"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-09-2011, 17:45   #1
Reptilfreak

Paddegutt sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: rogaland
Meldinger: 23
Blog Entries: 4
Standard Innredning av 740 l.

Får snart et 740l akvarie til mine 3 rødørede og lurer på om noen har forslag til innredning som er praktisk, vil helst ikke ha solplass utenfor akvariet.
Paddegutt er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-09-2011, 17:56   #2
Reptilfreak

Christoffer sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 1,633
Blog Entries: 3
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (17)
Standard

Du kan jo bare lage til en plate over vannoverflaten og en rampe opp fra vannet til den Bare fug den fast i sidene på akvariet

Common names are very much like children that stare at you, pay no attention to them.
Christoffer er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-09-2011, 19:19   #3
Reptilfreak

Paddegutt sin avatar

Standard

ellers på innredning , noen andre forslag?
Paddegutt er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-09-2011, 20:21   #4
Reptilfreak

Rubenevo sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Sted: oslo
Alder: 15
Meldinger: 532
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Paddegutt Vis post
ellers på innredning , noen andre forslag?
planter kanskje? også gjøre sånn som Christoffer sier og lage en plate over vann i det en hjørnet eller noe sånt
noen mellomstore stener hadde jo vært fint også
Svar med sitat
Gammel 01-09-2011, 21:00   #5
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Får man ikke kjøpt sånne platåer i zooforretningene nå?
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-09-2011, 22:07   #6
Reptilfreak

Paddegutt sin avatar

Standard

landdelen tenkte jeg bare at jeg skal ta 2 korkbarkplater og skjæretil , bruke sugekopper for og få dem til og henge.
Har lyst og innrede terra på en naturlig måte men som ikke samler opp dritt.
Paddegutt er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-09-2011, 22:21   #7
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Du får kjøpt en slik ferdiglagd "turtledock" fra Zoo-Med som du kan bruke som plattform med sugekopper og slikt, se bilde under:

http://www.drsfostersmith.com/images...30111P_017.jpg

Brukte en slik i rundt et år til en gulbuket terrapin før jeg bytta til større akvarium og fant på en smartere løsning (synes jeg da) hvor jeg lagde en plattform med trapp ned i vannet av plexiglass som jeg festet med silikon på ene enden av akvariet.
Det er uansett en glup idé å ha en solingsplattform som skilpaddene kan svømme under, for å utnytte svømmeplassen bedre.

Jeg ville kjørt på med noen cm finkornet sand i bunn, og i tillegg kjøpt masse sandsnegler som går gjennom sanda. Et veldig sterkt utvendig filter er et must når du har et akvarium på den størrelse med flere skilpadder i. Anbefaler deg å finne i skogen (eller kjøpe i dyrebutikk) en eller flere store naturlige røtter, terrapiner elsker å bruke røttene til å klø seg på skallet.

Ser mange bruke planten "duckweed" eller andemat på norsk, og det ser i grunn kult ut og gir litt mer liv til akvariet, selv om den er en plante som blir sett på som ugress, så du kan vurdere den. Du kan også vurdere å kjøpe litt fisk dersom du får nok gjemmeplasser, litt usikker på hvilke arter som er best, ligger flere tråder her inne om fisk og skilpadder sammen dersom du søker, men veldig kjappe arter er nok noe du bør gå for isåfall.
Svar med sitat
Gammel 01-09-2011, 22:25   #8
Reptilfreak

Paddegutt sin avatar

Standard

faren min driver fiskeoppdrett og har over 40 arter så fiskefronten er np , har vell godt over 500 guppyer som jeg kan ta ,
Ja kanskje noen røtter ikke hadde vært så dumt,
Akkuratt plexi glass gidder jeg ikke da jeg føler at det blir litt sterilt så jeg tror jeg skal prøve korkbark og feste den på en eller annen måte.
Hvor mange voksne individer tror du jeg får plass til i en 740 liter , jeg har 2 halvvoksene og en baby nå men har ikke imot en tredje voksen når den tid kommer .
Paddegutt er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-09-2011, 22:34   #9
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Paddegutt Vis post
faren min driver fiskeoppdrett og har over 40 arter så fiskefronten er np , har vell godt over 500 guppyer som jeg kan ta ,
Ja kanskje noen røtter ikke hadde vært så dumt,
Akkuratt plexi glass gidder jeg ikke da jeg føler at det blir litt sterilt så jeg tror jeg skal prøve korkbark og feste den på en eller annen måte.
Hvor mange voksne individer tror du jeg får plass til i en 740 liter , jeg har 2 halvvoksene og en baby nå men har ikke imot en tredje voksen når den tid kommer .
Tror ikke guppyer er det beste valget, de vil nok bare ende som et festmåltid

Ang: Flytebryggene som Freddy nevner, så egner ikke disse seg for voksne padder (egen erfaring). De er rett og slett for tunge.
Svar med sitat
Gammel 01-09-2011, 22:43   #10
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Da må jeg si du har heldige skilpadder dersom du har tilgang på så mye guppy, det er bra for de å jage de litt, de får bra "mosjon" av det, samt de får brukt jaktinstinktene sine litt. Røtter anbefaler jeg virkelig, min gulbuket terrapin elsket å klø seg på toppen av skallet med den største rota jeg hadde (som dekket rundt 1/4 av akvariumet på 375 liter), samtidig som hun elsket å ligge oppå den.

Det med plexiglass er en god ide dersom du gidder å dra til glassmester for å få skjært til glasset, og lime det med silikon. Ser du sier det virker sterilt, men det er jo hva du gjør det til, det er bare å pusse overflatene så de blir ru og ha silikon på plattformen og strø masse sand over så det sitter fast. Men det funker helt fint med korkbark også, sett flere som bruker det, bare jeg som lufter litt ideer her.

Skal være litt forsiktig med å svare på hvor mye plass så mange terrapiner skal ha, sist jeg gjorde det dreit jeg meg litt da jeg kun har hatt to stk på det meste selv hehe, men tror nok det skal gå fint med 3 voksne terrapiner i en 720 liter (nå er jeg litt usikker på måla visstnok).

Det blir litt mere gris med sand i bunn, men det blir jo så mye finere enn hvis du har bare glassbunn, som er veldig sterilt og kjedelig, også for skilpaddene. Du bør ikke ha stein, da det er mye lettere at all dritten samler seg under, du må ikke ha smågrus heller i bunn da de kan finne på å svelge disse, noe som kan gi problemer. Jeg anbefaler sand, noe skilpaddene liker og de kommer til å grave i sanda på leting etter mat, og de liker selvsagt å ligge på den også. Sanda går rett gjennom systemet deres i tillegg, så du ikke trenger å bekymre deg så alt for mye om forstoppelse pga sand, selv om det KAN oppstå.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
terra. innredning Sindre93 Prosjektplaner 7 13-01-2011 21:24
Tips til innredning? Spaniolen Terrarier 11 27-03-2010 21:50
Råd om innredning i terra reibrus Terrarier 3 19-02-2009 19:23
Innredning unearth Terrarier 14 09-01-2008 15:53
Innredning Skill-padda Skilpadder 3 07-03-2007 20:54

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:08.