| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Noen som vet hvordan reglene er for arv av skilpadde som har levd i Norge lenge før forbudet?
Må man melde fra til MT, eller la overtagelsen skje i all taushet? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Mener å ha lest at mattilsynet skal ha beskjed om dette. Om det må søkes, eller om det bare er meldeplikt vet jeg ikke.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2010
Sted: Norgesland På Kruss Å Tvers
Alder: 22
|
Ser ingen grunn til å ikke la den bli arvet i taushet viss den har vert i Norge all sin tid..
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 24
|
Min søster har tatt over en skilpadde for litt siden. Jeg tror den er 22 år gammel.
Hun ringte anonymt til mattilsynet for å høre hva hun skulle gjøre, og fikk først beskjed om at de måtte ha navn og adresse på den som nå hadde dyret. Hun sa at det ikke var aktuelt å gi vekk, og fikk da omsider beskjed om å søke, men at hun ikke trengte å skrive navn på gammel eier dersom den hadde hatt skilpadden ulovlig. Hun sendte inn søknaden, og fikk det godkjent ganske raskt (pelsdyrallergi). Slik jeg har oppfattet reglene, så søker man ikke om hold av skilpadde generelt, men hold av individ Så vil man ha flere skilpadder så må man søke for hver enkelt (evt søke om flere samtidig). Det kan være jeg har oppfattet det feil. Det går jo an å ta en kjapp telefon til mattilsynet å høre ![]() På søknaden står det: "Dette skjemaet benyttes ved søknad om innførsel av skilpadder til Norge, eller ved overtakelse av skilpadder som allerede er i landet. På baksiden av dette skjema følger en kort orientering om regelverket og innførselskravene." |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: bergen/askøy
|
jeg vil tro at de som har reptiler nå, som hadde de før reglene endret seg, de har vel fått disposisjon og har papirer på dette? er det ikke da slik at man må skrive nye papirer på hvem som blir de nye eierene av padden, og at den er lovlig i landet?
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Skilpadden det er snakk om er rundt 70 år gammel. Kom til Norge ca 30 år før forbudet. Finnes ingen papirer på en skilpadde på den alderen.
Får ta å ringe MT på mandag. Avliving er uaktuelt, den er et klenodie og hører vel heller hjemme på et museum som den siste tyske okupant. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Admin
|
Den ble funnet etter krigen i et kraftverk som hadde vært under tysk okupasjon.
Opprinnelig var det meningen at skulle koke suppe på den, men siden den ikke virket helt frisk da de fant den valgte de å vente til den ble i bedre form. Siden det har den levd i stuen til finneren og blitt matet med grønsaker. Om sommeren og høsten har den vært ute i hagen. Den har gjentatte ganger gravd seg ned om høsten og ikke blitt funnet før på vårparten. Regner derfor med at det må være en art som til en viss grad takler en hard vestlandsvinter. Den er temmelig liten (som en greape frukt). og med tanke på når den kom til Norge så antar jeg at det må være en art som man kunne få fatt i på 40 tallet. Krabaten heter forøvrig Otto og har rester etter et hakekors og noe skrift risset inn i skallet. Regner derfor med at han må være den siste tyske okkupant
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
|
Oj, kul historie til skilpadden da
Sikkert lurt med en telefon til mattilsynet, blir nok neppe noe problemer uansett, iom at den ikke er ulovlig innført, osv. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Veldig interessant, jeg synes det er kult å høre at den har levd så lenge, da min farfar som var sjømann hadde med seg flere landskilpadder hjem som bodde i stua på 50-60 tallet, men de levde bare noen måneder og tok kvelden når høsten/vinteren kom, da ingen visste hva de krevde.. Dette var visstnok afrikanske skilpadder, så lurer på hvilken skilpadde den du prater om er.
Var jo heller ikke mye (om noe?) reptilutstyr som kalk, vitaminer og UV-lys som vi finner i dag på den tida. Også et hakekors rissa inni skallet da, brutalt!
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skilpadde syk!!!? | Linpin | Skilpadder | 7 | 29-05-2011 16:06 |
| Lys til skilpadde | BiZARRE | Utstyr | 0 | 13-04-2011 18:47 |
| Uv lys til skilpadde | turtlemini | Skilpadder | 39 | 11-11-2010 10:51 |
| en ny skilpadde | smiley82 | Slanger, øgler og skilpadder | 4 | 08-11-2010 18:49 |
| Skilpadde | ZOO_Man | Lover og regler | 15 | 17-09-2006 17:32 |