"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 05-02-2011, 18:49   #1
Reptilfreak

Frode x] sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meldinger: 61
Standard Gresk landskilpadde mat..?

Hei!

Jeg har hatt min greske landskilpadde i 2 uker nå og det jeg lurer på er om noen av dere har hørt hørt om maten Repti-Cal Tortoise Food(Det er noen kuler i grønn,rød, lilla og en type gul/brun farge) ?

Skilpadden min er 3 år så jeg lurer på ca. hvor mye jeg skal gi han..
Han får salat ved siden av maten, men som sagt så lurer jeg på ca. hvor mange kuler jeg skal gi..
De er ikke så store og hvis man søker på google finner man bilder av dem..

Jeg har lest på en nettside om en jente som har en skilpaddde og hun gir noen sånne kuler som er nesten like mine, bare at jeg har en farge mer (skikkelig interesant hvor mange like farger vi har ) og hun gir ca. et halvt eggeglass til skilpadda vær dag.. Maten hennes heter T-Rex Box Turtle Dry Formula, noen som har hørt om den?

Også lurer jeg på en ting til, er det vanlig at skilpadder sover mye?
Jeg har han ute på badet der det er varmekabler når han går løst men når han er i terrariet sitt sover han mest...

Jeg har lest MASSE om skilpadder og jeg har en veldig praktisk engelsk bok om hvordan man skal holde en skilpadde, men jeg syns det er vanskelig å hvite hvor mye mat de skal ha..

Skal de ha tilgang til salat hele tida?
Og hvor mye skal en 3år gammel gresk landskilpadde sånn ca. veie?

Dette ble et veldig langt og litt rotete forum!

Blir VELDIG fornøyd med svar og tips!

God helg
Frode x] er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-02-2011, 09:24   #2
Reptilfreak

Frode x] sin avatar

Standard

Hei igjen!!

Jeg skrev feil i inlegget over, maten heter Rep-Cal Tortoise Food...

Håper virkelig noen kan svare meg på dette eller noen av de andre spørsmålene mine...(Helst alle)

Ha en fin dag
Frode x] er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 06-02-2011, 12:24   #3
Reptilfreak

fanden sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 347
Standard

T-Rex Box Turtle Dry Formula er ikke det for eske skilpadder ikke sikker hva de heter på norsk.

En ferdig mat som anbefales er pre alpin testudo som er 100% organisk og består av gress,planter og urter. denne mat typen anbefales av danske oppdrettere av testudo arter. den kanblandes med vann og gies eller bare strøs over annet fòr som gies til skilpaddene.

jeg legger ut mat til mine skilpadder og det som er igjen ved kvelden tar jeg og kaster
Svar med sitat
Gammel 06-02-2011, 16:56   #4
Reptilfreak

Frode x] sin avatar

Standard

Takk for svar

Tar gjerne i mot annen informasjon hvis noen andre som har en kommentar om dette

Men er det noen som vet sånn ca. hva en 3 år gammel gresk landskilpadde skal veie eller er det noe man bare skal finne ut selv?
Frode x] er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-02-2011, 08:30   #5
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

Vekten på en 3 åring kan variere.
Men bare pass på at den øker litt i vekt hver mnd. Om du har en god gram vekt.
Ellers mat padden så mye som den orker å spise, de er bare i starten av livet dem skal ha en strikt diett. Dem reknes som leveringsklare/salgsklare ved en skal lengde på ca. 9 cm.
Fra dette tidspunktet er de bare å fylle opp matskåla.
Ha gjerne en kalkstein i terra, så den kan forsyne seg om nødvendig.
Husker nor min var bitte liten, den kunne plutseleg nuppe i seg store mengder kalk....i tillegg til de den får på maten.
Svar med sitat
Gammel 07-02-2011, 14:04   #6
Reptilfreak

Frode x] sin avatar

Standard

Tusen takk for enda ett svar !

Han har en kalkstein inne i terra ja, men jeg har ikke sett han ta noe fra den..
Har bare hatt han i 2 1/2 uke da..

Tusen takk igjen
Frode x] er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-02-2011, 07:28   #7
Reptilfreak

Medlem siden: May 2005
Sted: Hgsd
Meldinger: 15
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ilder-lady Vis post
Dem reknes som leveringsklare/salgsklare ved en skal lengde på ca. 9 cm.
Vel, 9 cm er vel i drøyeste laget å vente før man leverer testudoskilpadder. De blir som kjent klekket 100% utviklet, så de trenger ingen "mammapass" før de er leveringsklare

Pre Alpin Testudo er den eneste preparerte maten en skilpadde skal ha. Dette gjelder i vinterhalvåret om du ikke dvaler skilpadda di. Fra våren til høsten er det ut å hente ugress av alle slag-det er veldig få ugress skilpadder ikke tåler, men det finnes unntak. Aldri gi frukt, ei heller grønnsaker fra dagligvaren. Den skal ha det den ville ha spist der den lever vilt- friske og tørkede gressarter. Sørg for at den alltid har tilgang til tørket, fint høy og vann. Det er mye annet å tenke på i forhold til lys, varme, døgnrytme, sovested, at den ikke skal løftes på, ei heller vandre rundt på badet osv, men det vet du sikkert!
Bullfrog er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-02-2011, 17:03   #8
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Bullfrog Vis post
Vel, 9 cm er vel i drøyeste laget å vente før man leverer testudoskilpadder. De blir som kjent klekket 100% utviklet, så de trenger ingen "mammapass" før de er leveringsklare

Pre Alpin Testudo er den eneste preparerte maten en skilpadde skal ha. Dette gjelder i vinterhalvåret om du ikke dvaler skilpadda di. Fra våren til høsten er det ut å hente ugress av alle slag-det er veldig få ugress skilpadder ikke tåler, men det finnes unntak. Aldri gi frukt, ei heller grønnsaker fra dagligvaren. Den skal ha det den ville ha spist der den lever vilt- friske og tørkede gressarter. Sørg for at den alltid har tilgang til tørket, fint høy og vann. Det er mye annet å tenke på i forhold til lys, varme, døgnrytme, sovested, at den ikke skal løftes på, ei heller vandre rundt på badet osv, men det vet du sikkert!

Mangen er ikke klar over at nyfødte, til dels voksende bebiser skal ha strikt diett, dem kan forspise seg, og dermed dø.
Dem skal ha et nøyere stell, enn hall-/voksne.
Alle dyr skal være foret i lang tid, se at dem er robuste og klare før salg.

Du kan ikke bare fore på en viss type pellets, dette fører til feil nedsliping av nebbet.
Dette har jeg erfaring med.
Dei skal ha variert mat.
Vist du leser litt i bøker Bullfrog, så ser du at dem skal og ha tilgang av friskt for.
De eneste vi har tilgang på i noreg, er grønsaksdisken.
Helst økologisk.
Men ein skal selfølgelig vite va ein skal ta.
Vi vill ha dyr som er friske, de vill si fore dem med variert sunn vegetar kost.
Svar med sitat
Gammel 11-02-2011, 20:01   #9
Reptilfreak

Medlem siden: May 2005
Sted: Hgsd
Meldinger: 15
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ilder-lady Vis post
Mangen er ikke klar over at nyfødte, til dels voksende bebiser skal ha strikt diett, dem kan forspise seg, og dermed dø.
Dem skal ha et nøyere stell, enn hall-/voksne.
Alle dyr skal være foret i lang tid, se at dem er robuste og klare før salg.

Du kan ikke bare fore på en viss type pellets, dette fører til feil nedsliping av nebbet.
Dette har jeg erfaring med.
Dei skal ha variert mat.
Vist du leser litt i bøker Bullfrog, så ser du at dem skal og ha tilgang av friskt for.
De eneste vi har tilgang på i noreg, er grønsaksdisken.
Helst økologisk.
Men ein skal selfølgelig vite va ein skal ta.
Vi vill ha dyr som er friske, de vill si fore dem med variert sunn vegetar kost.

Beklager, men har du sett hvordan en europeisk (testudo)- skilpadde lever i naturen? Hvordan mattilgangen deres er? Det er ikke mye frisk gress å skryte av! To måneder i året er det friskt grønt, resten av året er det meste tørt. Det er dette skilpaddene spiser! I fangenskap, og på vinteren, for de som ikke dvales, skal ha mest mulig "naturlig" diett. Vårt beste alternativ til dette er ovennevnte Pre Alpin Testudo. Supermarkedgrønt er uegnet skilpaddefor!
Bullfrog er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-02-2011, 20:06   #10
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Nå er jeg riktig nok ingen ekspert på landskilpadder, men friskt grøntfôr kan da umulig skade? Ser ingen grunn til at maten skal være 100 % som i naturen om alternativet man kan tilby er både bedre og mer næringsrikt.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Gresk/Russisk Landskilpadde Steel Skilpadder 12 29-01-2012 14:32
Terrrarium til en gresk landskilpadde Austrem Skilpadder 14 16-10-2010 00:44
Aktivitet på Gresk landskilpadde Klumsen Mine Herptiler 2 24-08-2009 17:45
Gresk landskilpadde Ronja Skilpadder 17 11-05-2009 09:27
Gresk landskilpadde skorpy Skilpadder 3 29-01-2007 01:23

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:58.