| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2011
Sted: Rogaland
Alder: 23
|
Hei.
Jeg fikk en liten skilpadde like før jul i fjor. Nylig oppdaget jeg noe gufflignende greier på skallet. Etter å ha lest en del her inne og ellers på nettet lurer jeg på om dette kan være sopp :S. Jeg har begynt å ha skilpadden oppe en times tid hver dag, men leste noe om saltvannsbad. Så lurte jeg - betyr det saltvannsbad som i vanlig vann med salt oppi? og i så fall hvor mye salt i forhold til vann? og finnes det ande ting jeg kan gjøre for den lille krabaten for at han skal bli fortere frisk? Håper på hjelp =) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Prøv å ta noen klare bilder av skallet så får vi se. Kan jo bare være hamskifte også.
Skallråte (soppen altså) skyldes en infeksjon i skallet, og er ofte forårsaket av dårlig vannkvalitet, men kan også skyldes underernæring. Siden vannet er temperert så blir det fort bakterier i det, og derfor bør du investere i en kraftig pumpe, samt slamsuge nå og da for å fjerne dritt og lort i bunnen.Det er viktig nå når skilpadden er ung at den får nok med UV-lys, varme og rett næring slik at den får et hardt og fint skall. Men legg ut noen bilder så får vi se.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
oki. Skallet hans er også litt mykt, men jeg tenkte det var fordi det tok så lang tid før han fikk uv lampen. jeg viste vel ikke riktig hva jeg begikk meg ut på da jeg fikk han, men etter en samtale med en i en dyreforetning fikk jeg litt råd og har fulgt dem siden. skifter vann ett par ganger i uken og har kjøpt uv lampe. Jeg har også vannpumpe, så forholdene er mye bedre nå. Men vil gjerne gjøre alt jeg kan for at han har det så bra som mulig og for at soppen, hvis det nå er det, forsvinner og han blir frisk igjen.
Kan man se bildet nå?? vet ikke om jeg har gjort det riktig. men om du ser det er det en flekk eller ett hull rettere sagt litt opp og til høyre for tommelen min. og guffet er rett opp fra tommelen, en smule til venstre kanskje. Tusen takk for svar!
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Skallet dens kan være mykt fordi den er ung uten at jeg skal si det for sikkert, og jeg ser hva du mener med den hvite flekken, det er derimot ikke noe stort område som er infisert, så det er ihvertfall bra.
En kamerat av meg hadde en terrapin med skallråte som var veldig infisert, og jeg hjalp til å få den frisk. Denne skilpadden var visstnok 25 cm over skallet så det var noe annet enn den lille du har, her gjorde vi som du gjorde, lot skilpadden være på land en time og bli helt tørr, og renset det soppinfiserte området med klorhexidin. Det du kan gjøre er å ta den opp av akvariet, for så å rense såret dens lett med en tue med klorhexidin, også la den være på land en 30-60 min i en beholder eller noe (pass opp for trekk og lav temperatur). Dette gjøres en gang om dagen i ei uke, og det er veldig viktig at vannet dens er veldig rent under denne tiden. Anbefaler også å lese litt om sumpskilpadder dersom du ikke har gjort det, under finner du litt info fra forumet her: Sumpskilpadder |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Oki, så jeg skal droppe dette med saltvannsbad?
får jeg kjøpt klorhexidin reseptfritt på apoteker? Tusen takk for hjelpen!!!
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Dropp saltvannsbadet. Trenger ikke noe resept for klorhexidin så vidt jeg vet, men muligens noe annet middel er bedre, er noen år siden jeg brukte det. Klorhexidin er ihvertfall trygt for dyret og brukes til å rense sår, men ikke ha noe i øynene på dyret, kun på det lille området med en klut eller lignende.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Hei =)
Jada. Albert ligger å soler og tørker seg as we speak. Han har i tillegg blitt sikrere i akvariet så han ligger masse på land å soler seg, noe han ikke har gjort før. Jeg vet ikke om det har blitt så veldig mye bedre enda. Det jeg har lagt merke til er at der det var relativt dype hull i skallet har det grodd opp til overflaten. Det må vel være bra? Han er jo en veldig fjåg skilpadde som ser ut til å ha det veldig fint. Men jeg skal fortsette behandligen og håper det vil bli 100% bra etterhvert. Men det tar vel litt tid har jeg fårstått...? =) |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Det kan bety at det begynner å gro, så det er bra selvsagt! Her har du forresten en link som forklarer mye bedre i detaljer enn det jeg gjøre, mener faktisk det var akkurat samme linken jeg brukte i tilfellet jeg nevnte med min kamerat sin skilpadde for flere år siden:
Home Treatment for Mild Shell Rot in Turtles Siden området med det hvite på din skilpadde er såpass smått så trenger du ikke gjøre akkurat alt som står på den siden, tror ikke du trenger å dra fram en myk tannbørste, noe vi brukte, er litt usikker på det med tanke på at skallet dens er mykt som du sier.. Derfor jeg nevnte en myk klut/tue. Ville ha ringt en dyrlege og hørt hva de sier om akkurat det, og i tillegg kan en dyrlege forklare litt bedre enn meg om skallråten. Jeg personlig henvendte meg til Monica Heggelund ved Oslo Dyreklinikk og fikk tips fra hun, så du kan vel gjøre det samme og høre hva hun sier.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| vokser sopp i terrarie | hewlet | Terrarier | 6 | 16-08-2010 20:36 |
| Tarantella sopp sporer | hewlet | Taranteller | 3 | 11-05-2010 17:21 |
| Hvit sopp på baklpart....? | Blondi | Taranteller og skorpioner | 2 | 12-08-2009 16:43 |
| Vannskilpadde med sopp | merete | Skilpadder | 8 | 27-03-2009 22:22 |
| sopp i terra | duefjes | Taranteller | 7 | 27-10-2007 12:35 |