| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2006
Sted: Norge
|
Høsten er kommet for fullt og tilgangen til naturlig grøntfôr minker.
Hvert år prøver jeg spare opp kløver og andre planter til skilpadden min, men mislykkes stort sett hver gang. Enten tørker det såpass etterhvert at hun ikke vil røre det (tviler på at det egentlig er noe næringsinnhold igjen uansett), og prøver jeg lagre det fuktig på et vis så mugner og råtner det over tid. Noen der ute som har erfaring og suksess med å lagre grøntfôr over vinteren? Hvordan går dere i såfall fram? I år tenkte jeg å tettpakke fôret i mindre klumper og lagre det i en lufttett embalasje med den naturlige fuktigheten. Bare redd for at det blir enda et mislykket forsøk og at jeg må ty til butikkmat gjennom halve vinteren. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2011
Sted: I nord-norge
|
Er ikke å fryse det en mulighet?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2011
Sted: Troms
Alder: 18
|
Burde være fult mulig. At diverse grønt kan bli dårlig i fryseren vet jeg, og at de mister MYE av næringsinnholdet når de blir nedfryst.
Men vet selv at flere har god erfaring med denne metoden ; Frys grønnsakene! - Helse-forbruk-og-livsstil - NRK Men det inneholder fortsatt ikke like mye næring, om jeg husker riktig. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Fryse det? Egentlig aldri slått meg...
Men nå er det jo ikke akkurat grønnsaker jeg skal lagre, og tviler egentlig på at jeg sitter igjen med mye spisbar skilpaddemat etter å ha "forvellet" kløver og ugress ![]() Å dyrke selv er jo uaktuelt, det kommer til å ta for lang tid og bli for lite mat av det. Tid ut av vinduet. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
|
har du prøvd pre alpin testudeo mat ? den er tørket og blander den med vann
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2011
Sted: I nord-norge
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
|
det er en blanding av diverse typer mat som passer til arter i testudeo familien
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Bergen
Alder: 35
|
mine får stort sett bare fra butikken på vinteren... men de forandrer jo smak etter hvert,så det de ikke likte i fjor liker de i år
![]() gå for de mørkeste salatene,ruccola feks,kjøp tørket vekster til kaniner og strø over den fuktige salaten,da får de litt ekstra næring selv skal jeg prøve med tørrfor framover,blande det med paprika,da er det nok mulig de spiser det
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Vandrende blad egg klekker på vinteren | ::pinnedyr:: | Andre insekter | 14 | 22-05-2010 00:16 |
| Tarantell om vinteren (15+ grader på rommet) | Sebastian | Taranteller | 5 | 11-08-2008 22:10 |