| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2011
Sted: Nøtterøy
Alder: 18
|
Hei, jeg har en del spørsmål angående skilpadder, så hadde vært flott med svar
![]() Jeg har tenkt til å skaffe meg en tunisisk landskilpadde. Grunnen er at den ikke blir så stor, for jeg vil ha en liten skilpadde. Er det andre skilpadder som er like store/midre enn denne arten? Jeg har også litt lyst på en sosial skilpadde, på en måte.. Er det da best å skaffe seg en hann, en hun, eller har det ikke noe å si? Også lurer jeg på terrariet. Jeg har skjønt at de ikke skal ha glassvegger, for da blir de stresset. Men betyr det at det skal være fire trevegger? Eller skal det lages av noe annet? Skal det bare være en boks den ikke ser noe ut ifra? ![]() Kan jeg lage en dam til den der inne, eller er det poengløst? Er det bra, er det farlig? Skal jeg ha planter der inne? I såfall, hvilke? Skal det være "lokk" på terrariet? I såfall, av hvilket materiale? Takk om noen orker å svare
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
|
regner med det er Testudo kleinmanni du tenker på den som blir ca 15 cm?
Et åpent terra eller "boks" hva enn vil kalle det er det som anbefales da luft sirkulasjonen blir mye bedre enn akvarie eller terrarium men dette er verre om skal holde arter som krever mye fuktighet. Skal du ha levende planter hos dem bør det være noe de kan spise uten er farlig for dem.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Så denne arten trenger altså ikke mye fuktighet?
Så at den har opphav i Egypt, så jeg tipper den må det godt og varmt
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Stavanger
|
Hvis det er en Nabeulensis skal de ha masse lys og en del varme, og skal ikke i dvale om vinteren, de bare "kobler ned" litt av seg selv. De blir vel opp til 15-16 cm lange, litt mindre enn vanlig Graeca.
Vår er veldig aktiv og kontakt-/matsøkende og kan vel oppfattes som sosial. Vi har en stor vannskål som hun først drikker av, og så legger hun seg helt oppi noen ganger Kjønn tror jeg ikke har noe å si når man har bare en.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Hehe, nå har jeg lest alle trådene om landskilpadder, og jeg tror det skal gå fint. Tusen takk for tips og råd
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| planter, skilpadde, terrarie |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| L-2, L 4 osv? og masse spørsmål. | tito | Pinnedyr | 5 | 07-09-2008 12:20 |
| Masse Leopardgeckobilder... | GekkoGalaksen | Agamer | 10 | 12-05-2008 21:04 |
| Sirris masse død. | john | Fôrdyr | 28 | 06-12-2007 00:45 |
| masse fine bilder | Løven31 | Andre insekter | 16 | 30-10-2007 16:22 |
| Hvit bløt masse | tovang | Taranteller | 5 | 04-01-2006 17:55 |