| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2011
Sted: Sandnes / Rogaland
|
Fikk min lille skatt som er en rødøret terrapin inatt, den kom fra Tyrkia, og alle butikker er stengt idag slik imorgen er det ut på skilpadde shopping for uv-lys og annet utstyr
Nå er den trygt plassert i en fiskebolle med en stein som den kan hvile på, med stråling fra vanlig lys som midlertidlig løsning! H*n er utrolig søt, skallet er knapt større enn en femmer Jeg bare lurte på om det er noen der ute med tips til meg videre? Hva kan jeg gi den? Hva skal jeg ikke gi den? Kan jeg ha den ute av buret og slik? Jeg reagerte også litt da jeg fikk den at skallet var litt mattere grønt med veldig svake svarte ''omriss'' ogslik mens de 2 andre jeg så der hadde sterkere farge, og jeg spurte da om den var syk eller noe, men ble fortalt at det kan være pga den er yngre enn de 2 andre, kan dette stemme? Ble litt mye nå, men vil jo gi den lille skatten ( Pernille) et bra liv, fylt med kjærlighet og så naturlig som mulig.. Har gledet meg lenge til dette
|
|
|
|
|
|
#2 | ||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
Den terrapinen du har nå som er på str med en femmer blir fort like stor som en middagstallerken over skallet, det vil da altså si at det ikke holder med en fiskebolle og en stein, men et akvarium på 250+ liter (minimum) med pumpesystem, plattform som den kan sole seg på og lys og varme vil bli nødvendig. Bare ville nevne det, ikke meningen å skremme deg eller noe, men det er fakta. Det er mange som går i den fellen og kjøper søte små terrapiner i Syden og noen få år senere er de blitt mange ganger større.For å illustrere størrelsen, så ser du ca str på din på toppen og hvor stor den blir etterhvert under: ![]() Angående hva den kan spise så siterer jeg meg selv: Sitat:
Legg ut bilde av skilpadden hvis jeg skal skjønne hva du mener med skallet som er matt. PS: Anbefaler deg å lese deg litt opp om skilpadden hvis du ikke har gjort det, her er en fin link: http://www.austinsturtlepage.com/Car...ear_slider.htm Sist endret av Freddy90; 02-06-2011 kl 15:51. Begrunnelse: la til ting |
||
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Hei og takk for raskt svar!
Den fiskebollen med steinen i er bare til imorgen og for da skal jeg ut å kjøpe sand og diverse utstyr til det akvariet som jeg har, som er på 60L.. Har snakket med noen som har skilpadder, og han sa at den ikke vil kreve noe større plass enn det akvariet jeg har nå før om noen år, samt som at jo mindre plass den har jo mindre vil den vokse seg stor. Kan også sammenligne skallet med den lille hos deg, synes det var så matt iforhold til de andre som jeg så, men det kommer seg nå når jeg har satt over en lampe og den har fått kommet seg litt til rette, sikkert litt trøtt etter en lang reise kan jeg tenke meg.. Og joda, jeg er full klar over at den ikke er så liten for alltid, men har litt vanskligheter med å se for meg den der bli like stor som en middagstallerken når han som tok den med fikk høre annet i butikken Men igjen, takk for raskt svar Setter utrolig pris på det
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2006
Sted: Stavanger
Alder: 20
|
Sitat:
Dette er en svært provoserende påstand...
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Han som tok den med fra butikken til deg fikk selvsagt høre av butikken at den holdt seg i den størrelsen, ellers får de jo ikke solgt de hvis de forteller at de blir så store som middagstallerkener.
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Den vokser uavhengig av størrelsen den befinner seg i, så den tanken kan du bare glemme.. Synes det er svært egoistisk og idiotisk å ha et mindre bur til et dyr fordi en ikke vil at den skal vokse seg til den størrelsen den vil bli i et normalt vokse tempo...
Vil påpeke at det er provoserende at du har vanskeligheter med å se den for deg så stor som en middagstallerken, enda du har fått det sagt til deg av noen som kan en del om skilpadder og i tillegg har lagt ved et bilde som beviser godt at dyret blir såpass stort, fordi det var ikke det han som tok den med seg fikk høre fra butikken? Vil legge til at den padda jeg hadde, som vi kjøpte da den var rundt 5cm stor ble plutselig 15-20cm over skallet iløpet at det året/halvannet året vi hadde den. Den siste perioden vi hadde den begynte jeg å måle den hver måned og den vokste ca 1-2cm hver måned.... I tillegg skriver du at du har gledet deg lenge til dette, hvorfor i alle dager har du ikke lest mer om behov, størrelse og det du spør om og gjort i stand akvariet så det hadde stått klart til du fikk dyret i hus?
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Rolig nå, har jo ALDRI sagt at jeg skal ha den i ett for lite bur der jeg hindrer den i å leve så naturlig som mulig, men kjenner flere som har skilpadder og alle sier forskjellig og derfor tok jeg turen innom her! Såklart kommer jeg til å gi Pernille en større plass å boltre seg på jo større h*n blir, det er det INGEN tvil om
Men vi er vell alle enige i at et 60L bur holder de første mnd/året gjerne de første årene? Dette vil jeg jo se litt ann på selv.. Og med å si at jeg synes det er vanskelig å se for meg at den vil vokse seg like stor som en tallerken var ikke for å provisere noen, men hadde liksom vært på nattevakt hele natten og litt trøtt og kommenterte derfor på en måte som var lett å misforstå? Det var ihvertfall ikke meningen å provisere noen av dere. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Usikker på hvor lenge en 60-liter holder, men ser ikke for meg at den holder et år. Noen få måneder kan den sikkert holde, men anbefaler at du anskaffer deg noe større om ikke så alt for lenge. 60 liter er ikke særlig stort akkurat, du får kjøpt større akvarium brukt på diverse annonsesider for en grei pris.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Ok, kommer nok til å kjøpe meg et nytt og større imorgen da.. iom at jeg ikke har lyst å flytte på den når den finner ut av ting i det akvariumet siden det tar opptil 1 år før de finner utav det har jeg lest?
Ellers vil jeg takke for seriøse svar Freddy
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Det er forsåvidt en myte det også med at de bruker lang tid på å "venne seg til akvariet". Om den er sann eller ei vet jeg ikke helt, men det har jeg mine tvil på, tror rett og slett ikke de bryr seg om det. Men jeg ville ikke bekymret meg for det akkurat, jeg "ommøblerte" ofte i mine forskjellige akvarier når jeg kjøpte nye, og det siste jeg hadde som var 375 liter bytta jeg rundt i når jeg skifta vann og slikt. Det du kan gjøre er jo å kjøpe et større akvarium på 120-200 liter inntil videre også istedet for å fylle det helt opp med vann så kan du ha en litt lavere vannstand nå når den er som en femkroning, bare ha nok vann til at pumpa og varmekolben fungerer - mange varmekolber MÅ være under vann pga brannfare, og mange innvendige pumper krever en viss vannstand for å fungere. Anbefaler visstnok at du kjøper en utvendig pumpe etterhvert, behøver kanskje ikke gjøre det nå når den er så liten, men senere så burde du gjøre det da de griser noe forferdelig. Husk også at den må ha mulighet til å klatre lett opp på land. Merk at en fullvoksen rødøret terrapin krever mere enn 200 liter, jeg sa 250 tidligere men det er egentlig for lite, hvertfall for en fullvoksen hunn, som gjerne blir 5 cm lengre enn hanner over skallet. Nå går dette på mål og ikke liter, men det er standardmål på akvarium jeg nevner så. |
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| hjelp, nybegynner, trenger tips |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Rødøret Terrapin i dvale?? | skilli | Skilpadder | 4 | 05-05-2010 09:57 |
| rødøret terrapin kjønsmoden ? | duefjes | Skilpadder | 13 | 08-12-2009 23:15 |
| Rødøret terrapin | Waterboy | Skilpadder | 6 | 19-05-2008 21:38 |
| rødøret terrapin -forvirra ! | Mathias Woodss | Skilpadder | 29 | 31-03-2008 20:57 |