"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 29-01-2011, 16:27   #1
Junior Member

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Moss
Meldinger: 2
Arrow Spørsmål om Skilpadde

jeg fikk en skilpadde av en kompis mandag 24 januar, så jeg er ganske fersk når det kommer til dette dyret. det er en gresk landskilpadde. Vi aner ikke hvor gammel den er, og derfor lure jeg på om det går ann og finne ut hvor gammel den er? men det største problemet er mat bekymring. har lest at de skal ha mat ca 3 ganger daglig, han får frokost i 08.00 tiden, lunsj i 14.00 og kveldt i 20.00 men han spiser som regel bare frokosten, og da er det snakk om 2-3 tynne skiver agurk og noen ganger får han salat. får han ikke til og spise noe annet en det. er det noe annet jeg kunne prøvd og gi til han? har også tenkt og kjøpe kalsium tabeletter, er det noen og annbefale? også når det kommer til avføring, blir jeg veldig usikker, han bæsjet første dagen han kom, men det er jeg ganske sikker på hva av stress, hvor ofte skal de egentlig gjøre fra seg? håper på svar så fort som mulig.

Sist endret av DanFekar; 01-02-2011 kl 14:38. Begrunnelse: Slo sammen to like tråder
fridaxpus er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-01-2011, 16:45   #2
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Hvilken skilpadde er det? Har du bilder?
Gregoris er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 29-01-2011, 22:04   #3
Junior Member

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Moss
Meldinger: 2
Standard

det er en gresk landskilpadde. har ett bilde av han i albumet på profilen min vis det hjelper?
fridaxpus er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-01-2011, 06:44   #4
Reptilfreak

Pekken sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
Meldinger: 488
Standard

Holder helt fint med å gi de mat en gang om dagen, du ser jo fort når dagen er over om han må ha mer, basert på om han har spist opp alt eller om det er noe igjen. Viktig å gi de mat tidligere enn seint slik at de får ligget i solen og fordøyd maten lettere.

Ruccula, rapid, isbergssalat, agurk.
Om våren/sommeren så kan du gi den løvetann og kløver fra hagen.

Pekken er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-01-2011, 09:45   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Stavanger
Meldinger: 41
Standard

Isbergsalat og agurk er nesten bare vann og inneholder lite næring, hvis du skal kjøpe fersk mat i butikken ville jeg heller gått for hjertesalat eller frisésalat. I tillegg bør du ha et kalk-/vitamintilskudd, f.eks. Herbivit som du kan kjøpe hos Terrariehobby.
Det er viktig å gi variert mat, om våren og sommeren er det massevis av forskjellig ugress du kan gi til skilpadda. De skal ikke ha frukt eller grønnsaker (veldig lite i alle fall), selv om de digger det vilt.

Ikke gi for mye mat heller, du kan gjerne ta en "hviledag" eller to i uka der du ikke gir mat.

Avføringen er varierende, ikke vær bekymret om det ikke kommer noe på et par dager.
roffe er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-01-2011, 13:34   #6
Reptilfreak

fanden sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 347
Standard

Du kan også bestille pre alpin testudo som er et 100% organisk produkt med mange forskjellig gress planter og urter i som jeg har sett anbefalt av danske oppdrettere av greske landskilpadder. Jeg har kjøpt baby versjonen av dette og mine skilpadder spiser det fint . man kan enten blande det med vann og gi dem eller strø over annen mat til dem
Svar med sitat
Gammel 31-01-2011, 18:44   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2009
Alder: 17
Meldinger: 18
Standard

om den er liten må du ikke gi mer enn 1 gang dagen. voksne spiser som de vil. en ting til dersom du er noob. om det er en hann og de kommer noe som ser ut som en innvolle formet som en blomster ut halen er det penisen. alle burde vite det. jeg har aldri vert så redd i mitt liv.
emme er offline  
Svar med sitat
Gammel 01-02-2011, 08:29   #8
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av fridaxpus Vis post
Jeg fikk en skilpadde av kompisen min på mandag, så er ikke veldig erfaren kan man si. så jeg har noen spørsmål jeg håper jeg kan få svar på så fort som mulig. har lest at sklipadder skal spise ca 2-3 ganger om dagen, men som regel spiser han frokost i 08.00 tiden. gir han også mat i 14.00 men skjeldent han spiser da, også gir jeg han mat igjen i 20.00 tiden men spiser ikke da heller. skal ha bare ha mat 1 gang om dagen eller det det noe som feiler han? og hvor mye mat skal de ha i gangen? også avføringa bekymrer meg veldig, han gjorde fra seg den dagen han kom, men det tror jeg bare var i sjokk. hvor ofte skal de egentlig gjøre fra seg ? fint om noe tar seg bryet med og svare
Les alt du kommer over på internett, Testudo hermanni
Angående salater, så se vekk fra alt lysegrønt, disse inneholder ikke noe næring, bare vann.
Gå for røde og mørkegrønne salater, disse inneholder mye næring. Høy må du ikke glemme, ellers er de mye tilsettninger av vitaminer og mineraler, eggeskall. UVB lys og varme antar jeg at du har fått lærdom om.
Skal du reise vekk for exempel, så er de greit å fylle opp en skål med landskildpadde pellets.
Svar med sitat
Gammel 11-02-2011, 07:51   #9
Reptilfreak

Medlem siden: May 2005
Sted: Hgsd
Meldinger: 15
Standard

Tenk på hva skilpadden spiser i naturen-den spiser hverken isbergsalat, frisèsalat eller agurk. Derimot spiser den næringsfattige foremner i form av ulike ferske og tørre gressarter.

Synes det er synd at nye skilpaddeeiere skriver innlegg her og får såpass feil informasjon som svar. Sjansen er stor for at de aldri kommer innom forumet igjen, og da lever skilpadden (som vi ikke vet hvilken art er engang) et helt liv på agurk og salat-noe den absolutt ikke skal ha! Jeg unngår alltid å svare på spørsmål jeg ikke kan, men derimot svarer jeg på de jeg kan. Håper andre også legger litt kunnskap i svarene sine, for de eneste skadelidende her er skilpaddene.

Mvh. Bullfrog
Bullfrog er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-02-2011, 16:24   #10
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

[QUOTE=Bullfrog;152870]Tenk på hva skilpadden spiser i naturen-den spiser hverken isbergsalat, frisèsalat eller agurk. Derimot spiser den næringsfattige foremner i form av ulike ferske og tørre gressarter.

Jepp, og de ENESTE frukten dem får i seg, er nedfallsfrukt fra visse kaktus arter.
IKKE tropisk frukt.
Jeg er faktisk skremt over hvor mangen egentlig som gir skildpaddene sine tropisk frukt.
De er fy mat.
Faktisk helseskadlig
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Siriss-spørsmål......maaange spørsmål... Elvis Taranteller 17 03-02-2010 18:23
Spørsmål om type/art skilpadde Virtuoso Skilpadder 4 28-09-2009 15:12
Skilpadde Skilpadde! Rep Slanger, øgler og skilpadder 7 15-03-2009 10:28
mat til skilpadde moonica89 Skilpadder 3 27-01-2009 17:16

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:57.