| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2011
Sted: Trondheim
Alder: 28
|
Padda mi sliter litt med å åpne ene øyet etter at den har sovet. Ser ikke noe innpå øyet når jeg kikker på den men det er nok litt ubehagelig til den siden den gnir seg i øyet. Noen som har noen tips til hva jeg evt kan prøve å skylle øyet med eller skal jeg dra til dyrlegen?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Far east
Alder: 22
|
hadde ringt dyrlegen å hørt, jeg.
sikkert noen her inne som har fasittsvar også, men jeg har ikke så mye peiling på padder..
There are no stupid questions, just stupid people. Sist endret av DanFekar; 04-02-2012 kl 19:36. Begrunnelse: Fjernet unødvendig sitat. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Her hadde det vært greit med litt mere detaljer, blant annet kan det være lurt å vite dette:
1. Er øyet som du snakker om lukket på den måten du beskriver kun rett etter den har sovet, og skjer dette ofte/hver gang? 2. Gnir den seg på øyet utover dagen når den er våken, eller kun rett etter den har sovet? 3. Hva består kostholdet av i uka? 4. Er øynene hovne på noen måte? 5. Renner det fra nesa? 6. Hvordan er apetitten? Men det kan høres ut som noe ikke stemmer helt med øynene (eller øyet da), og det kan rett og slett skyldes at den har fått noe innpå øyet, siden det tydeligvis kun er det ene øyet som den plages med som du sier. Eller så kan det være tidlige tegn på vitamin A-mangel (tror ikke det er tilfellet her), noe som forårsaker at skilpadder får litt problemer med øynene, det skyldes oftest noe som mangler samt noe feil i kostholdet som gjør at den ikke får i seg nok vitamin A. Tegn på vitamin A-mangel er lettest å se på øynene da de hovner opp, men også rennende nese er et symptom. Selv synes jeg det høres ut som den har fått noe på det ene øyet som kan ha irritert litt, men valgte å skrive litt om vitamin A-mangel allikevel, svarer du på spørsmålene lengre oppe så blir det lettere å utelukke det. Ved vitamin A-mangel så er også som regel begge øynene rammet samtidig, noe som tydeligvis ikke er tilfellet her. Det er uansett lurt å ta den med en tur til dyrlegen, da kan han også ta en liten helsesjekk på skilpadda samtidig som han undersøker øynene, og er det noe som har kommet inn på øyet så renser han det nok med noe, muligens saltvannoppløsning beregnet på øyne uten å si det for sikkert. Ser du bor i Trondheim, ville da ifølge "herptilvennlige dyrleger listen" her inne på forumet kontaktet enten Byåsen Dyrehospital: Byasen Dyrehospital AS eller Heimdal Dyreklinikk: Vekommen til Heimdal Dyreklinikk Listen over herptilvennlige dyrleger: Anbefalte Veterinærer med herptilkunskap
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Nesa er tørr og fin og han spiser som en hest... iallefall som en skilpadde spiser litt flere ganger daglig. Han får kattegress som jeg strør kalk over også får han litt agurk, paprika og en sjelden gang noe frukt. Han er veldig glad i agurk men det inneholder ikke så mye vitaminer osv.Har hatt han på helsesjekk ved Heimdal Dyreklinikk for ca 3 uker siden og da var han iallefall frisk og fin. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Høres ikke ut som det var så alvorlig da, hehe, men valgte å skrive om det jeg skrev uansett, var litt lite informasjon å gå på fra første posten. Men jeg lurer litt på hva du bruker som bunnsubstrat? Kan det være noe som støver litt som irriterer øynene? Og bra den var frisk og fin ved siste helsesjekk!
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Fikk ikke med meg at du hadde svart her jeg..
Ser ikke for meg at sanda støver så mye, så det er sikkert ikke noe problem med øyet, men jeg ville holdt et godt øye med det videre (hah, no pun intended). Men ikke bruk bark, står litt om hva du bør bruke som substrat til Testudo hermanni her:Hva skal man ha i terrariet?
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Både sand og bark var anbefalt der iallefall. jeg prøver med bark en stund nå iallefall. i dag da jeg kikka på padda syntes jeg den så litt småhoven ut på øyet så jeg fikk noen øyendråper til dyrlegen. Like så greit å få begynt på behandlingen med engang siden jeg skal reise bort og jeg skal ha noen til å passe padda i den perioden. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Så øyet hovnet opp litt ja. Bra du fikk dråper av dyrlegen! Du får fortsette å bruke dråpene, og holde oss oppdatert.
Skal ikke uttale meg så mye mer om substratet, har ikke egne erfaringer med landskilpadder - men må nevne at jeg har hatt sumpskilpadde(r) i 7 år da. Men les hva Thor Håkonsen og Tunis(ia) skriver, så vidt jeg ser sier de ingenting om at du skal bruke bark, derimot spør Skillpaddden om det kan brukes.
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
har brukt dråper i over en uke nå og kan vel egentlig ikke si at jeg merker noe forskjell men den er ikke hoven.
Den åpner ett øye etter at den har sovet og bruker litt tid på å åpne det andre. er det normalt, eller slår de opp begge øynene med engang når de åpner øynene? |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|