"
Gammel 14-01-2012, 17:31   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2011
Sted: Trondheim
Alder: 28
Meldinger: 38
Question Stressa skilpadde

Jeg fikk Sivert min 6 år gamle landskilpadde på tirsdagen. de første dagene sov han mye og koste seg under varmelampa si. I det siste har han vært stressa og prøver alle mulige måter å komme seg ut fra kassa si på. Jeg vet ikke hva jeg gjør feil som gjør at han oppfører seg slikt.
Han har en kasse han kan gjemme seg i når han vil være alene ( jeg har måtte bytta ut den pappkassa han hadde med en trekasse) ellers så har jeg sand i terrariet og det er ca 37 grader under lampa hans.
kironma er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-01-2012, 20:26   #2
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Hvor stor er kassen din ? Husk at disse skilpaddene vanligvis vandrer over forholdsvis store områder i naturen, og en skilpadde på 6 år antar jeg er forhodsvis stor ?
Svar med sitat
Gammel 14-01-2012, 20:27   #3
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Hvor stor er kassen din ? Husk at disse skilpaddene vanligvis vandrer over forholdsvis store områder i naturen, og en skilpadde på 6 år antar jeg er forhodsvis stor ?
Svar med sitat
Gammel 14-01-2012, 23:32   #4
Reptilfreak

Standard

Han har 2 kasser på 80cm*45cm å bevege seg på. jeg har bygd kassene i 2 etasjer men han har ikke gått trappa og vært ned i den første etasjen enda. jeg tror jeg må bygge de ved siden av hverandre i stede...
han er ca 10 cm over skallet. han har roet seg mye og sover endel akkurat nå
kironma er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 14-01-2012, 23:46   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo
Meldinger: 33
Standard

Hei
Mine er stressa i noen dager etter at de flytter ut eller inn selv om de egentlig burde kjenne terrariet. Jeg foreslår
å la ham være i fred og se om han roer seg om noen få dager. -selv om det er leit å se at han stresser og prøver å klatre ut.
Lykke til.
Svar med sitat
Gammel 15-01-2012, 00:15   #6
Reptilfreak

Standard

man blir jo litt bekymra der de stresser rundt. akkurat nå ligger han med bena i 4 forskjellige retninger og sover så søtt han kan UTENFOR huset sitt.
kironma er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-01-2012, 16:44   #7
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 611
Standard

Høres ikke ut som dette er så ille lengre

Ellers er dette typisk skilpaddeadferd desverre. De trenger myyyye plass å gå på for de går som Thor sier hele dagen. Om husken ikke er helt på jordet så er minimumskravet iflg svenske jordbruksverket 5 kvadratmeter!! Noe som er skikkelig kjipt kombinert med trekk-problematikk, da et helt rom er mere riktig. Jeg har aldri sett en padde som ikke bruker ALL plass den får.
Svar med sitat
Gammel 20-01-2012, 19:22   #8
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Iggemamma Vis post
Høres ikke ut som dette er så ille lengre

Ellers er dette typisk skilpaddeadferd desverre. De trenger myyyye plass å gå på for de går som Thor sier hele dagen. Om husken ikke er helt på jordet så er minimumskravet iflg svenske jordbruksverket 5 kvadratmeter!! Noe som er skikkelig kjipt kombinert med trekk-problematikk, da et helt rom er mere riktig. Jeg har aldri sett en padde som ikke bruker ALL plass den får.
Den er helt rolig nå og virkelig vant til mennesker. den spiser fra hånda mi og jeg har den på gulvet i stua en stund når jeg er hjemme om dagene,men pga trekk så er jeg litt redd for å ha han der for lenge
kironma er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-01-2012, 11:27   #9
Reptilfreak

Iggemamma sin avatar

Medlem siden: Sep 2004
Meldinger: 611
Standard

Den tåler nok fint et noen timer frigang, litt avhengig av hvor varmt man har det i rommet selvsagt.
Og velger man et rom med fx panelovn (er ikke det ganske vanlig?)under vinduet hjelper det mye.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Mat til skilpadde turtlemini Slanger, øgler og skilpadder 5 28-11-2010 08:14
Uv lys til skilpadde turtlemini Skilpadder 39 11-11-2010 10:51
en ny skilpadde smiley82 Slanger, øgler og skilpadder 4 08-11-2010 18:49
Skilpadde Skilpadde! Rep Slanger, øgler og skilpadder 7 15-03-2009 10:28
Skilpadde ZOO_Man Lover og regler 15 17-09-2006 17:32

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:13.