| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Østlandet
|
Har idag ett 250l akvarie for min Rødøret Terrapin.
Har bestilt ny landdel og skal se hvordan det blir til slutt, men har noen spørsmål. Lurer litt på om jeg skal ha noen fisk sammen med han, gjerne noe algespisende. Litt redd for at de vil bli lunsj. noen som har noen forslag på denne type fisk som kan eine seg, og gjerne noen forslag til hva jeg kan bruke som gjemmested. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
|
Fisk hadde jeg garantert hatt sammen med vannlevende skilpadder. Litt ekstra snacks for dem i tillegg til at de får trigget jaktinstinktet sitt + at de får mosjon
![]() Kan godt være det er noen algespisere de ikke eter, men hvis du trenger noen dyr som rengjør i terrariet ville jeg heller hatt reker. Reker har gode reflekser og er lynkjappe De formerer seg også bra så det er ikke noe big deal om noen blir spist
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Her står det litt om fisk og sumpskilpadder:
Fisker sammen med skilpadde Ville ikke kjøpt de dyreste fiskene, da skilpaddene ganske sikkert kommer til å prøve seg på å spise de dersom de får sjansen. Er det en rask fiskeart så går det nok fint, men de må også ha mulighet til å gjemme seg/flykte fra paddene, har selv ikke erfaring med algespisere sammen med terrapiner, men det skader ikke å prøve.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
Alder: 15
|
Jeg kjenner en som har Eplesnegler og Kuhli ål sammen med sine to Terrapiner for å holde alger borte å det funker som bare det
Skilpaddene er ikke interessert i Eplesneglene å Kuhli ålene er for raske for dem!
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
jeg bruker å ha kreps oppi, nå er jo de ulovlige i norge og kan vere vanskelig å få tak på , men om du gjør ville jeg satset på de, har hat noen som har vert oppi hos skilpaddene mine i 4-6 måneder.
om du ikke får tak i kreps regner jeg med at reker funker like bra, reken blir ikke like stor da, men er plass til fler da ![]() har å hat fisk oppi å det gik ikke så bra, men dette var platy fisker og neon tetra, alle bled spist opp til slutt.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Østlandet
|
Har sett litt på Kuhli ål men er litt usikker på mat til dem, eller om det holder med det de finner på bunn. Har aldri hatt fisk annet enn en gullfisk for veldig mange år siden. Kan vel strengt tatt finne ut av dette i dyrebutikken
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
|
Har hatt endel fisk sammen med min, og der i blandt Kuhli ål. Den endte sine dager som snacks den også, for en veldig fornøyd padde som endelig hadde lyktes med sitt bakholdsangrep
Har også hatt noen forskjelige algespisere, men samtlige endte som lunch. Jeg vet om andre som har lyktes i ha fisk og padder sammen, men da var det forholdsvis store fisk, og fullvoksne, godt fødde padder. Og et lite basseng av et akvarium med røtter, planter og en stor landdel med hule under der paddene ikke kom seg inn. Fiskene lærte fort at om paddene var på jakt, var det stedet å gjemme seg ![]() Kan kanskje fungere dersom man har stort nok akvraium til å få laget en liten del forbeholdt fiskene? Men jeg hadde nok uansett ikke kjøpt de dyreste fiskene... |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
Ikke en dum idé å lage en egen del til fiskene altså, men da går den plassen du bruker til fiskene tapt som skilpaddene kunne brukt som svømmeplass, personlig har jeg heller bare kjøpt til fisk innimellom ettersom de blir færre.Shadow: Det med eplesnegler har jeg fundert på selv, men har aldri hatt det sammen med skilpadder personlig, ser for meg at det kan fungere bra, men tenkte at følehornene og slikt ble bitt av fort.. Men det er jo ikke dyrt for eplesnegler, så kan kanskje være et alternativ til fisker?
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2009
|
1. Fisken vil dø/bli syk av all nitritten i vannet. Ved mindre dere har ei svær tønne med filter som suger opp all bæsjen og bryter ned alt så skal jeg ikke si noe...
2. Padden vil alltid jakte på fisken, noe som gjør at fisken alltid vil stresse. Hva skjer med stressa fisk? Den utvikler fæle sykdommer... 3. Får padden deres tak i fisken og napper av litt av finnen vil fisken garantert få infeksjon/sopp i såret... garantert en fæl død. sammenlikner dette med å ha mus sammen med slange i et lite terra... Fisk/snegler kjenner også smerte når dem mangler halen/finnene/følehorn.... |
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| terra m fisk | tori | Terrarier | 4 | 22-04-2010 21:28 |
| to rødøret terrapin sammen? spørsmål | cbeye | Skilpadder | 0 | 20-05-2009 00:52 |
| fisk sammen med sumpskilpadder | Vikeon | Skilpadder | 8 | 14-02-2008 11:26 |
| sumpskilpadde og fisk? | jack | Skilpadder | 10 | 24-09-2007 22:03 |
| Fisk sammen med graptemys caglei | tøtta80 | Skilpadder | 3 | 16-10-2006 09:54 |