"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Skilpadder Hvitt belegg på skikpaddene mine - trenger råd!

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-10-2010, 19:35   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2009
Alder: 27
Meldinger: 11
Standard Hvitt belegg på skikpaddene mine - trenger råd!

Jeg kom hjem etter å ha vært borte i to dager, og jeg så da at begge skilpaddene (rød øret) hadde et hvitt oljeaktig belegg/hinne over hele skallet og skinnet. Jeg tok dem ut av akvariet og saltbadet dem i flere omganger. Det hvite belegget jeg vasket av luktet som fiske olje (tran). Noen som har vært borti noe lignende eller har noe erfaring med det?

Det som først slo meg var om det kan være sopp men det lukter vel ikke som fiske olje? har nesten et tusen liters akvarie til dem, og har alltid vært veldig opptatt av god hygiene for dem, og jeg kan derfor garantert si at det ikke kommer av urent vann!

Peder.
Peder er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-10-2010, 23:06   #2
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Har du bilder av dette?
Utifra beskrivelsen din så har jeg ikke hørt om noe lignende...
Gregoris er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 18-10-2010, 05:43   #3
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Var det tilsvarende belegg på vannflaten i akvariet?

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-10-2010, 14:14   #4
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Skilpadder "hammer" de også, det kan jo være det? Det var hvertfall det første som slo meg...
Svar med sitat
Gammel 18-10-2010, 19:26   #5
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gorgonops Vis post
Var det tilsvarende belegg på vannflaten i akvariet?
Ja det var et slikt hvit belegg langs sidene på overflaten, var også masse hvite partikler som fløt rundt i vannet såg ut som noen hadde sløyd en fisk oppi der, luktet som det også.

Men har nå salt badet de i to dager nå i flere omganger så det ser ut som de har kommet seg veldig bra, eneste er at jeg syns de har litt større pupiller en normalt og de har ikke hatt så stor mat lyst men det er nok sikkert en normal reaksjon etter noe slikt.
Peder er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-10-2010, 19:30   #6
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gregoris Vis post
Har du bilder av dette?
Utifra beskrivelsen din så har jeg ikke hørt om noe lignende...
Fikk ikke tatt bilde av det nei, ble så opptatt med og vaske de og rengjør akvariet at jeg glemte helt å ta bilde, skulle ha gjort det.

De er så si helt fine nå så regner med det må ha vert noe de har spist.
Peder er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-10-2010, 19:34   #7
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av lompah Vis post
Skilpadder "hammer" de også, det kan jo være det? Det var hvertfall det første som slo meg...
Må si at jeg ikke har hørt det utrykket "hammer" før, har du lyst til og forklare litt nærmere?
Peder er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-10-2010, 20:38   #8
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Standard

Hamming er rett og slett utbytting av skall og hud. Du har kanskje merket at de mister flak av skallet eller at de har noe pelslignende på føtter og hode innimellom.

Hamskiftet til padder ligner forøvrig ikke beskrivelsen din
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Gammel 18-10-2010, 20:44   #9
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gregoris Vis post
Hamskiftet til padder ligner forøvrig ikke beskrivelsen din
Ikke?

siterer:
Sitat:
Opprinnelig postet av Peder Vis post
Ja det var et slikt hvit belegg langs sidene på overflaten, var også masse hvite partikler som fløt rundt i vannet såg ut som noen hadde sløyd en fisk oppi der, luktet som det også.
- det synes jeg....
Svar med sitat
Gammel 18-10-2010, 20:54   #10
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Standard

Nei.
Hammingen er i fast form, og er så vidt jeg vet aldri "oljeaktig". Ikke hammer de så mye i gangen at det kan bli et belegg på vannet av det heller.

Eneste jeg kan komme på er at det kanskje er mye kalk i vannet, men det heller ville vel ikke gitt et "oljeaktig" belegg?
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
trenger info hva dem trenger vannskilpadder fort! addey Skilpadder 18 19-03-2010 13:51
Jeg trenger litt hjelp med mine små.. Carius Taranteller 5 02-03-2010 17:28
Noe hvitt på abdomen - bak... Blondi Taranteller og skorpioner 8 10-08-2009 05:45
Hvitt område på Tella, usikker på om det er farlig eller ikkenoe Lewis Taranteller 2 06-06-2008 16:45
Pinnedyret mitt er livløst og hvitt! sainten Pinnedyr 8 13-04-2006 21:56

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:48.