"
Gammel 22-05-2011, 18:27   #1
Junior Member

Medlem siden: May 2011
Sted: Nord-Norge
Meldinger: 5
Question Skilpadde

Hei!
Jeg har lest litt rundt og funnet de samme spørsmålene som jeg lurer på, men jeg forstår ikke svarene helt, og de fleste har forskjellige svar.
Spørsmålene mine er altså:
1.Cites-papirer, hvor får man tak i de?
2.Hvor kan man kjøpe skilpadde lovlig? Har lest at det er mange i Sverige, noe som passer veldig bra siden jeg har en svensk stefar og er ofte i Sverige.
3.Jeg vil ha en liten sumpskilpadde eller vannskilpadde, er det noen raser som egner seg bedre enn andre? Har dere tips til raser som er "snille"?
4.Biter skilpadder? isåfall, biter de hard?
5.Hvor lenge kan man ha en sumpskilpadde ute fra akvariumet?
6.Jeg har som sagt lest litt rundt og funnet mye fakta, men det står ikke alltid samme på ene den plassen som på den andre. Her er noe av det jeg har lest, og jeg håper noen av dere kan si om noe er galt.

Akvarium
Man burde ha ett stort akvarium(jeg skal kjøpe et som er 250 Liter, er det stort nok til en skilpadde?) Et akvarium med stor plass å svømme, og en landdel der skilpadden kan varme/sole seg. Man må ha en kraftig filterpumpeting(jeg vet ikke helt hva det heter). Man må ha uvb-lampe (er ikke sikker på hva det heter heller, men noe lignende ihvertfall). Man må ha varmelampe over landdelen så skilpadden kan varme seg. Man bør ha varmekolbe. Vannet burde være 28-30 grader. Man burde bytte vann 2-3 ganger i uka.

Mat
Man kan gi de mat bare annenhver dag. Man kan gi dem kjøtt, fisk, reker etc.(er ikke sikker på hvordan art dette gjelder for, men tipper det gjelder sumpskilpadder.) Man kn også gi dem litt frukt og grønnsaker, men ikke for mye. Man kan gi de gress f.eks. løvetann og kløver, det kan man også fryse eller tørke så man har det hele vinteren. Skilpadder skal ha høy både til mat og til å ligge på. Man skal gi dem kalk sammen med maten.

Takk for svar!
Basse er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-05-2011, 17:05   #2
Reptilfreak

Frode x] sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 61
Standard

Hei!

Jeg har nok ikke så peiling som mange andre her inne, men det var bare en ting jeg ville si:

Skilpadder er lovlig i Sverige, men ikke i Norge. Hvis du skal ha en skilpadde i Norge, så må du søke Mattilsynet om lov, og det er flest allergikere og de som har asma som får lov... Men du kan kjøpe skilpadda i Sverige da

Resten må nok noen andre svare på, jeg føler jeg har nok peiling for meg selv, men er ikke klar til å gi andre tips enda
Frode x] er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-05-2011, 20:21   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Bergen
Alder: 35
Meldinger: 78
Standard skilpadde

vannskilpadde er helt ulovelig,sumpskilpaddene er mye gris med,og de kan bli ganske store.. biter gjør de og,hardt....
landskilpadde er lovlig i norge med tillatelse fra mattilsynet,stort sett bare folk med pelsdyr allergi i familien som får lov... men er kanskje kort tid til det blir løsnet på...
mye koseligere med landskilpadder,krever mye stell de og,men går an å kose mer med enn sumpskilpaddenebiter bare når de tror det er matgår bra med mine iallefall
tunis(ia) er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-05-2011, 22:19   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Basse Vis post
Hei!
Jeg har lest litt rundt og funnet de samme spørsmålene som jeg lurer på, men jeg forstår ikke svarene helt, og de fleste har forskjellige svar.
Spørsmålene mine er altså:
1.Cites-papirer, hvor får man tak i de?
2.Hvor kan man kjøpe skilpadde lovlig? Har lest at det er mange i Sverige, noe som passer veldig bra siden jeg har en svensk stefar og er ofte i Sverige.
3.Jeg vil ha en liten sumpskilpadde eller vannskilpadde, er det noen raser som egner seg bedre enn andre? Har dere tips til raser som er "snille"?
4.Biter skilpadder? isåfall, biter de hard?
5.Hvor lenge kan man ha en sumpskilpadde ute fra akvariumet?
6.Jeg har som sagt lest litt rundt og funnet mye fakta, men det står ikke alltid samme på ene den plassen som på den andre. Her er noe av det jeg har lest, og jeg håper noen av dere kan si om noe er galt.
Hei Basse! Koselig at du vurderer skilpadde, de er morsomme dyr!

1: Den arten som jeg anbefaler (trekjølskilpadde) trenger du ikke CITES-papirer til så vidt jeg vet..

2: Du får kjøpt sumpskilpadder lovlig i Sverige, Danmark osv. De er IKKE lovlige i Norge (for øyeblikket). Du KAN få landskilpadde lovlig (da gresk landskilpadde) dersom du er allergisk mot pelsdyr og sender inn en søknad til mattilsynet.

3: Art (ikke rase) som kan passe deg er trekjølskilpadde (Chinemys reevesii), den blir ikke så stor og krever ikke like stort akvarium som feks terrapinene (Trachemys scripta sp.). Den står også på den foreslåtte positivlisten fra NHF, i tilfelle det skulle bli lovlig.

4: De har nebb, så de kan bite, men så lenge du ikke stikker fingeren slik at den kan treffe deg så går det bra. Det er som regel ikke noe problem å holde de heller, og trekjølskilpadden som jeg anbefaler har ikke så svært bitt at det gjør noe heller, men den kan sikkert gi deg et lite bitt, men tror ikke det gjør så særlig vondt. Jeg har blitt bitt av en terrapin på 20 cm over skallet, og det var ikke så vondt akkurat.

5: De kan være på land i flere timer når de soler seg, men de liker å ha vann i nærheten av seg for å være trygge. Blir de skremt så hopper de rett ut i vannet med en gang, de er mye raskere til å svømme enn de er til å gå (men de er ikke snegletrege heller).
Du kan forsåvidt fint ha den ute på gresset om sommeren, så lenge du passer godt på den. Jeg brukte å ha en stor balje med vann som jeg satt på verandaen når det var sol ute, og dekket til halvparten av den. Ingenting er bedre enn ekte sol for disse dyra!

6: Angående det du skrev om akvariumet så stemmer mesteparten av det som står der. 250 liter funker fint for en trekjølskilpadde, muligens to stk også, skal ikke si det for sikkert. Den krever en landdel som er lett å komme opp på, feks via en stige eller en rot, og de krever veldig kraftige pumper (anbefaler utvendig pumpe - fluval eller eheim av noe slag) for filtrering av vannet, da de skitner til vannet fort, både når de spiser og driter og hammer (skifter hud og skall).

Varmelampe og evt UVB-Pære er det lurt å ha over landdelen, rundt 35-40 grader rett under den. Over akvariet kan du ha ett-to UVB-lysrør i et armatur, de trenger UV-lys for å være friske. UVA trenger de for apetitten, og UVB trenger de for å ta opp Vitamin D3 som hjelper de med å ta opp kalsium gjennom maten. UVA og UVB er som regel sammen i lysrør og lyspærer som lages til reptiler. Det er ikke nødvendig med underlag i vannet, men du kan ha sand hvis du ønsker det, men da blir det litt mere arbeid når du slamsuger.

Du kan slamsuge vannet en gang i uka, da fjerner du ca 15-30% av vannet med en slange, og fyller på nytt, kaldt vann. Når du slamsuger bruker du hevert prinsippet til å få vannet ut av akvariet via en slange og ut i feks en bøtte eller lignende (jeg brukte takrenna da jeg hadde akvariet på loftet).

Temperaturen kan være rundt 25 grader i vannet, de klarer seg helt fint på den temperaturen, og det er ikke nødvendig med mer enn det. Jo varmere vannet er jo fortere blir det dårlig kvalitet på det, og det KAN begynne å lukte, men det går som regel bra selv om man har høy temperatur.

Gi mat hver dag, men i mindre porsjoner. Sumpskilpadde-pellets/sticks er hovedforet deres som kjøpes på dyrebutikk, mens du gir de grønnsaker og frukt i tillegg, du kan også gi insekter (sirisser feks) dersom du ønsker det, da de elsker det. Du kan også gi reker uten skall og som ikke er i saltlake innimellom som godbit. De trenger ikke høy og gress, det er det landskilpadder som gjør. Viktig å gi de vitaminer og kalsium i tillegg, det finnes slike kalsiumblokker som fåes kjøpt på dyrebutikken som du legger i bunnen av akvariet, disse er veldig greie å gi.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-06-2011, 00:19   #5
Junior Member

Standard

Takk for svar!
Jeg er allergisk mot pelsdyr og har astma, i tillegg er søsteren min allergisk mot pelsdyr. Jeg skal sende inn søknad til mattilsynet så fort jeg finner den rette arten og jeg vet alt jeg trenger å vite om de. Har sett litt på trekjølskilpadder og lest litt om de, jeg er ganske sikker på at jeg skal kjøpe en slik viss jeg skal ha skilpadde. Jeg lurer på en ting til, kan man la skilpadder svømme i en dam ute på sommeren? Jeg mener ikke en stor dam altså, bare en liten en. Eller er det for kaldt? Altså jeg mener ikke at jeg skal levne skilpadden i dammen, men at jeg skal sitte å se på at den svømmer i noen minutter også ta den opp igjen.
Basse er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-06-2011, 00:34   #6
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Trekjøl får du ikke tillatelse til uansett. Dam ute om sommeren går sikkert fint for en trekjøl om vannet er varmet en del av solen. Dette er en skilpadde som har opphav i asia, og da av naturlige grunner har litt større temperaturkrav enn eksempelvis terrapiner. Derfor bør den ikke bo ute om sommeren, men kan godt tilbringe en dag ute, det er bare positivt.
Svar med sitat
Gammel 04-06-2011, 00:52   #7
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Husk at du må skaffe deg en erklæring fra legen din som du må legger ved søknaden til Mattilsynet.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-06-2011, 23:10   #8
Junior Member

Standard

Takk for svar!
Noen som har noen andre arter å anbefale da, som man kan få tillatelse til?
Basse er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-06-2011, 23:27   #9
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Basse Vis post
Noen som har noen andre arter å anbefale da, som man kan få tillatelse til?
Hermann's tortoise - Wikipedia, the free encyclopedia

(Edit: det er to linker over, av en eller annen grunn vises de forskjellig selv om begge er fra wikipedia)

Det krever en søknad til mattilsynet med allergierklæring fra lege. Les mer her:

Skilpadde import på lolig vis
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 06-06-2011, 22:37   #10
Junior Member

Standard

Meen er det samme med landskilpadder som med sumpskilpadder og vannskilpadder? Samme mat, skal de ha UVB-pære, kan de være ute? De skal ikke ha vann? Hva skal de ha i akvariet? osvosv..
Basse er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
sumpskilpadde

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skilpadde i hus minipms Slanger, øgler og skilpadder 11 19-07-2011 18:02
syk skilpadde? Leon07 Helse og sykdommer hos reptiler 10 03-03-2010 16:53
Skilpadde? Malin Skilpadder 9 26-05-2009 13:02
mat til skilpadde moonica89 Skilpadder 3 27-01-2009 17:16
Skilpadde ZOO_Man Lover og regler 15 17-09-2006 17:32

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 08:03.