| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2009
Alder: 27
|
Jeg kom hjem etter å ha vært borte i to dager, og jeg så da at begge skilpaddene (rød øret) hadde et hvitt oljeaktig belegg/hinne over hele skallet og skinnet. Jeg tok dem ut av akvariet og saltbadet dem i flere omganger. Det hvite belegget jeg vasket av luktet som fiske olje (tran). Noen som har vært borti noe lignende eller har noe erfaring med det?
Det som først slo meg var om det kan være sopp men det lukter vel ikke som fiske olje? har nesten et tusen liters akvarie til dem, og har alltid vært veldig opptatt av god hygiene for dem, og jeg kan derfor garantert si at det ikke kommer av urent vann! Peder. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Har du bilder av dette?
Utifra beskrivelsen din så har jeg ikke hørt om noe lignende... |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Var det tilsvarende belegg på vannflaten i akvariet?
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Skilpadder "hammer" de også, det kan jo være det? Det var hvertfall det første som slo meg...
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Ja det var et slikt hvit belegg langs sidene på overflaten, var også masse hvite partikler som fløt rundt i vannet såg ut som noen hadde sløyd en fisk oppi der, luktet som det også.
Men har nå salt badet de i to dager nå i flere omganger så det ser ut som de har kommet seg veldig bra, eneste er at jeg syns de har litt større pupiller en normalt og de har ikke hatt så stor mat lyst men det er nok sikkert en normal reaksjon etter noe slikt. |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
De er så si helt fine nå så regner med det må ha vert noe de har spist. |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Hamming er rett og slett utbytting av skall og hud. Du har kanskje merket at de mister flak av skallet eller at de har noe pelslignende på føtter og hode innimellom.
Hamskiftet til padder ligner forøvrig ikke beskrivelsen din
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Ikke?
siterer: - det synes jeg....
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Nei.
Hammingen er i fast form, og er så vidt jeg vet aldri "oljeaktig". Ikke hammer de så mye i gangen at det kan bli et belegg på vannet av det heller. Eneste jeg kan komme på er at det kanskje er mye kalk i vannet, men det heller ville vel ikke gitt et "oljeaktig" belegg? |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| trenger info hva dem trenger vannskilpadder fort! | addey | Skilpadder | 18 | 19-03-2010 13:51 |
| Jeg trenger litt hjelp med mine små.. | Carius | Taranteller | 5 | 02-03-2010 17:28 |
| Noe hvitt på abdomen - bak... | Blondi | Taranteller og skorpioner | 8 | 10-08-2009 05:45 |
| Hvitt område på Tella, usikker på om det er farlig eller ikkenoe | Lewis | Taranteller | 2 | 06-06-2008 16:45 |
| Pinnedyret mitt er livløst og hvitt! | sainten | Pinnedyr | 8 | 13-04-2006 21:56 |