Stavanger
Meldinger: 41
Standard

Vanlig avføring er mørk og avlang bæsj som inneholder lite vann og tørker normalt fort inn, urinen består av vann og hvit urinsyre, som kan komme i små "klumper".
roffe er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
landskilpadde

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Landskilpadde nina Skilpadder 15 01-11-2009 17:03
Landskilpadde tomaso Skilpadder 10 10-06-2008 12:43
Landskilpadde - terra m/mer Mathias Woodss Skilpadder 16 08-04-2008 16:27
Belysning til landskilpadde moonica89 Skilpadder 10 26-03-2008 19:46
Landskilpadde mayapiraya Skilpadder 4 16-06-2005 11:24

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:15.