| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
|
Hei. I det siste har skilpadde-karet begyn t å lukte skikkelig vondt. Det er en treknøl som bor der, og slik jeg har forstått så skal disse lukte mye mindre enn terrapiner? Den har ca 150 liter vann i akvariet, den blir matet i en egen balje, jeg skifter 2/3 av vannet minst en gang i uken og har 2 stk utvendige pumper. en Tetratec ex 700 og en JBL cristalprofil 250, begge er beregnet for akvarier opp til 250 liter. Vannet er helt krystallklart.
Har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få det så luktfritt som mulig? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Kan hende du har nitrit problemer i karet.
kjøp deg en NO2 test.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Greit. Jeg har faktisk en liggende som fulgte med akvariet. Men jeg byttet ut mesteparten av vannet idag, så jeg venter noen dager før jeg tester det. Har også NO2, GH, KH, NH3 tester. Er dette noe jeg bør teste vannet med? Vet egentlig ikke hva noe av det er, eller hva det gjør med vannet^^
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
NO2 er svært viktig, har du utslag på den. så er filterkapasiteten din for lav, eller du er for renslig i karet.
NO2 er giftig. NO3 testes for å se om du bytter bra nokk med vann. Skift oftere om testen blir rød.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Opplevde ofte vondt lukt av skilpaddekaret, men da fordi det var en stund siden siste vannskift.. Når du skifter vann, slamsuger du bunnen for bajs? Og hvilket substrat bruker du?
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Greit, da skal jeg teste NO2 OG NH3. Jeg har den grove typen av biltema sand, så jeg slamsuger ikke. Men fiskene og eplesneglene spiser allt dritten som samler seg oppå sanden, og skilpadden snur og vender på sanden hele tiden, så den er relativt ren. I tilleg har jeg sandsnegler.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Med skilpadde, snegl og fisk høres det ut som du har ganske stor biomasse i akvariet. Jeg vil gjette på at filterkapasiteten er for lav i forhold til mengden dyr.
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Da vi brukte sand opplevde vi ofte kloakklukt, så jeg ville rett og slett bytte ut sanden. Forøvrigt er også biltemasanden beregnet på sandblåsing og er dermed svært skarp. Jeg ville byttet ut substratet med elvegrus som man får kjøpt i dyrebutikk. Den har en fin rund form og er ikke skarp, så hvis padden tilfeldigvis klarer å spise noe av det så er det stor sjanse for at den får det ut igjen uten indre skader. Tar du den med mellomstor grusstørrelse og har et tynt lag med den type substrat så er det også veldig lett å slamsuge. Ekskrementer har veldig lett for å havne i bunn, så slamsuging bør man gjøre..
Forresten så har biltemasand rett og slett ikke noe å gjøre i ett terrarie..........
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2010
Alder: 24
|
Biltema sand har ikke noe i et terrarie eller akvarie å gjøre. Den er svært skarp og brukes til å sandblåse bort maling, rust, osv... fra metall.
Sand som erfart har veldig lett for å bli en vond lokt av uansett hvor flink du er til å rengjøre. Elvegrus som er fin og rund er å annbefale. Helst ikke for tykt lag da det er lettere å slamsuge. Alt vannbytte bør fåregå slik at du slammsuger alt fra bånd å får med deg all driten. Det er utrolig mye møkk man ikke ser. Møkka fra skilpadda går i oppløsning å blir liggende blant grusen som brunt vann. Derfor enklest med grus å slamsuge da sand blir borte å man må vere forsiktig. Jeg hadde elvegrus å slamsugde alt vanne fra bånd en gang i uka + vask av filtere. Jeg erfarte også det du gjør nå i starten da jeg gjorde det på samme måten. Store utvendig filtere er å fåretrekke. Store som mulig. Bare pass på det at det ikke blir for mye strømniger i vanne som skilpadder ikke liker. Det kan reduseres med å kjøpe løst filter å tre over uttake eller gjømme det bort litt. Lite tips når det gjelder utvendig pomper til skilpadde er å bruke FLUVAL pomper. Jeg kjøpte utalige pomper å bygde om litt, testet å fant ut at til det bruke passer de best. Brukte Fluval å bygde om munnstykke ut til å bruke lange rør med masse hull i fra eheim. Da ble det lite vanntryk å stort filter;D Hadde eheim pompe men de klarer ikke å holde like godt på møkka da mye går ut igjenn å. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |