| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2011
Sted: Larvik, Vestfold
Alder: 19
|
Hei, har en stund hatt lyst på skilpadde, og har gjort en del research om det.
MEN her kommer da spørsmålet. Hvilke art/type skilpadde er best for en "nybegynner" ? ![]() Landskilpadde, vannskilpadde, event navn på de så jeg kan finne ut fakta om den "letteste" arten. Takker!
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
Alder: 15
|
Hvis du vil ha landskilpadde så er nok en tunisisk landskilpadde eller en gresk landskilpadde det beste for en nybegynner!
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Hvordan er "Manta Manta" skilpadder å stelle med??
Og "Macrochelys temminckii" AKA "aligator snapper"?? Hvordan er det med stell osv?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Jeg vil råde deg til å IKKE kjøpe snapper. De klipper lett av deg fingrene og blir store og veldig krevende!
Vannskilpadder er mindre stress og arbeid å ha enn landskilpadder etter min mening. Vannskilpadder er betydelig billigere å få tak i da det mange til omplassering rundt om kring i Norge hele tiden. Av landskilpadder vil jeg sterkt anbefale Leopard skilpadde (Geochelone pardalis) ![]() EDIT: Legger ved faktaarket jeg har skrevet om leopard skilpadde Leopardskilpadde (geochelone pardalis
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Bergen
Alder: 35
|
de er ikke identiske.lette kjennetegn er gul flekk på hodet,tynnere ben(sees ikke når de er små da)men sterke er de.. og de skal ikke i dvale som de greske!!
blir heller ikke så store,17 for jenta og 13 cm for gutten ![]() jeg har og fått opplyst at de ikke blir 60 år som de greske kan bli,men vet ikke sikkert,da arten ble først oppdaget i 91 men viktigste forskjellen er at de må aldri dvales,de tunisiske![]() du kan og se at de har "sporer" bak på lårene,5 klør framme og 4 på bakføttene
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Du bør plukke deg ut en skilpadde som står på positivlista, for om den går igjennom så sitter du med et lovlig dyr i stedenfor ulovlig.
Også må du finne ut om du ønsker en vannlevende skilpadde eller ikke, og ikke minst se hva du har plass til. Angående vannskilpadder så er trekjølskilpadde (chinemys reevesii) å anbefale
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Okei. Men om det blir landskilpadde vipper jeg mot " Leopard skilpadde (Geochelone pardalis) "
Og med vannskilpadde går det mot "treknøl skilpadde". Men hva passer best til en nybegynner? Noen som har smålig peiling på hvor i norge man kan få tak i det? og jeg har plass til akvarium/terrarium på 60x45x45cm. Så innspill om hvem av artene som passer best til det hadde vært flott. Har ikke så mye mere plass enn de målene jeg skrev, og vil ikke da ha en skilpadde som blir misserabel i lite terrarium, det er bare slemt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Har du lest at pardalis blir 70 cm. ?
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Okei. Men om det blir landskilpadde vipper jeg mot " Leopard skilpadde (Geochelone pardalis) "
Og med vannskilpadde går det mot "treknøl skilpadde". Men hva passer best til en nybegynner? Noen som har smålig peiling på hvor i norge man kan få tak i det? og jeg har plass til akvarium/terrarium på 60x45x45cm. Så innspill om hvem av artene som passer best til det hadde vært flott. Har ikke så mye mere plass enn de målene jeg skrev, og vil ikke da ha en skilpadde som blir misserabel i lite terrarium, det er bare slemt. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvilken skilpadde er dette? | stud | Skilpadder | 13 | 20-04-2011 23:36 |
| Hvilken skilpadde er dette? | JonIng | Skilpadder | 7 | 13-01-2011 15:12 |
| Hjelp! Hvilken skilpadde er dette? | fudgi | Skilpadder | 9 | 27-09-2010 07:21 |
| Hvilken skilpadde er dette? | slammis | Skilpadder | 10 | 27-07-2010 22:30 |
| Hvilken skilpadde er dette? | Speedy | Skilpadder | 6 | 22-04-2007 08:30 |