| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2011
Sted: Trondheim
Alder: 28
|
Jeg får meg skilpadde på tirsdagen(dersom alt går etter planen). I den forbindelse har jeg kjøpt en kombilampe til den med både dagslys, UV-lys og dagslys. skal den stå på døgnet rundt til skilpadda slik at den ikke fryser om natta? Innbiller meg at jeg ikke får til å lage natt til den siden lyset står på hele tiden?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
skreiv feil. det er varme i lampa også. fryser ikke den når jeg skrur av lyset? eller er de vant med at det blir kaldere om natta der de kommer fra? det e rjo ikke lys døgnet rundt når de lever ute
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
|
Hei!
![]() Først vil jeg bare si at jeg har ikke drevet med skilpadde så lenge selv, så kan nok hende at noe jeg sier ikke er helt riktig... Til min skilpadde har jeg en UVpære og en varmepære.. Disse har jeg kun på om dagen, og om natta har jeg på en varmematte. ![]() Det er jo normalt at det blir litt kaldere om natta, men jeg bruker i hvertfall en varmematte da
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
takk for svaret. har lest noen plasser at man ikke skal bruke varmematte siden de da får en tykt underskall. Jeg har ikke noen varmematte iallefall
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Sola går alltid ned, uansett hvor du er i verden. Sett en timer på lyset du.. Dyr må ha en døgnrytme de også, nå har jeg ikke noe særlig peiling på skilpadder, men du burde kanskje nevne hvilken art du har fått deg? Er det vann eller land skilpadde?
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Sitat:
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
det er en landskilpadde jeg får. testudo hermanni. litt spent på størrelse osv på den som kommer så jeg håper at jeg har det stort nok i terrariet. jeg har funnet kasser på jula som er nesten 80 cm lang*45 cm bred. ![]() prøver meg på å laste opp bilde av terrariet så får jeg se om det kommer opp, lampa har jeg ikke fått til noe bedre festemekanisme på enda, for jeg har ikke funnet helt presis høyde på den,men den skal henges opp når jeg blir enig med meg selv om hvor jeg skal ha den
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Så lenge temperaturen i rommet den står i er noenlunde jevn, kan du med god samvittighet slå av varmelampen om natta, og ikke minst varmematta for godt.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Sted: Oslo
|
Hei
Jeg har kombinert UV og varmepære på fra kl 7 til 19 de dagene de har lys på. Da er det ca 37 grader under pæra. Det er vanlig stuetemperatur i deler av terrariet om dagen og i hele terrariet om natten. Det er som det skal være, og slik det er for dem som lever villt i Hellas også. De dagene om vinteren hvor de ikke får mat, eller om jeg er borte en helg, slår jeg lyset av. Da ligger de stort sett bare og sover. Om lyset er på og de ikke får mat, blir de bare stresset. Derfor er det lurt å gi dem mat om morgenen, så de blir mette og ikke stresser rundt for å lete etter mat til du kommer hjem og kan gi dem service. Lykke til, Siri
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Da må jeg bare spørre om noe..
![]() Terrariet mitt består på en måte av "to rom" eller hva jeg skal si.. I det ene rommet har jeg høyet og varmelampa, og det er der han befinner seg mest. Når lyset skrur seg av legger han seg i høyet, og sover til neste dag. Lyset skrur seg på ganske tidlig neste dag. I mellomtiden står varmematta på, men den er i det andre "rommet".. Og skilpadda ligger jo i det andre "rommet", er det da farlig at den står på? Matskåla står i "rommet" med varmematta, men den står ikke på når han spiser Burde jeg fjerne matta fordet? ![]() Beklager visst det er mye skrivefeil og litt rart forklart, men sitter på mobilen
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skilpadde Varme og lys til skilpadde | eliza | Slanger, øgler og skilpadder | 4 | 14-12-2010 15:47 |
| Varme - G. Rosea | Tarantellen | Taranteller | 2 | 24-05-2007 13:42 |
| Varme | Olliw | Knelere | 6 | 29-03-2007 14:08 |
| Varme | myraas | Terrarier | 2 | 09-01-2006 05:16 |
| Varme | Eggy | Terrarier | 17 | 27-12-2005 23:18 |