| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2009
|
Min rødørete terrapin har fåd en slags hevelse på øyet sitt, jeg merket det i går. Den har ikke had noen problemer med øynene før! skall ta kontakt med dyrelege i morgen!(avivet i oslo) Men har noen av dere hær noen anelse om hva dette kan være?
Takk for alle svar
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Den har nok fått seg en liten øyeinfeksjon, er det kun det ene øyet? Hvordan er apetitten, og hvordan har vannkvaliteten vært den siste tiden?
Det kan nemlig skyldes flere ting, blant annet dårlig vannkvalitet, feil temperatur, null UV-lys og dårlig eller mangelfullt kosthold. Du bør ta den med til dyrlegen, de på Avivet i Oslo vet nok hvordan du skal kurere det, mest sannsynlig vil du få øyedråper til den, men det er lurt å få sjekket det ut hos dyrlege, og i samme slengen få tatt en liten helsesjekk. Lykke til hos dyrlegen, og gjerne fortell hvordan det går etterhvert!
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Østlandet
|
Min hadde lignende problem en liten stund.
Endret kosthold til litt mer grønt og var hos dyrlegen og fikk en vitamin sprøyte. Skiftet vannet og tok en grundig rens. Min var frisk å fin etter ca 1 uke etter dyrlege og viste tegn på bedring før jeg tok turen. Nå er bildene dine med øyne lukket, og min hadde ett lite belegg over selve øyet i tillegg til at det var en litt mindre hevelse. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Østlandet
|
Min hadde lignende problem en liten stund.
Endret kosthold til litt mer grønt og var hos dyrlegen og fikk en vitamin sprøyte. Skiftet vannet og tok en grundig rens. Min var frisk å fin etter ca 1 uke etter dyrlege og viste tegn på bedring før jeg tok turen. Nå er bildene dine med øyne lukket, og min hadde ett lite belegg over selve øyet i tillegg til at det var en litt mindre hevelse. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
|
Sikker på at du vil til Avivet?
![]() Slo alarm om forholdene ved skrekk-dyreklinikken - nyheter - Dagbladet.no
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Ellers har Stingray rett, det er lurt med en vitaminsprøyte i tillegg når du er til dyrlegen, øyeinfeksjon kan forårsakes av vitamin A-mangel også. Men du får sikkert øyedråper, det er ikke så vanskelig å behandle denne infeksjonen, det ser heller ikke ut til at den har vært der lenge, bra du oppdaga det i tide og velger å gå til dyrlegen. Så det her går nok helt fint skal du se Esp1. Sist endret av Freddy90; 12-12-2011 kl 16:40. |
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Skien
Alder: 24
|
Sitat:
|
|
|
|
#8 | ||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2009
|
Sitat:
Sitat:
Har nokk foret litt ensformig med reker som jeg tiner og gir den skall bli flinkere med grøntfor/frukt. Vet dere om vanlige dyreklinikker tar i mot skillpadder uten papirer? (østfoldområdet) Tar turen i morgen, å da ber jeg om vitaminsprøyte å jeg prøver å skifte vann ca 1 gang i uka, å da renser jeg pumene også. Prøver også å tenke ut nytt landområde til henne siden hun begynner å bli ganske stor skall si i fra hvordan det går videre.
|
||
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
I naturen er nemlig rødøre terrapinen en alteter (omnivor), altså spiser både kjøtt (hovedsaklig i form av insekter og fisk) og planter. Reker kan du gi som snacks innimellom, men bør ikke være noe den får ved hvert måltid. Anbefaler også å kjøpe sepiaskall på dyrebutikken og gi til skilpadden innimellom for å dekke kalkbehovet. Den finnes også formet som skilpadde og er fin å gi, bare legger sepiaskallet i vannet innimellom. Du kan se på denne linken om det er noen av disse veterinærene som er i nærheten av deg, også velge utifra den: Anbefalte Veterinærer med herptilkunskap Dersom du velger en annen dyrlege enn den som står på lista så bare ringer du og spør om de behandler ulovlige reptiler - skilpadde i ditt tilfelle altså, og de fleste dyreklinikker tar nok i mot reptiler. En utvendig pumpe er veldig smart hos sumpskilpadder da de griser fryktelig mye, så har du ikke det anbefaler jeg deg å kjøpe en slik da det reduserer arbeidet du må gjøre en del. Når det kommer til landområde så er det egentlig bare å bruke fantasien litt, men mange lager landdeler av korkbark, store røtter og steiner og slikt, så du kan jo prøve noe av det. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Vet ikke om det er tilfelle her, men reptiler, og spesielt skilpadder, kan få øyeproblemer ved for lite vitamin A. Ikke så veldig vanlig, men siden du nevner at den har hatt ensidig kost..
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Terrapin/akvariumspørmål | myo | Skilpadder | 4 | 04-08-2011 01:14 |
| Guløret terrapin | lompah | Slanger, øgler og skilpadder | 4 | 19-06-2009 11:55 |
| Får terrapin til uka... | RedEarHege | Skilpadder | 16 | 31-12-2008 11:07 |
| Rødøret terrapin | Waterboy | Skilpadder | 6 | 19-05-2008 21:38 |