| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 25
|
Hei.
Har siden jeg var guttunge hatt lyst på en skilpadde og tenker nå på å gå til anskaffelse av en. Ønsker dermed råd om valg av art. Ut fra det jeg kan forstå er "red eared slider" (Trachemys scripta elegans) den desidert mest vanlige i norske hjem, det var denne arten jeg opprinnelig kunne tenkt meg. Dog, etter å ha lest en del om denne arten har jeg bestemt meg for å undersøke ulike alternativer, og da mindre arter slik at plasskravet og (potensielle?) luktproblemer blir mindre. Jeg så en liten liste i en artikkel publisert her på reptilfreaks med blant annet black knobbed Map Turtle (Graptemys nigrinoda) og Texas map turtle (Graptemys versa) som virket interessante, noen som har noen erfaringer med disse? (videre er flere arter i artikkelens liste rødlistet, og det er no go) Er det videre noen arter folk har å anbefale? At de er relativt greie å få i anskaffelse og at de ikke er rødlistet er en nødvendighet. Mvh Monod |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
De to artene som er relativt enkle å få tak i i Norge er per i dag terrapiner (gul- og rødøret) og Trekjølskilpadder.
Jeg anbefaler å gå for trekjøl da den er på positivlisten, og av den grunn potensielt kan bli lovlig som eneste sumpskilpadde. De krever også noe mindre plass. Google: "chinemys reevesii" for mer info om denne. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
Selvsagt enig med person over.... men har du lyst på å skaffe deg et 350+ liter akva og ha terrapiner, så skal jeg iallefall stå på døra med selve dyret så fort du er klar. Mange terrapiner som trenger et bra hjem.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Takker for svar. Virker absolutt interessant. Dog undrer jeg meg over at trekjøl står på "positivlisten" da den i følge IUCN rangering har en høy risiko for utryddelse i sine naturlige habitater, - i motsetning til flere andre sumpskilpadder som ikke står på den aktuelle "positivlisten". Undrer meg over hvilket faglige vurderinger som ligger til grunn.
Hvordan er det for øvrig å starte med unge individer? Jeg er interessert i å skaffe et ungt individ som jeg kan følge mens den utvikler seg. Er det flere i norge som driver med avl av de aktuelle artene? Nå er jo de fleste reptiler selvstendig fra de klekkes, men er det noen spesielle ting man må tenke på når det gjelder veldig unge individer? Er det forventet med høy(ere) dødelighet etc? Angående salmonella. Etter det jeg forstår er en ikke ubetydelig andel av skilpaddene bærer av bakterien. Noen som har erfaringer med antibiotikabehandling og videre sterilisering av akvarium og tilhørende utstyr? Å få til dette lar seg nok gjøre, dog er det jo uheldig om skilpadden faktisk har nytte av salmonella, her er det essensielt å vite hva man gjør. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Trekjøl er å finne på positivlisten fordi den er avlet i fangenskap i stor grad at den naturlige bestanden ikke vil bli påvirket av at vi vil ha hobbydyr.
Unge individer er som regel ikke noe problem når det kommer til skilpadder. Man får kjøpt mat i dyrebutikken som er beregnet på unge individer, men temperaturen skal som regel være noe høyere for barn. Høyere dødelighet har jeg ikke hørt noe om, så det kan jeg ikke si noe på. Om du velger å få for terrapiner, ikke gå for unge individer, da du med det oppfordrer til mer avl. Ta heller over en av de utallige voksne individene som sårt trenger et nytt hjem ![]() Jeg kan nesten garantere deg at skilpadden din vil ha salmonella. 90 % av alle reptiler har det. Likevell, om du benytter deg av normal håndhygiene når du er i kontakt med dyrene, og lar være å spise avføringen eller drikke vannet den bor i, så kan jeg også så godt som garantere deg at du ikke blir smittet
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Driver enda å tenker litt, og har så smått startet å se på akvarier som egner seg, så får vi se hva jeg bestemmer meg for.
Angående salmonella så er det nok som Gregoris skriver ikke videre problematisk om normale forholdsregler tas. Men, om det lar seg gjøre uten at det har noe å si for skilpaddens "biologi" ville jeg nok gjort en innsats for å få fjernet salmonellan (men kan jo tenkes det fort finner veien tilbake gjennom foret). Om noen har erfaring rundt dette ville det vært fint om dere hadde delt det. Nå er vel kanskje ikke skilpadder blant de mest sosiale dyrene og regne, men er det et poeng i å ha to skilpadder så de får selskap? Om dette er artsspesifikt så er det trekjøl jeg sikter meg inn mot. Og videre, er kjønnssammensetningen viktig? Vil individer av samme kjønn generelt gå greit sammen? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Salmonellaen blir du ikke kvitt mener jeg på. Mener å ha lest noe om at det har vært forsøkt, men at den like fort vil komme tilbake igjen. (finner ikke igjen lenken hvor jeg har lest dette, så ikke stol 100 % på meg her..)
Det er ingen positive sider ved å ha flere sammen. Om du likevell velger å ha det, bør der være to hunndyr. Hanner og hunner sammen fører til en konstant parringsjakt, og to hanner vil plage livet av hverandre. Skilpaddene har ingen glede av å dele kar med andre, og vil være ekstra fornøyde om de får være alene. Dette gjelder de aller fleste reptiler.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
De fleste krypdyr har en eller flere Salmonella-arter i systemet, men for landlevende arter med relativt tørr avføring er det et lite problem som lett holdes i sjakk med fornuftige forholdsregler. Sumpskilpadder vil derimot nødvendigvis gjøre fra seg i vannet, og derved har du en mye større mengde med potensiell smittekilde (et par hundre liter akvariavann) å håndtere. Dette er heller ikke noe problem om man tar sine forholdsregler, men det er en del jobb. Rød/guløret terrapin regnes forøvrig som den mest "grisete" av artene, noe som nok er ev viktig grunn til at den ikke ble satt opp på forslagt til positivliste fra NHF.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Veldig mye vannskift, jeg hadde 720 liter kar med 2 voksne hunner.
De ble mangen bøtter pr. uke. Ikke å snakke om dei 2 utvendige pumpene som må rengjøres, mye dritt. Må ikke være redd for møkk Bare vask deg godt med såpe etter stellet, så går de helt fint.
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Bergen
Alder: 35
|
ikke vurdert landskilpadde om du ønsker skilpadde? er nok mer trivelige de,ikke biter de sånn som terrapinene heller
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Vurderer å skaffe meg leopardgekko | senkveld1 | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 17 | 07-11-2011 15:42 |
| Ny, vurderer dyr. | Stianoh | Slanger, øgler og skilpadder | 4 | 02-11-2009 14:03 |
| Vurderer Nytt innkjøp Snart :) | Kalandir | Taranteller | 13 | 17-07-2008 10:52 |
| Vurderer å få meg gekko, noen råd?:D | Supersvær | Gekkoer | 3 | 17-10-2007 22:04 |
| Vurderer å skaffe kneler... | Tarantellen | Knelere | 13 | 22-05-2007 20:09 |