"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-09-2011, 14:56   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 25
Standard Fisk sammen med Rødøret

Har idag ett 250l akvarie for min Rødøret Terrapin.
Har bestilt ny landdel og skal se hvordan det blir til slutt, men har noen spørsmål.
Lurer litt på om jeg skal ha noen fisk sammen med han, gjerne noe algespisende. Litt redd for at de vil bli lunsj. noen som har noen forslag på denne type fisk som kan eine seg, og gjerne noen forslag til hva jeg kan bruke som gjemmested.
Stingray er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-09-2011, 15:03   #2
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,633
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Fisk hadde jeg garantert hatt sammen med vannlevende skilpadder. Litt ekstra snacks for dem i tillegg til at de får trigget jaktinstinktet sitt + at de får mosjon

Kan godt være det er noen algespisere de ikke eter, men hvis du trenger noen dyr som rengjør i terrariet ville jeg heller hatt reker. Reker har gode reflekser og er lynkjappe De formerer seg også bra så det er ikke noe big deal om noen blir spist

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 05-09-2011, 15:21   #3
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Her står det litt om fisk og sumpskilpadder:
Fisker sammen med skilpadde

Ville ikke kjøpt de dyreste fiskene, da skilpaddene ganske sikkert kommer til å prøve seg på å spise de dersom de får sjansen. Er det en rask fiskeart så går det nok fint, men de må også ha mulighet til å gjemme seg/flykte fra paddene, har selv ikke erfaring med algespisere sammen med terrapiner, men det skader ikke å prøve.
Svar med sitat
Gammel 05-09-2011, 16:19   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
Alder: 15
Meldinger: 275
Standard

Jeg kjenner en som har Eplesnegler og Kuhli ål sammen med sine to Terrapiner for å holde alger borte å det funker som bare det Skilpaddene er ikke interessert i Eplesneglene å Kuhli ålene er for raske for dem!
shadow er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-09-2011, 16:28   #5
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard

jeg bruker å ha kreps oppi, nå er jo de ulovlige i norge og kan vere vanskelig å få tak på , men om du gjør ville jeg satset på de, har hat noen som har vert oppi hos skilpaddene mine i 4-6 måneder.

om du ikke får tak i kreps regner jeg med at reker funker like bra, reken blir ikke like stor da, men er plass til fler da

har å hat fisk oppi å det gik ikke så bra, men dette var platy fisker og neon tetra, alle bled spist opp til slutt.
Svar med sitat
Gammel 05-09-2011, 16:34   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 25
Standard

Har sett litt på Kuhli ål men er litt usikker på mat til dem, eller om det holder med det de finner på bunn. Har aldri hatt fisk annet enn en gullfisk for veldig mange år siden. Kan vel strengt tatt finne ut av dette i dyrebutikken
Stingray er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-09-2011, 17:30   #7
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Meldinger: 305
Blog Entries: 12
Standard

Har hatt endel fisk sammen med min, og der i blandt Kuhli ål. Den endte sine dager som snacks den også, for en veldig fornøyd padde som endelig hadde lyktes med sitt bakholdsangrep
Har også hatt noen forskjelige algespisere, men samtlige endte som lunch.

Jeg vet om andre som har lyktes i ha fisk og padder sammen, men da var det forholdsvis store fisk, og fullvoksne, godt fødde padder. Og et lite basseng av et akvarium med røtter, planter og en stor landdel med hule under der paddene ikke kom seg inn. Fiskene lærte fort at om paddene var på jakt, var det stedet å gjemme seg
Kan kanskje fungere dersom man har stort nok akvraium til å få laget en liten del forbeholdt fiskene?

Men jeg hadde nok uansett ikke kjøpt de dyreste fiskene...
Lenxx er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-09-2011, 17:51   #8
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Lenxx Vis post
Kan kanskje fungere dersom man har stort nok akvraium til å få laget en liten del forbeholdt fiskene?
Jo større akvarium jo bedre, både for paddene og fiskene, men det blir jo mere plass for fiskene å svømme unna på også. Ikke en dum idé å lage en egen del til fiskene altså, men da går den plassen du bruker til fiskene tapt som skilpaddene kunne brukt som svømmeplass, personlig har jeg heller bare kjøpt til fisk innimellom ettersom de blir færre.

Shadow: Det med eplesnegler har jeg fundert på selv, men har aldri hatt det sammen med skilpadder personlig, ser for meg at det kan fungere bra, men tenkte at følehornene og slikt ble bitt av fort.. Men det er jo ikke dyrt for eplesnegler, så kan kanskje være et alternativ til fisker?
Svar med sitat
Gammel 05-09-2011, 19:01   #9
Reptilfreak

Lovesoul sin avatar

Medlem siden: May 2009
Meldinger: 44
Standard

1. Fisken vil dø/bli syk av all nitritten i vannet. Ved mindre dere har ei svær tønne med filter som suger opp all bæsjen og bryter ned alt så skal jeg ikke si noe...
2. Padden vil alltid jakte på fisken, noe som gjør at fisken alltid vil stresse. Hva skjer med stressa fisk? Den utvikler fæle sykdommer...
3. Får padden deres tak i fisken og napper av litt av finnen vil fisken garantert få infeksjon/sopp i såret... garantert en fæl død.

sammenlikner dette med å ha mus sammen med slange i et lite terra...
Fisk/snegler kjenner også smerte når dem mangler halen/finnene/følehorn....
Lovesoul er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-09-2011, 19:05   #10
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Meldinger: 1,633
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Lovesoul Vis post
1. Fisken vil dø/bli syk av all nitritten i vannet. Ved mindre dere har ei svær tønne med filter som suger opp all bæsjen og bryter ned alt så skal jeg ikke si noe...
2. Padden vil alltid jakte på fisken, noe som gjør at fisken alltid vil stresse. Hva skjer med stressa fisk? Den utvikler fæle sykdommer...
3. Får padden deres tak i fisken og napper av litt av finnen vil fisken garantert få infeksjon/sopp i såret... garantert en fæl død.

sammenlikner dette med å ha mus sammen med slange i et lite terra...
Nå er jo fisk og mus ganske forskjellige dyr med forskjellige nervesystem og intelligens, men jeg ser hva du mener og er egentlig enig i at det blir litt groteskt

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
terra m fisk tori Terrarier 4 22-04-2010 21:28
to rødøret terrapin sammen? spørsmål cbeye Skilpadder 0 20-05-2009 00:52
fisk sammen med sumpskilpadder Vikeon Skilpadder 8 14-02-2008 11:26
sumpskilpadde og fisk? jack Skilpadder 10 24-09-2007 22:03
Fisk sammen med graptemys caglei tøtta80 Skilpadder 3 16-10-2006 09:54

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:08.