| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Feb 2011
|
Hei alle sammen. Nå trenger jeg virkelig litt hjelp, derfor meldte jeg meg inn her.
Vi har hatt 2 stk sumpskilapdder siden oktober. Den ene, som vi tror er hunnen har vært den mest aktive, lekt seg mye i vannet og har virkelig sett ut til å trives. Hun har de siste dagene virket mere slapp. Ligget mer i UV lys enn tidligere, og idag fant vi henne duppende i vannoverflaten Hun virker rett og slett død.. Men er ikke stiv eller kald, ennå.. kanskje det bare er få timer siden hun døde (eller gikk i dvale) Går disse små dyrene i dvale av seg seg selv sånn plutselig, eller er det sannsynlig at hun er død? Vannen ligger på rundt 26 grader.. de har det sånn i akvariet, som vi ble anbefalt i en lokal dyrebutikk. Jeg tok ett bilde.. i håp om at kanskje noen kan hjelpe oss..? Jeg tok henne opp, og la henne under lyset, hun ble altså ikke funnet slik.. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Har ikke så mye peiling på hvordan det er når skilpadder går i dvale, men det skal være rimelig lett å lukte om den er død eller ikke. Er du i tvil, så kan du la den ligge noen timer. Er den død, vil en forferdelig lukt etterhvert dukke opp, samt kroppen vil nok bli mye stivere.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Alder: 20
|
det er vel mulig å vekke den om den er i dvale? Vil vel egentlig tro den er død desverre, men jeg skal ikke si noe sikkert ettersom jeg ikke har så mye peil på skilpadder. Får håpe det er dvale
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Hva er temperaturen på land? Jeg syns det virker svært usannsynlig at de skal dvale slik helt uten videre.. Virker desverre som at den er død.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Jeg holder en knapp på at den har tatt turen over til de evige jaktmarker. Virker litt merkelig om den plutselig skal finne på å gå idvale når den er i vannet, et sted hvor den ikke er beskyttet og etter en tid vil kunne drukne.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2009
Sted: stavanger
Alder: 26
|
lærte du den og svømme?
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
|
Den hadde visst allerede lært Å svømme, da vi fikk den
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
eh wat? Er ikke svømming noe som er ganske instinktivt for en vannskilpadde?
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Sitat:
|
|
|
|
#10 |
|
Junior Member
|
Sofia hadde nok desverre tatt turen over til den andre siden. Da jeg kom fra jobb, luktet det rett og slett klor ut av akvariet hennes stakkar
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| I dvale; naturlig eller pga misnøye? | hobbes76 | Taranteller | 5 | 08-06-2010 12:43 |
| Dvale??? | Lailande | Taranteller | 5 | 28-12-2008 16:53 |
| Dvale | Gibbs | Småprat | 3 | 15-04-2007 19:36 |
| dvale | straymond | Generelt om reptiler | 0 | 05-06-2005 20:05 |