| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Aug 2011
Alder: 21
|
Hei.
Jeg fikk for ett halvt års tid siden to Rød øre terrapiner. De har hele sitt liv levd sammen, og var da også venner og gikk sammen. Etter en stund fikk jeg en til, denne flyttet da inn med de to andre, noe som så litt skummelt ut første dagen. Den nye beit litt etter de andre, og var stresset hele tiden. Men dette gikk seg til med tiden, og når er de perle venner Idag fikk jeg meg en fjerde Rød Øre, men denne er så aggressiv at jeg ikke turte å legge meg til å sove, med den i samme akvarie som de andre. Er det noen som har ærfaringer med "nyinnflyttede" Skilpadder ? Til informasjon; De to første er 17 og 18 år Nr. 2 er 17 år Nr 3 er 13-14 år. Den siste jeg fikk er vesentlig mye kraftigere enn den andre, å vil så langt jeg forstår dem prøve å blir sjefen i akvariet. Skal jeg la de få litt tilvenningstid sammen, eller bør jeg holde de adskilt. Den nye er så aggressiv at de andre kan vel miste hodet om den får tak i det. Takker for alle svar
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Hvor stort akvarie har du til dem?
Dette kan ha mye å si på adferden deres
|
|
|
#3 | |
|
Junior Member
|
Sitat:
De var i en 325 liter, men flyttet de over til en 540, men det forandret seg ikke. Skal lage ett helt nytt oppsett, med landgang over akvariet, så da får de hele 540 liter å svømme på. Kan hende det forandrer seg da. Men er de veldig territoriale av seg? |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
|
Terrapiner er veldig territorielle ja, spesielt hannene kan være ivrige på biting, men hunner kan bite skikkelig mot de andre de også har jeg sett.. Jeg hadde tidligere en gulbuket terrapin (hunn), og overtok en rødøret terrapin (hann) som var mishandla av forrige eier som jeg satte sammen med den gulbukede, og det endte opp med at jeg måtte kvitte meg med hannen noen uker senere for han beit sånn på hunnen, og når jeg endelig fikk solgt han hadde han bodd i en stor balje med varmekolbe oppi i mellomtiden for at det ikke skulle gå utover hunnen.
Under kan du se bilde av hvordan hunnen så ut noen uker etter bittene, det hadde grodd litt da, men du ser hvor hannen beit henne i rødt: ![]() En 540 liter (regner med den er 150*60*60 cm l*h*b?) KAN holde til 4 terrapiner, avhenger av om de passer sammen, men det blir jo fort litt knapt når de er fullvoksne og alle skilpaddene er sikkert minst 20-25 cm over skallet. I tillegg krever de hver sin plass på land, så det har ikke vært en dum idé å lage en slik land-del over akvariet, så de får brukt hele akvariet til svømming. Men fordi om du gir de mer plass så betyr jo dessverre ikke det at de slutter å bite/krangle som du sikkert skjønner. Kranglinga kan gå utover helsa og i verste fall livet til de andre skilpaddene, spesielt hvis noen er litt mindre enn den andre, og hvis den fortsetter er det ikke stort du kan gjøre og da må du skille den fra de andre. Jeg ville forresten ha passet på når det er fôring hvis du fôrer i akvariet, det kan fort oppstå krangling over maten.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
540 liter på fire padder er i mine øyne ALT for lite. Tommelfingerregel på disse dyra er ca. 250 liter per voksne individ, noe som tilsvarer at du har ca. to padder for mye.
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
), men det betyr ikke at det er rett. Personlig hadde jeg en 375 liter til en gulbuket terrapin, som er en noe mindre art (som regel). Men la oss si at dette er en 150*60*60, og hver voksne terrapin er rundt 25-30 cm, så sier det seg selv at dette blir knapt med plass. Edit: Dette er jo også en veldig aktiv akvatisk art, i forhold til enkelte andre landlevende reptiler.
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Blæh, dårlig formulert de forrige postene, beklager, orker ikke endre, mente at det *kanskje* kunne gå dersom du bygde den landdelen på toppen av akvariet og brukte hele akvariet til svømmeplass... Uansett trådstarter her har du en tråd på et utenlandsk forum om aggressive rødører:
Redearslider.com :: View topic - A aggressive red ear slider Der kan du se at de nevner at du trenger større akvarium (merk at de bruker gallon - ikke liter), samt at om det ikke fungerer må du skille de.
Mvh Fredrik (aka Freddy) Sist endret av Freddy90; 25-08-2011 kl 01:05. Begrunnelse: skriveleif |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Junior Member
|
Hei, takk for alle svar og meninger
![]() Hittil har jeg holdt de i hvert sitt akvarie. Idag skal jeg bygge opp 540 literen, å se om det blir noe bedre med god svømme plass. Blir det ikke det, så har jeg en skilpadde for mye "/ |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| aggressiv, rød Øre, skilpadde |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Agressiv Boa! | Reptilia89 | Boa og pyton | 7 | 28-10-2008 22:38 |
| Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! | Chibi | Snoker | 12 | 15-03-2007 00:30 |