| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2011
Sted: Odalen
Alder: 25
|
Jeg er ny på skilpadde-fronten og lurer på:
Vannskilpadda mi har begynt å grave masse og holder seg på samme plassen. Hun varierer med å trekke seg inn i skallet, og å titte frem og tar pustepauser av og til. Hun har ligget på samme sted en stund nå, og jeg begynner å bli bekymret for henne. Legger hun egg eller kan hun være syk? Hun har vært i fin form frem til nå. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Graver hun i vannet eller på land? Hvis på land, graver hun med bakbena? De graver ut en hule med bakbena før de legger egg på land. Er det en hann i akvariet med hunnen?
Hvis hun graver i vannet så kan det være fordi hun er på utkikk etter mat, hvertfall hvis hun graver med forbeina og har snuten helt nedi sanda/substratet. Min brukte å gjøre det og det er helt normalt, i tillegg så er det tydeligvis moro for de å grave litt og undersøke bunnen av akvariet. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Hun er en singel dame og hun graver i et hjørne i akvariet - altså i vann - og jeg tror hun graver med hele seg.
Hun har tilgang på mat hele tiden, men klart... Kan jo være tidsfordriv... |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Dette hørtes ut som helt vanlig atferd, altså ikke egg-legging atferd, hvis du ser at hun graver med hele seg som du sier, så kan det være at hun klør seg på skallet, når jeg hadde min gulbuket terrapin i akvariet mitt så likte hun spesielt å kile seg fast under ene rota der, virker som det var godt for henne, spesielt når hun var i hamskifte. Kan tenkes at det er det som skjer med din og, at den har et hamskifte under vei, og prøver å få av de løse skjellplatene og huden på føttene/halsen/halen ved å skrape de av i substratet.
Eller så kan være tidsfordriv eller leting etter mat i bunnen, da de etter instinkt graver i bunnen etter mat.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Ok! For hun legger seg under roten sin nå og sparker sanden rundt.
Nå ble jeg veldig letta! Tusen hjertelig takk! Men hamskifte? Det er så mye jeg ikke vet om skilpadder... Dette var en jeg tok på meg i all hast fordi den ikke hadde det noe bra :/ |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Er mange som tar til seg skilpadder i all hast, men sumpskilpadder er veldig hardføre dyr som ofte lever mye lengre enn man skulle trodd, snakket med en som hadde en sumpskilpadde som var godt over 40 år, usikker på om den lever enda men det tror jeg nok, var på et amerikansk skilpaddeforum jeg hang på når jeg hadde skilpadder selv. Du bør lese deg opp litt om skilpadda di, for den krever litt av deg, som lys, varme og mat, selv om sistnevnte av deg er ganske enkelt med sumpskilpadder; pellets, grønnsaker/frukt og av og til insekter, alt etter behov. Men de greier seg fint med kun de to første også. Under har du en link til sumpskilpadder, men du bør lese litt mer enn bare denne linken, selv om den er bra. Søk på google feks etter "red eared slider caresheet", "reeves turtle caresheet" eller lignende arter, usikker på hvilken art du har men det skal ikke være så vanskelig å finne informasjon om det. ![]() http://www.reptilfreaks.no/forum/ski...kilpadder.html |
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| egg, legge, vannskilpadde |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Start .no legger ned e-posttjenesten sin. | L.Parahybana | Småprat | 7 | 17-02-2010 10:59 |
| Skolopender legger egg | hewlet | Myriapoder | 10 | 06-06-2008 16:17 |
| Hvor ofte legger pinnedyr egg? | Vimse | Pinnedyr | 8 | 18-02-2008 21:52 |
| Leopard Gecko som legger egg? | Jaz | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 2 | 31-08-2004 17:02 |