"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Skilpadder øyeproblem på rødø terrapin:(

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12-12-2011, 14:11   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 6
Unhappy øyeproblem på rødø terrapin:(

Min rødørete terrapin har fåd en slags hevelse på øyet sitt, jeg merket det i går. Den har ikke had noen problemer med øynene før! skall ta kontakt med dyrelege i morgen!(avivet i oslo) Men har noen av dere hær noen anelse om hva dette kan være?

Takk for alle svar
Vedlagte miniatyrbilder
øyeproblem på rødø terrapin:(-img_0081.jpg   øyeproblem på rødø terrapin:(-img_0082.jpg  
esp1 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-12-2011, 15:20   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Den har nok fått seg en liten øyeinfeksjon, er det kun det ene øyet? Hvordan er apetitten, og hvordan har vannkvaliteten vært den siste tiden?
Det kan nemlig skyldes flere ting, blant annet dårlig vannkvalitet, feil temperatur, null UV-lys og dårlig eller mangelfullt kosthold.

Du bør ta den med til dyrlegen, de på Avivet i Oslo vet nok hvordan du skal kurere det, mest sannsynlig vil du få øyedråper til den, men det er lurt å få sjekket det ut hos dyrlege, og i samme slengen få tatt en liten helsesjekk.

Lykke til hos dyrlegen, og gjerne fortell hvordan det går etterhvert!
Freddy90 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-12-2011, 15:55   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 25
Standard

Min hadde lignende problem en liten stund.
Endret kosthold til litt mer grønt og var hos dyrlegen og fikk en vitamin sprøyte.
Skiftet vannet og tok en grundig rens. Min var frisk å fin etter ca 1 uke etter dyrlege og viste tegn på bedring før jeg tok turen. Nå er bildene dine med øyne lukket, og min hadde ett lite belegg over selve øyet i tillegg til at det var en litt mindre hevelse.
Stingray er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-12-2011, 15:55   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 25
Standard

Min hadde lignende problem en liten stund.
Endret kosthold til litt mer grønt og var hos dyrlegen og fikk en vitamin sprøyte.
Skiftet vannet og tok en grundig rens. Min var frisk å fin etter ca 1 uke etter dyrlege og viste tegn på bedring før jeg tok turen. Nå er bildene dine med øyne lukket, og min hadde ett lite belegg over selve øyet i tillegg til at det var en litt mindre hevelse.
Stingray er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-12-2011, 16:17   #5
Reptilfreak

nileas sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
Meldinger: 230
Standard

Sikker på at du vil til Avivet?
Slo alarm om forholdene ved skrekk-dyreklinikken - nyheter - Dagbladet.no
Svar med sitat
Gammel 12-12-2011, 16:32   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av nileas Vis post
Hmm, hørtes litt rart ut.. Trodde Avivet var en veldig seriøs og god dyreklinikk jeg? "Skrekk-klinikk".. Nå bor jeg ikke i Oslo så har kun hørt om de tidligere. Men nå når jeg leser artikkelen så var det noe kjent med akkurat den der, mener å ha lest den før.

Ellers har Stingray rett, det er lurt med en vitaminsprøyte i tillegg når du er til dyrlegen, øyeinfeksjon kan forårsakes av vitamin A-mangel også. Men du får sikkert øyedråper, det er ikke så vanskelig å behandle denne infeksjonen, det ser heller ikke ut til at den har vært der lenge, bra du oppdaga det i tide og velger å gå til dyrlegen. Så det her går nok helt fint skal du se Esp1.

Sist endret av Freddy90; 12-12-2011 kl 16:40.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-12-2011, 16:57   #7
Reptilfreak

nileas sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
Meldinger: 230
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Hmm, hørtes litt rart ut.. Trodde Avivet var en veldig seriøs og god dyreklinikk jeg? "Skrekk-klinikk".. Nå bor jeg ikke i Oslo så har kun hørt om de tidligere. Men nå når jeg leser artikkelen så var det noe kjent med akkurat den der, mener å ha lest den før.

Ellers har Stingray rett, det er lurt med en vitaminsprøyte i tillegg når du er til dyrlegen, øyeinfeksjon kan forårsakes av vitamin A-mangel også. Men du får sikkert øyedråper, det er ikke så vanskelig å behandle denne infeksjonen, det ser heller ikke ut til at den har vært der lenge, bra du oppdaga det i tide og velger å gå til dyrlegen. Så det her går nok helt fint skal du se Esp1.
Nei jeg vet heller ikke. Bor heller ikke i oslo, og har aldri vært der selv. Bare kom på den artikkelen når Avaviet ble nevnt. Den artikkelen er vel også litt gammel om jeg ikke tar helt feil. Det trenger jo ikke være en "skrekk-klinikk" lengre, for alt jeg vet
Svar med sitat
Gammel 12-12-2011, 23:17   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 6
Standard Takk for respons:)

Sitat:
Den har nok fått seg en liten øyeinfeksjon, er det kun det ene øyet? Hvordan er apetitten, og hvordan har vannkvaliteten vært den siste tiden?
Det kan nemlig skyldes flere ting, blant annet dårlig vannkvalitet, feil temperatur, null UV-lys og dårlig eller mangelfullt kosthold.

Du bør ta den med til dyrlegen, de på Avivet i Oslo vet nok hvordan du skal kurere det, mest sannsynlig vil du få øyedråper til den, men det er lurt å få sjekket det ut hos dyrlege, og i samme slengen få tatt en liten helsesjekk.

Lykke til hos dyrlegen, og gjerne fortell hvordan det går etterhvert!
Sitat:

Har nokk foret litt ensformig med reker som jeg tiner og gir den skall bli flinkere med grøntfor/frukt. Vet dere om vanlige dyreklinikker tar i mot skillpadder uten papirer? (østfoldområdet) Tar turen i morgen, å da ber jeg om vitaminsprøyte å jeg prøver å skifte vann ca 1 gang i uka, å da renser jeg pumene også. Prøver også å tenke ut nytt landområde til henne siden hun begynner å bli ganske stor skall si i fra hvordan det går videre.
esp1 er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-12-2011, 23:41   #9
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av esp1 Vis post
Har nokk foret litt ensformig med reker som jeg tiner og gir den skall bli flinkere med grøntfor/frukt. Vet dere om vanlige dyreklinikker tar i mot skillpadder uten papirer? (østfoldområdet) Tar turen i morgen, å da ber jeg om vitaminsprøyte å jeg prøver å skifte vann ca 1 gang i uka, å da renser jeg pumene også. Prøver også å tenke ut nytt landområde til henne siden hun begynner å bli ganske stor skall si i fra hvordan det går videre.
Gi pellets/tørrfôr - som kjøpes i dyrebutikk og finnes i "fiskematbokser", feks reptomin er et fint merke - i tillegg til grøntfôr som hovedfôr, og gi litt frukt også dersom du har det. Samt hvis du har insekter så kan du gi det også, feks sirisser, men det er ikke et must.
I naturen er nemlig rødøre terrapinen en alteter (omnivor), altså spiser både kjøtt (hovedsaklig i form av insekter og fisk) og planter. Reker kan du gi som snacks innimellom, men bør ikke være noe den får ved hvert måltid.

Anbefaler også å kjøpe sepiaskall på dyrebutikken og gi til skilpadden innimellom for å dekke kalkbehovet. Den finnes også formet som skilpadde og er fin å gi, bare legger sepiaskallet i vannet innimellom.

Du kan se på denne linken om det er noen av disse veterinærene som er i nærheten av deg, også velge utifra den:

Anbefalte Veterinærer med herptilkunskap

Dersom du velger en annen dyrlege enn den som står på lista så bare ringer du og spør om de behandler ulovlige reptiler - skilpadde i ditt tilfelle altså, og de fleste dyreklinikker tar nok i mot reptiler.

En utvendig pumpe er veldig smart hos sumpskilpadder da de griser fryktelig mye, så har du ikke det anbefaler jeg deg å kjøpe en slik da det reduserer arbeidet du må gjøre en del.
Når det kommer til landområde så er det egentlig bare å bruke fantasien litt, men mange lager landdeler av korkbark, store røtter og steiner og slikt, så du kan jo prøve noe av det.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-12-2011, 17:54   #10
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Vet ikke om det er tilfelle her, men reptiler, og spesielt skilpadder, kan få øyeproblemer ved for lite vitamin A. Ikke så veldig vanlig, men siden du nevner at den har hatt ensidig kost..
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Terrapin/akvariumspørmål myo Skilpadder 4 04-08-2011 01:14
Guløret terrapin lompah Slanger, øgler og skilpadder 4 19-06-2009 11:55
Får terrapin til uka... RedEarHege Skilpadder 16 31-12-2008 11:07
Rødøret terrapin Waterboy Skilpadder 6 19-05-2008 21:38

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:10.