| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 20
|
Hei, jeg nylig fått to vann skilpadder. Det er en liten og en litt større. Idag når jeg matet de så jeg at den store bet den lille i labben. Jeg fikk henne fort av og siden har hun ikke gjort noenting.
Er det konkurranse om mat eller bare for å angripe? Jeg ser også at hun lille svømmer veldig sjeldent. Hun vil helst sitte på samme sted på plattformen (halvveis ute i vannet) eller klatre opp der hun klarer det. Hun store vil bare svømme og nesten aldri sitter på plattformen. Hva kan jeg gjøre? Jeg er veldig bekymret for hun lille for at hun blir stresset og redd. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Siden de ikke er like store er det godt mulig at det er krangling om mat, og da vinner jo den store. Når du mater de kan du prøve å mate litt på hver side av akvariet, og passe på at de er på hver sin side også, slik at de ikke går etter samme maten - da blir det ofte krangling. Men det mangler litt informasjon her synes jeg, hvor stort er akvariet? Og hvor store er skilpaddene sånn ca i cm på oversiden av skallet skallet (mål med målband)? Og vet du hvilken art de er, samt hvilket kjønn er de? Legg gjerne ut bilder av de også.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 20
|
- Det er to jenter - Meelu og Bahiti - kinesiske trekølskilpadder. Alder er dessverre ukjent
- Jeg mater ikke de i akvariet, men i en spesiell plastboks. Fordi vannet blir fort forurenset hvis man mater de i deres akvarium. - Jentene blir nå matet i to forskjellige bokser for å unngå flere bitt. - Når de er ute i akvariet sammen så er de bare hver for seg. - Men hvorfor er det slik at hun lille bader sjeldent, og hun store sitter sjeldent på plattformen. - Hun lille pleier også å gape og det ser ut som hun hoster. Er det noe galt? Størrelsene på de: - Meelu den minste - ca 3 cm (kun skall) - Bahiti den store - 4,5 cm (kun skall)
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2011
|
Hei!
Disse to var veldig søte ![]() Når du sier at hun lille nesten bare ligger på land, og at hun gaper er jeg ganske sikker på at hun er syk... Jeg har nesten ikke noe peiling på sumpskilpadder da, så du burde ikke stole så veldig mye på det jeg sier, men jeg mener og ha lest noe sånt.. Jeg har en gresk landskilpadde selv, og jeg har lest at hvis en skilpadde gaper mye (ikke gjesper) så er det et symptom på sykdom.. Men som sagt, ikke stol så veldig mye på meg! Lykke til! |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Søte trekjølskilpadder!
![]() Mest sannsynlig krangling om mat ut ifra hva du forklarer, det med bitinga skjedde vel når du matet de, så det er bra at du har begynt å fore de separat. Småbiting og krangling kan også forekomme i akvariet, men så lenge de ikke blir skadet så skal ikke det være noe problem. Det at den lille sitter på plattformen kan bety at den liker å sole seg, har du varmespot og UV-lys over plattformen? Temperaturen bør være rundt 30-35 grader der den soler seg. Når du sier gjesping, skjer dette gjentatte ganger eller bare en gang innimellom, feks når den er på land? Det er ikke unormalt at sumpskilpadder gjesper/gaper, men det kan også være sykdomstegn som Frode sier. Hva mener du med hosting? Ser det ut som dette (kjapp link jeg fant på youtube )?:" title="YouTube - Bostezo de tortuga - Yawn Turtle" target="_blank">YouTube - Bostezo de tortuga - Yawn Turtle |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skilpadde | Sundal89 | Slanger, øgler og skilpadder | 1 | 03-03-2011 19:17 |
| syk skilpadde? | Leon07 | Helse og sykdommer hos reptiler | 10 | 03-03-2010 16:53 |
| Syk skilpadde? | Smiley | Skilpadder | 8 | 15-10-2009 12:09 |
| Skilpadde Skilpadde! | Rep | Slanger, øgler og skilpadder | 7 | 15-03-2009 10:28 |
| en skilpadde i hus....... | frida | Skilpadder | 12 | 30-06-2008 21:19 |