| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2011
Sted: Odalen
Alder: 25
|
Hei.
Jeg tok i all hast til meg en skilpadde, men er usikker på rasen. Dette er en vannskilpadde, men stort mer enn dette vet jeg ikke. Det er sagt at dette er en amerikansk rase som holder til i elver. Håper noen kan hjelpe meg, og også hjelpe meg til å finne ut kjønn. Den er helt flat under, og har lest at hannene ofte er konkave under - stemmer dette? Jeg tar eller imot all info jeg kan å om denne rasen - jeg vil gjerne gi den et så naturtro akvarium som overhodet mulig, og siden jeg er førstegangseier og ble dette i veldig hui og hast er jeg glad for all hjelp jeg kan få! På forhånd takk! |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Kinesisk Trekjøl (Chinemys reevesii er art. Google navnet, så finner du mye.
Må komme tilbake til de andre spørsmålene dine senere (om noen andre ikke kommer meg i forkjøpet)
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Dette er som Gregoris sier en Chinemys reevesii, søk på google og du finner alt du trenger å vite om dyret.
Ellers ser det ut som du har en hunn, da hunnene har korte klør og hannene svært lange klør. Et skjønnhetspirk når det kommer til herptiler: Det er ikke raser, men arter da dette ikke er dyr vi har avlet fram selv
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk!
Dette er en skilpadde som ikke har hatt det så bra tidligere i livet, så det ble en form for redningsaksjon dette her... Jeg vil som sagt gi den et så godt liv som mulig. Hvor mye "mosjon" skal en sånn ha? Hver gang jeg setter meg i sofaen ved siden av av blir den helt vill, og det hender jeg lar den løpe litt på gulvet Hva slags temperatur skal den ha i vannet? Det ble sagt 28 grader, men imed de jeg fikk den fra ikke visste rasen engang kan det jo være feil... Hva slags mat skal den ha? Jeg har gitt henne pelletert skilpaddemat og forsøkt å gi henne litt salat. Jeg googler meg videre, men blir som sagt veldig glad for alt av info! Og jeg skal huske dette med rase/art
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Den bør ha rundt 200l akvarium vil jeg si, altså jo større desto bedre er det. Det er en vann/sumpskilpadde så vann trenger den. Gjerne en solingsplass på land også, du finner mange tråder innpå her om akkurat det du spør om, så søk her og på google så skal du finne ut så og si alt du trenger
![]() Pellets + frukt og grønt er godt fòr, gjerne litt insekter også. Variert fòr er godt fòr
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Du MÅ huske at du må gi den UV lys, dette får du i de aller fleste dyreforretninger som har noe reptilutstyr.
Uten UV vil skilpadden din etterhvert pådra seg mangelsykdomer. Dette er også den vanligste feilen skilpadde eiere gjør. Veldig mulig fordi man regner med at lys er lys og ikke tenker på at UV er noe som finnes i vanlige lyspærer. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Ja, UV-lys har hun
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| rase, skilpadde |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva slags slange er dette? | kjerstih | Reptilidentifisering | 1 | 14-10-2009 17:43 |
| Hva slags edderkopp er dette? | tita | Ekte edderkopper | 7 | 04-08-2009 19:52 |
| Hva slags tella er dette? | e_razor | Taranteller | 16 | 01-06-2008 21:36 |
| Hva slags øgle er dette?? | Chibi | Øgler | 1 | 06-07-2007 16:51 |
| Hva slags reptil er dette? | Enitram | Reptilidentifisering | 10 | 12-10-2006 13:11 |