"
Gammel 03-08-2011, 18:20   #1
Junior Member

Medlem siden: Aug 2011
Sted: indre østland
Meldinger: 1
Standard Terrapin/akvariumspørmål

Hei!
Vi har ei rødøret terrapinjente på ca 16 år (tror vi) som har bodd her ett års tid. Nå skal hun få ett nytt akvarium (375l) og vi vil jo gjøre det best mulig for henne.

Hva kan vi ha i bunnen av karet hennes? Akkurat nå har hun skiferheller, men det bør vel kanskje være noe mer gravbart?

Er det noen ide å skaffe en hanne til henne? Hva koster en slik sånn omtrent og hvor stort må man egentlig ha da? Har lest litt rundt på nettet og blir helt forvirra for det virker som alle sier forskjellig. Kan det evt lønne seg å ha de i to forskjellige kar og bare la de treffes ute på gulvet på luftetur?

Har også vurdert å lage en større damm til henne inne av typen ferdigstøpt hagedamm, men sliter litt med å finne ut hvor man får kjøpt slike? Finner bare av duk-type og det er ikke helt det vi har sett for oss.

Hun vi har er tydligvis ikke vant til å få annet enn pellets så alt annet (bortsett fra reker og snegler) bryr hun seg fint lite om. Går det an å tilvenne henne det på noe vis? Hvordan? For tiden får hun pellets av ulike merker ( vet ikke navnene, for jeg bruker putte de i en egen boks og kaste emballasjen)
myo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-08-2011, 19:00   #2
Reptilfreak

Proxor sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Sogn og Fjordane
Alder: 28
Meldinger: 219
Standard

375 liter er bra størrelse det. skal du ha substrat på land slik at dem kan grave og legge egg eller bare for og ha noe i bunnen av karet? selv brukte eg slike runde avlange steiner man får kjøpt på gartneriet, dem er vel rundt 3cm.
Proxor er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-08-2011, 23:17   #3
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

375 liter er helt topp for en rødøre terrapin.

I bunnen kan du ha finkornet sand (feks rådasand - kjøpes i 25kg sekker i dyrebutikker), sand er det beste substratet for rødører, da man ikke skal ha grus pga at de kan spise grusen og den kan sette seg fast, og skifer er litt dumt å bruke for da havner all dritten fra den under/mellom skiferplatene.
Du behøver ikke nødvendigvis et tykt lag av det, men hvis du vil ha et tykkere lag (5+ cm tykkelse) så kan du også anskaffe noen sandsnegler, fåes kjøpt på akvarieforum og kanskje akvariebutikker, jeg kjøpte mine på et akvarieforum ihvertfall. Det gjør at skilpadden kommer til å grave etter de i sanda og får brukt jaktinstinktene - men det er ikke et behov altså.

Du kan skaffe en hann og ha sammen med den i akvariet, det skal gå fint med to i et akvarium på 375 liter, men det er slettes ikke noe behov for den du har nå - de krever ikke å være sosiale på samme måte som oss mennesker. Merk også at de kan ofte krangle, og da kan det oppstå fæle bittskader mellom de, noe jeg har erfart selv med mine to, så jeg måtte selge den ene til slutt, så det er lurt å ha enten et akvarium som backup, eller finne en måte å dele av akvariet på, en nabo av meg som hadde to skilpadder lagde et skillegjerde som ble satt i akvariet for å skille av de når de krangla, og det funka fint.

Hvis du tenker på å skaffe en hann for å avle så fraråder jeg deg det, det er nok terrapiner rundt omkring, du får lett solgt de når de er små, men så blir de som regel vandrepokaler når de blir større og krever et stort akvarium.
Se bildet under for å vise hva jeg mener med at de blir større:

En ferdigstøpt innendørsdam i plastikk, samt pumpe tror jeg du får kjøpt eller bestilt hos plantasjen, jeg har ikke erfaring med dette, men har lenge ønsket å se hvordan det blir dersom det brukes, så hvis du ender opp med å kjøpe en slik ferdigstøpt dam hadde det vært interessant å sett hvordan du ordna den til slutt.

Det går fint an å tilvenne skilpadden nytt fôr ved å gradvis gi mindre pellets og mere grønt over en periode. Start opp med å redusere pelletsene du gir og samtidig gi noe grønt, som et salatblad, for så å minske dosen av pellets ned og så skal du se at den begynner å spise igjen. En rødøre terrapin er i naturen omnivore, som betyr at de spiser både grønt og kjøtt (som i insekter og fisk), når de er små så spiser de mer insekter en periode for å få i seg mye proteiner så de kan vokse friskt og fint, men etterhvert som de blir eldre så tar de mer og mer grøntfôr.

Jeg anbefaler at du gir skilpadden 40% eller kanskje opptil 50% pellets (andre anbefaler helt ned til 30%) og resten skal dekkes av grøntfôr og insekter, men du behøver ikke å gi insekter hver gang du fôrer. Men klart, jo mer variert kosthold skilpadden får desto bedre er det for den (så lenge det gies mat som ikke er giftige for de).

Sist endret av Freddy90; 03-08-2011 kl 23:22.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-08-2011, 01:09   #4
Reptilfreak

Proxor sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Sogn og Fjordane
Alder: 28
Meldinger: 219
Standard

eg brukte og gi mine sirisser tror eg det var, slike tørkede på boks viss eg husker rett. det likte dem godt
Proxor er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-08-2011, 01:14   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Proxor Vis post
eg brukte og gi mine sirisser tror eg det var, slike tørkede på boks viss eg husker rett. det likte dem godt
Kan også si at de elsker sirisser, og det er smart å kjøpe en slik boks med tørkede sirisser (tror det er exo-terra som har de?) dersom du ikke ønsker å gi levende - for de drukner ganske fort uansett. Skal du gi levende kan du lokke med deg skilpadden på landdelen og få den til å ta sirissene der. Ellers har jeg gitt terrapiner meitemark, dubia kakerlakker og zophobas med hell.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Akvarium til rødøret terrapin Stingray Skilpadder 3 11-01-2011 17:42
Gulòret terrapin Rosy**Arturo Skilpadder 13 06-08-2009 17:32
Guløret terrapin lompah Slanger, øgler og skilpadder 4 19-06-2009 11:55
Får terrapin til uka... RedEarHege Skilpadder 16 31-12-2008 11:07
mat til en rød øret terrapin Kristin2 Skilpadder 7 21-11-2006 19:41

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:05.