"
Gammel 09-01-2012, 20:31   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2009
Sted: Norge
Alder: 23
Meldinger: 44
Standard Sternotherus odoratus

Noen som har erfaringer med denne arten og vet hvordan tilgangen på arten er i Norge ?
planken er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-01-2012, 01:30   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Var to stk Sternotherus odoratus som ble gitt bort på repti i november-desember i fjor. Hvertfall mener jeg at det var den arten, kan være det var noen av de andre som er i samme familie med den, altså artene under Kinosternon/Sternotherus slektene - men de er generelt ganske like. Disse er nok uansett lettere å få tak i over grensa i Sverige eller Danmark, har ikke sett de på norske repti så mange ganger, men har sett de noen få ganger oppgjennom åra.

De blir jo mye mindre enn "vanlige" sumpskilpadder, feks rødøre terrapinen kan bli tre ganger så stor når de er fullvoksne, så de krever ikke i nærheten av samme plass som rødøren. Men det står jo litt om denne på nettet, slenger inn litt lesestoff om den:

Sternotherus oderatus: The Common Musk Turtle
ATP - Care Sheet: Stinkpot (Common Musk)
Genus: Sternotherus* (Musk Turtles) - Darrell Senneke

Til slutt vil jeg si at dette er en interessant art jeg selv virkelig kunne tenkt meg å ha hvis jeg skulle finne på å ha skilpadder igjen, så hvis du får tak i noen så lag gjerne en tråd om de her med bilder!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:13.