"
Gammel 02-01-2012, 17:06   #1
Reptilfreak

anne92 sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Sted: Hordaland
Alder: 19
Meldinger: 3
Question Kvekkelyder?

Hei! Jeg har en 0.1 Rødøret Terrapin på litt over ti år som i det siste har begynt å lage kvekkelyder. Dette skjer utelokkende når hun ligger og soler seg, men hver gang jeg seter meg opp i sofaen og skal se hva som foregår stopper hun bare opp og gir meg et dumt blikk som om hun lurer på hva det er jeg vil.. Det skjer ikke spesielt ofte, par ganger i månden kanskje.

Lyden høres ut som en blandig av froskekvekk og ei klukkende kråke.

Har søkt en del etter dette på nettet men finner liksom ikke noe konkret svar på hva det er.. Noen her inne som har peiling på hvorfor hun lager disse lydene?

På forhånd takk!
anne92 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-01-2012, 17:49   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Hva ligger temperaturen på i vannet og på land? Har du solspot med varme over landdelen? Ser ut til at dette kan være symptomer på hosting, som kan høres ut som kvekking. Står at du burde øke hvertfall vanntemperaturen litt (3-5 grader, avhengig av hva den er på nå). Pass også på at det ikke er noe trekk over akvariet, også går det forhåpentligvis over av seg selv.
Freddy90 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-01-2012, 18:33   #3
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Beklager trådstarter, må rette litt på meg selv her, for tror jeg misforsto litt hva du mente nå etter å ha tenkt litt på det..
Men hvis det skjer kun et par ganger i måneden så ville jeg ikke bekymra meg over det, det er også mulig at når den gjesper på land så kommer det en slik lyd, og det kan være det du hører, har hørt det selv hos min tidligere gulbuket terrapin. Så lenge skilpadden er frisk og rask ellers er det ikke noe behov for å bekymre seg.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-01-2012, 23:42   #4
Reptilfreak

anne92 sin avatar

Standard

Okey. Ble bare litt overrasket da den plutselig kvakk Lurte på om det kanskje kunne være at hun er ensom? At hun liksom ropte på venner.. Hun var opprinnelig sammen med tre andre skilpadder før vi fikk henne, men det begynner å bli mange år siden. Hun er frisk og rask, veldig aktiv og veldig nysgjerrig på alt mulig så jeg håper og tror at hun ikke er syk

Tusen takk for svar! =)
anne92 er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-01-2012, 00:16   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Bare hyggelig med svar!

Skilpadder er ikke i stand til å lage noe særlig lyder, men du kan høre noen lyder fra de inniblant. Vanlige eksempler på når skilpadder kan lage lyder:
1) Under paring lager hannen lyd.
2) Når du plukker opp en skilpadde eller når en skilpadde trekker seg inn i skallet fort kan du noen ganger høre "hvesing" i form av luft som siver ut av lungene.
3) Når en sumpskilpadde ligger på land kan du av og til høre den kvekkinga som jeg mener kan oppstå av blant annet gjesping - er noen år siden jeg hadde skilpadder, men har hørt den jeg også.
4) En skilpadde kan avgi lyder hvis den er syk, feks hvis den har lungebetennelse så kan du høre svak piping når den puster, men også andre lyder kan høres ved diverse sykdommer, feks nysing og hosting.

Så som du skjønner så kan de ikke lage særlig med (høye) lyder. Altså; den kaller ikke på vennene sine, det er ikke fysisk mulig. Og jeg ville ikke bekymra meg over at den er "ensom" - spesielt terrapiner klarer seg fint alene da de er ganske territorielle, når du har flere terrapiner sammen oppstår det ofte slåssing ved et eller annet tidspunkt og det er det en grunn til, de ser på andre som en utfordrer.

Den atferden du beskriver høres veldig fin ut, og ville ikke bekymra meg over at den er syk utifra det.

Sist endret av Freddy90; 03-01-2012 kl 00:56. Begrunnelse: la til noe samt omformulerte
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-01-2012, 01:11   #6
Reptilfreak

anne92 sin avatar

Standard

Tusen takk for infoen Enten er det jeg som har vært dårlig til å lete eller så står det ganske lite om akkurat dette på nettet.

Jeg var vel egentlig ikke redd for at hun var syk, men man kan aldri være for forsiktig.

Den hvesingen høres relativt ofte .. Når vi løfter henne eller hvis hun kvepper hveser hun. Hun er også ivrig etter å bite når hun blir løftet.. Men jeg regner vel med at man ikke kan forvente annet av en slik gammel dame
anne92 er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-01-2012, 01:38   #7
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av anne92 Vis post
Tusen takk for infoen Enten er det jeg som har vært dårlig til å lete eller så står det ganske lite om akkurat dette på nettet.

Jeg var vel egentlig ikke redd for at hun var syk, men man kan aldri være for forsiktig.

Den hvesingen høres relativt ofte .. Når vi løfter henne eller hvis hun kvepper hveser hun. Hun er også ivrig etter å bite når hun blir løftet.. Men jeg regner vel med at man ikke kan forvente annet av en slik gammel dame
Står vel litt om det på nettet dersom du søker etter de rette orda. Men det kan stå mye forskjellig, og da blir man fort litt usikker på hvilken av sidene som har rett, og da lønner det seg å spørre for sikkerhets skyld. Man bør ikke stole på alle sidene man finner via google for å si det sånn, selv om det er forsåvidt lett å luke ut de litt "useriøse" sidene, men kan være litt vanskelig det og.

Hvesinga høres ofte når du løfter henne opp eller når hun trekker seg sammen fort ja, og det med bitinga er de kjent for. Men det er lett å unngå å bli bitt så lenge man følger med litt på hodet dens samt flytter på hendene mens man holder i padda.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-01-2012, 23:44   #8
Member

Skillpaddden sin avatar

Sted: Trondheim
Alder: 12
Meldinger: 72
Standard

jeg har ikke noe erfaring men det kan da være at hun lager lyden for at hun koser seg? mange dyr lager rare lyder når de koser seg eller ligger og drømmer
Skillpaddden er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
rødøret terrapin, skilpadde

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:13.