| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2009
Sted: Norge
Alder: 23
|
Noen som har erfaringer med denne arten og vet hvordan tilgangen på arten er i Norge ?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Var to stk Sternotherus odoratus som ble gitt bort på repti i november-desember i fjor. Hvertfall mener jeg at det var den arten, kan være det var noen av de andre som er i samme familie med den, altså artene under Kinosternon/Sternotherus slektene - men de er generelt ganske like. Disse er nok uansett lettere å få tak i over grensa i Sverige eller Danmark, har ikke sett de på norske repti så mange ganger, men har sett de noen få ganger oppgjennom åra.
De blir jo mye mindre enn "vanlige" sumpskilpadder, feks rødøre terrapinen kan bli tre ganger så stor når de er fullvoksne, så de krever ikke i nærheten av samme plass som rødøren. Men det står jo litt om denne på nettet, slenger inn litt lesestoff om den: Sternotherus oderatus: The Common Musk Turtle ATP - Care Sheet: Stinkpot (Common Musk) Genus: Sternotherus* (Musk Turtles) - Darrell Senneke Til slutt vil jeg si at dette er en interessant art jeg selv virkelig kunne tenkt meg å ha hvis jeg skulle finne på å ha skilpadder igjen, så hvis du får tak i noen så lag gjerne en tråd om de her med bilder!
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|