| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Oct 2011
Alder: 39
|
Hei.
Vi har fått oss 2 unge rødørede terrapiner. De er vel ca mellom 4 - 5 mnd gamle (eller mindre) De har stort nok akvarie, landdel, uvb lysrør (har ikke varmelampe, da det er heldekkende lokk på akvariet) varmekolbe og filter. Skulle tro at de har det de trenger. Får mat (pellets) hver dag og har nå begynt å gi de kalk hver dag som jeg dypper pellets i (de er ikke glad i det) De er aktive og virker friske, men det jeg har oppdaget de siste uken er at de har fått litt bevegelig (mykt) skall helt bakerst (ved rumpa) og den minste av de (er vel rundt 3 - 4 mnd gammel) har fått hvite flekker rundt kanten på skallet. Jeg blir litt begymret, så jeg spør nå hva dette kan være?? Har det noe med skallskifte (hamskifte) eller er det kalk mangel, varme mangel eller annen sykdom? Takker for svar
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2011
Sted: Buskerud
|
Det første som slo meg var hamskifte, men er langt ifra sikker..
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2010
Sted: Norge
Alder: 25
|
er nok sopp den minste har fått på skallet sitt. å mulig det er begynnelse på skallråte hos den andre du har, dette kan oppstå hvis de ikke har mulighet til å få tørket seg skikkelig blant annet.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Som Anders sier høres dette ut som skallråte.. Det skyldes flere ting, men som oftest skyldes det urent vann og at de ikke får tørket seg skikkelig på landdelen dersom den ikke er helt over land. Det KAN også skyldes at det er veldig fuktig og dårlig luftsirkulasjon i akvariet da du bruker heldekkende lokk. Og siden de er litt unge enda så kan det være grunnen til at skallet er litt mykt noe som er normalt - dog synes jeg det hørtes litt rart ut hvis det har skjedd først nå i en alder av 4-5 mnd.
Du burde legge ut noen detaljerte bilder av skallet og området du mener ser rart ut før jeg (og andre) kan si mer om hva det er.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
Hei igjen og takk for svar. Uff ikke lett å finne ut dette men jeg skal ta bilde av de litt senere i dag. Den lille flyter litt opp, i alle fall på bakparten. Jeg må nå prøve å lagt inn en liten varmelampe skjønner jeg, men hva gjør man med skallråte? Jeg leste en plass at man skal bruke en tannbørste og rense med klorhexidin, stemmer dette? Jeg har en liten like i lokket så jeg får ha den oppe evt da for luftsirkulasjon. Vannet ser helt klart og fint ut, men legger seg slim på glasskantene, dekorasjon og planter (kunstige) men de mister en del hud hele tiden. Jeg mater de hver dag i egen balje og venter til de har gjort fra seg før jeg legger de tilbake.
Det ble mye dette, men ber å spørre for mye enn for lite ![]() Kommer bilde senere i dag |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Kunstige planter kan avogtil sleppe av noen form for lag, så slike planter kan være farlige. Rødørede terrapiner er også sumpskilpadder og griser fælt, og det å ha heldekkende lokk er vel ikke akkurat anbefalt. Det at du har en luke i armaturet gir heller ikke ordentlig luftsirkulasjon. Enkelte kar har også glass mellom armaturet og karet, har du dette? Hvor stort er karet? Du burde også få laget til en varmespot, for det er gull verdt for paddene.
Anbefaling: Fjern det heldekkende armaturet og kjøp et som dekker kanskje halve karet (da på langs så du får UV lys over hele akvariet) og klin til med en varmespot på landplassen så er du i boks Hvordan UV-lysrør bruker du forresten?Edit: Duster du fòrdyrene også?
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
|
Hei lompah
Takk for svar. Jeg har nå lagt lokket halveis i akvariet og ja jeg så at det var veldig fuktig i akvariet (tak og vegger) Så nå har det tørket opp så det er halveis lokk og halveis åpent, da i lokket er det avlangt uvb lysrør så det er nå over landdelen og jeg har fått en 50w heat glo over landdelen, så de soler seg som bare det Men de får begge full panikk bare vi nærmer oss (har kun tatt de opp når de skal ha mat)Det er ikke glass under lysrøret. Jeg har hørt motsatt at om man har levende planter så spiser de de opp, Skal de ikke ha plante i det hele tatt da? Karet er på ca 100l og de er vel 3 cm den minste og 5 cm den litt større. Husker ikke hva lysrøret heter men det er noe med 8 i alle fall. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Suverent! Da har de det som plummen i egget da
Padda vi hadde en gang i tiden fikk også full panikk nær vi nærmet oss i starten når den solte seg så det er bare naturlig. Kan hende det kommer seg Jo, de spiser plantene og, sant det. Angående plastplanta, så mente jeg vel egentlig at om den slipper fra seg noe greier bør du ta den ut. Gjør den ikke det så skal det nok gå fint
|
|
|
#9 |
|
Junior Member
|
Ja godt å høre at alt er greit for de nå da, men hva skal jeg gjøre med de hvite flekkene som den lille har fått, de flekkene ligger på "flakene" på kanten. Hvis det er såpp, hva kan jeg gjøre. Den flyter på overflaten nå, kan det være da luft under skallet? Masse spørsmål
men vil jo så gjerne forstå de og vite alt hehe. Takk for svar alle sammen
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
![]() Det å gi mat i egen balje er lurt, blir litt mindre griseri da, personlig gjorde jeg aldri dette da jeg synes det ble unødvendig ekstra-arbeid og det gikk også fint, men det blir jo litt mindre griseri i vannet dersom du gjør det. Ellers må jeg si som Lompah at det høres ut som de har det bare bra. ![]() *Venter på bilder* |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Mykt skall på russer | roffe | Skilpadder | 6 | 09-03-2010 19:05 |
| Landskilpadder med mykt skall. | thomagn | Skilpadder | 14 | 19-05-2009 23:59 |
| Flekker på skallet? | aceman | Skilpadder | 5 | 25-03-2009 10:47 |
| Terrapin - rødbrune flekker på huden? | Speedy | Skilpadder | 5 | 10-02-2007 17:05 |
| litt mykt skall på sump skilpadde,er det farlig?? | Torris | Skilpadder | 8 | 29-01-2006 22:48 |