"
Gammel 12-01-2011, 13:32   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Østlandet
Meldinger: 25
Standard Nysing på Rødøret terrapin

Har en Rødøret terrapin som heter Dennis. Han har i det siste begynt og nyse en del og lurer litt på om hva jeg kan gjøre med det. det jeg tenkte var kanskje han har det litt kjølig i vannet. Sjekket temperaturen og ligger på ca 25 grader nå etter bytte igår men kan hende det har synket litt iløpet av dagen idag.

Noen som har noen forslag?

bilde tatt igår under bytte av vann
Stingray er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-01-2011, 15:23   #2
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

nysing kan være tegn på skumle saker. Dyrlege snarest.

Ellers ser jeg at han er litt mørk i skallet, noe som ikke nødvendigvis er noe farlig da de mørkner med alderen. Likevell så vil jeg bare forsikre meg: Har han uv-b pære på landplassen?
Gregoris er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 12-01-2011, 16:07   #3
Reptilfreak

Standard

Ja han har det. Må nok byttes når jeg ikke vet hvor gammel den er etter overtagelse. Han er rundt 30 år nå og har hatt 2 eiere før meg.
Stingray er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-01-2011, 16:08   #4
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Standard

30 år ja, da er han sikkert naturlig mørknet Du gjør nok rett i å bytte ut pæren når du ikke vet hvor gammel den er. De skal jo byttes ut hver 5 måned ca.
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-01-2011, 16:23   #5
Reptilfreak

Standard

Det var det jeg regnet med. Skal dra og kjøpe meg en ny UVB pære. og passe ekstra nøye på temperatur renhold. Så får jeg høre med dyrlege. Han virker veldig aktiv, og er nesten så han skriker for og komme ut når jeg kommer hjem fra jobb.
Stingray er offline  
Svar med sitat
Gammel 12-01-2011, 16:35   #6
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

bare vær ops på at lufttempen skal være høyere en vanntemp.
(for å unngå lungebetennelse)
Svar med sitat
Gammel 12-01-2011, 16:37   #7
Reptilfreak

Standard

Supert takk for alle tilbakemeldinger Kommer sikkert fler spørsmål etterhvert for og være på den sikre siden
Stingray er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-01-2011, 09:21   #8
Reptilfreak

Standard

Da har det gått en uke og nysingen har gitt seg. han virker i kjempe fin form og er som tidligere sagt lettere hyper. Når jeg kommer hjem fra jobb så spinner han mot kanten av akvariet så fort han ser meg og vil ut. Så virker som alt er ok
Stingray er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-01-2011, 09:43   #9
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Standard

Godt å høre at nysingen har gitt seg.

Ikke for å skuffe deg, men å spinne mot kanten av akvariet er heller en måte de tigger etter mat på. Standard oppførsel når de finner ut at du har kontroll på maten. Du må riktig nok ikke gi etter for tiggingen, for de spiser seg fort feite

Du bør egentlig ikke ha han ut av akvariet mer enn nødvendig, både for din og skilpaddens del. Terrapiner bader jo i sin egen avføring, og er det reptilet som har størst fare for å overføre salmonella til mennesker. Du vil ikke ha slike bakterier på gulvet og i sofaen. Det går jo selvsagt greit ved vanlig håndtering, da man gjerne benytter seg av vanlig håndhygiene både før og etter
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-01-2011, 11:10   #10
Reptilfreak

Standard

Han har vært feit en gang og fikk trimmet det av seg, så er forsiktig med mat og har kuttet ned på reker. reker får han 2 stk av, ca 2 ganger i mnden og da som erstatning for pellets som han ellers får annen hver dag.
Stingray er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
rødøret terrapin råd søkes Zychnez Slanger, øgler og skilpadder 2 01-03-2010 00:45
rødøret terrapin kjønsmoden ? duefjes Skilpadder 13 08-12-2009 23:15
Rødøret terrapin Waterboy Skilpadder 6 19-05-2008 21:38
rødøret terrapin -forvirra ! Mathias Woodss Skilpadder 29 31-03-2008 20:57

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:57.