| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Oct 2011
Alder: 20
|
Hei !
Jeg skal lage eller kjøpe et terrarium. Selfølgelig planter og mat etc. Men hva slags "utstyr" og lampe(r)? Det er en gresk landskilpadde(testudo hermanni). Takk for svar ![]() SkilpaddeFan |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo
|
Hei
Greske skilpadder er supre dyr å ha. De trives godt sammen og det blir mer liv i terrariet om de er flere. Jeg har tre unger som deler av vinteren går i en plastkasse som jeg kjøpte på Ikea en gang i tiden. Den er ca. 80 x 55 x 25. Jeg har fyllt den med pyntebark fra hagesenteret (ca. 6 cm dypt), litt stener å klatre og slipe klør på, veltede blomsterpotter og uthult trestamme til å sove i. Plastik/silkebregne til å gi skygge og beskyttelse. Jeg har også kjøpt et stort kaninbur (120x60) på Finn.no som jeg innreder likt (- varme/UV pæra) og bruker ute om sommeren. Da har de bur over seg slik at fugler og dyr ikke kan ta dem. Nå i vinter har jeg de to eldste i dvale en periode. Jeg bruker kombinert Lys/UV/Varme: Lucky Reptile Bright Sun UV 70W desert - Lyspære. Lucky Reptile Bright Control - ballast for å kjøre lyspæren. Lucky Reptile Thermo Socket plus Reflector, Large - Lampeskjerm og pæreholder. Zoo Med Reptile Lamp Stand, Large - Stativ til å henge lampeskjermen fra. Det er lett å justere avstand til dyrene og dermed varmen med dette stativet. Termometer med giver som kan legges under lampen så jeg får sjekket temperaturen. Det er mulig du kan se bilde av det hele om du går inn på profilen min her. De spiser nesten alt av ugress inntil snøen kommer (løvetann er favoritt). Deretter får de tørket løvetann eller Pre-Alpin testudo. Om vinteren får de mat (og varme/lys) bare 3 - 4 ganger i uken for å hindre at de vokser for fort, samt å gi dem en hvileperiode. De har også sepiaskall som (noen av dem) gnager på (spesielt når jeg har holdt den under lunka vann en liten stund), og dryss med vitaminer og kalk om vinteren. Jeg har kjøpt alt på nettet. Blant annet fra Terrafun.de. Det er en tysk nettbutikk. Ellers følger jeg alle rådene til Otto Høj Madsen, en dansk oppdretter om hold og stell. Han har en veldig rikholdig hjemmeside som du finner på linkesiden her inne. (Marginata.dk). Lykke til, hilsen Siri
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
Tusen takk !
Dette kommer til å hjelpe meg mye ![]() Trenger jeg UVA, UVB varme pære? Eller bare en UV pære av noe slag? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
|
Liker de å ha det fuktig?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
du må lese myyyye om Testudo hermanni altså.før du får padde i hus. Svaret er foresten nei
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
Sted: Oslo
|
Pærer: Du må ha både UV og varme. Enten hver for seg eller i en kombipære.
Når det gjelder fuktighet: la et av gjemmestedene være fuktet slik at de kan velge om de vil sove eller grave seg ned i tørre eller fuktige omgivelser. Ellers anbefaler også jeg at du leser masse om emnet ![]() Hilsen Siri
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
|
Takk for svar !
Skal lese mye mer det er helt sikkert
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Junior Member
|
Så "plastboksen" din på marginata.dk
![]() Har fått mye info på den siden. foresten et fint sted for skilpadder ! |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Du trenger UVB.
|
|
|
#10 |
|
Junior Member
|
Hvor stor kan en hann testudo hermanni boettgeri bli?
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skilpadde Goliat, gresk landskilpadde, er i hus og vi trenger litt hjelp! | Olga | Slanger, øgler og skilpadder | 3 | 26-08-2011 21:46 |
| Gresk landskilpadde mat..? | Frode x] | Skilpadder | 21 | 16-04-2011 08:02 |
| Gresk landskilpadde | Ronja | Skilpadder | 17 | 11-05-2009 09:27 |
| Gresk landskilpadde | skorpy | Skilpadder | 3 | 29-01-2007 01:23 |