| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2011
Sted: rogaland
|
Jeg har i et par år nå vurdert og lest om rød øret terrapin men har aldri helt hatt tid/penger før nå , For en ukes tid siden spørte en venninne av meg om jeg kunne overta hennes terrapin baby noe jeg bare måtte gripe kjangsen på og si ja til.
Jeg har den for øyeblikket i en 120 liters tank med grei land del , uvb lys og varmelampe men skal flytte den videre til en 500 liters tank når den blir litt større. Mitt spørsmål til dere er som følger , Har hatt den i en ukes tid nå og merker at den er litt menneskesky dvs veldig skvetten og lurer på om noen av dere har et forslag på hva jeg kan gjøre for og få den litt mer "tam"? takker for alle svar på forhånd. Paddegutt . |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
De er skvetne av natur, og de trekker seg sammen fort hvis de er litt utrygge eller det skjer brå bevegelser. Feks når du løfter den opp av akvariet og tar den ut av vannet så har de lett for å trekke seg sammen, noe som er helt normalt. De er også mer skvetne når de er på land enn i vannet, noe som ligger i at vannet er deres tryggeste element der de kan gjømme seg og svømme unna.
Du kan gjøre den "tammere" ved å ganske enkelt håndfôre den med mat, men det betyr ikke at den ikke kommer til å trekke seg sammen hvis du er litt brå i bevegelsene eller når du plukker den opp av vannet. Det tar også en liten stund før de skjønner at du er den som forsørger de med mat, og etterhvert kan terrapinene også fort begynne å tigge når de ser deg ved å plaske i vannet, men det er ikke akkurat et problem. Min gulbuket terrapin trakk seg som regel inn i skallet når jeg løftet henne opp fra vannet, men når jeg så satt henne på gulvet og venta litt så begynte hun å utforske. Etter noen år begynte hun også å gå mot meg og klatre på meg når hun ville tilbake til akvariet etter å ha gått litt rundt - ganske moro. ![]() De har også forskjellige personligheter, så enkelte kan være mer skvetne enn andre, jeg har blant annet sett terrapiner som elsker å bli klødd på skallet, men andre som hater det. Forresten høres 500 liter kjempefint ut når den tid kommer, det er bra med plass til en terrapin! Du må legge ut bilder av den også.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skjeggagam Spiser ikke grønnsaker og drikker ikke vann | norwegianking | Agamer | 33 | 21-08-2010 20:54 |
| Guløret terrapin | lompah | Slanger, øgler og skilpadder | 4 | 19-06-2009 11:55 |
| Akvariumet til terrapin | mlls | Startgropen | 12 | 19-03-2009 09:52 |
| Du skal ikke stjele, SPESSIELT ikke Brachypelma smithi! | _Nagash_ | Lover og regler | 12 | 06-03-2009 18:53 |
| Får terrapin til uka... | RedEarHege | Skilpadder | 16 | 31-12-2008 11:07 |