| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2010
Sted: Norge
Alder: 25
|
hei trordet er noe galt med skilpadda mi. den har drevet å skiftet skall en stund nå, men det ser ut som det nye unner er råttent. den har hatt litt hvitt på seg i det siste så tok et saltbad i går og tørekt forsiktig med klut og da datt det av et skjell som skulle vært nytt, så nå er det bare en hvit flekk der!! er dette normalt eller er det noe alvorlig galt???
den bor i en 120l med reptiglo 10 og 2.0, varmelampe og ekstra uv pære. temp på land er 30grader og 27 grader i vannet, skifter ca 50% vann 1 gang i uka, det er ikkenoe nitrit ei vannet eller. |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
tror jeg har funnet ut at det er skall råte så skal behandle med klorhexidil og tøre han 2x2 timer daglig. Legger ved bilde, for det sier litt mere enn den dårlige forklaringen min! |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
|
uff, stakkars liten, jeg håper virkelig det hjelper.
Har dessverre null peil på dette, aldri skjedd med mine, lykke til.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
ja får håpe det! fant denne linken på repti.net hu fik beskjed åå gjøre dette av en dyrlege så regner med at det hleper.
Repti.net / Reptile forum / Ham-skifte |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 28
|
stakkars lille vennen!!!!!!
hvor gamel er den? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Utifra bildene så er det heldigvis ikke et alvorlig tilfelle, og du er også heldig som har den "tørre" versjonen av skallråte, da det skal litt mer til for at den sprer seg. Behandlingen er som du sier, hold han borte fra vannet i flere perioder i løpet av dagen. Dette kan godt være lengre perioder en 2 timer. Et tips er å ha UVb lys over den tørre boksen også, da dårlig UVb kan være en av årsakene. Videre må du fremover være ekstra påpasselig på renholdet, og at du har godt og kraftig UV-lys. Er uv-pæren eldre enn 5 måneder bør du bytte ut denne.
Lykke til
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
kjøpte den på charlottenberg kjøpecentrum der hadde de ikke uvb lys, så kan hende det henger i fra der. for gikk ikke mere enn 1 uke før han fikk det hos meg. dette var også den siste de hadde igjen. men da får jeg nok å gjøre med behandling hvertfall. får håpe den blir frisk igjen. holder vel å skifte vann og ta alger 1 gang i uka? uv pæren er ikke for gammel enda, men får ikke hatt uvb pære over stedet når han er på land for er litt arbe med å ta ut feste som sitter i akvariet.takker for svar
|
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Sitat:
![]() UVb-pæren MÅ henge over landplassen for at de skal få tilstrekkelig effekt, så det arbeidet må du nok leve med! Sett UV-lyset nermest mulig skilpadden på land uten at han kan komme borti den. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
i akvariet henger uvb lampa så nærme som mulig. trodde du mente når jeg tok den opp å satte den i kassa for tørking og behandling jeg.
har 2 stk L144 maller som spiser litt alger men ikke alt, så må skrape en gang i blant. men da får jeg skifte vann 2 ganger i uka fremover
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||