| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2010
|
Jeg trenger litt hjelp å tips til hvordan jeg kan innrede et terrarium for en gresk landskilpadde.
Skilpadden til familien vår er 14 år og har i alle år, bod på baderomsgulvet og i en trekasse som han har kunnet gå ut og inn av. Om sommeren har den lev i et bur ute. Men nå har jeg flyttet og fått med meg skilpadden på lasset. Ønsker derfor å kunne skape en hyggelig bo plass for han. Han har likt seg der han har bod før, men jeg har verken hage eller stort nokk bad slik at han kan krabbe rundt. Så spørsmålet er: Hva burde jeg ha inne i et terrarium som vil passe han? bude jeg jord der jeg planter planter (evt. hvordan få dette til uten å få muggsopp) eller bare et hånkle med et lite hjemmested for han? Eller har det ikke så mye beydning siden han får gå en del på gulvet. Takk for evt. svar |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
|
Heisan, en del har de nokk finere enn meg men...
Jeg bruker et stort "kaninbur" med plast overdel, skyve gitter på toppen. Varme og UV over. Gizmo herjer rundt og graver fra tid til anen, ...tenk ørken. Jeg bruker fin støvfri spon, og mye høy...nam nam. Et lite hus som han kan søke til om natten. Stor stødig drikkeskål. En stor stein oppi så han kan klattre. ser noe simpelt ut med et plastbur, men for meg er de viktig at jeg kan vaske buret grundig, slenge de i dusjen og skrubbes. Ekte planter har jeg ikke prøvd, de blir jo spist. Kan ende katastrofalt.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Takk for svar.
Ser det med viktigheten av å kunne vaske det, men vet ikke om man da bare burde bruke et hånkle eller sagflis eller sand... Når det gjelder planter, så tenkte jeg å prøve med en sala, slik at det ikke gjør noe at han spiser det. tipper på at han ikke spiser hele salatplanten med en gang. men det buret du har tar vell en del plass eller? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Bare lurer jeg, har ikke noe erfaring med landskilpadder, men du sier først: Tenk ørken, også sier du at du bruker støvfri spon, klinger ikke helt egentlig.. Er det vanlig å bruke spon hos (greske) landskilpadder? Som sagt, bare lurer.
![]() Edit: etter å ha sjekket litt på google så fikk jeg vite at det var vanlig, sorry for trådkapring Austrem! ![]() Slenger ved en link som virka grei jeg, hvor det står litt om innreding og sånn, som du kan lese litt på, den er på engelsk, virka som en grei kilde ![]() http://premiumtortoises.com/hermans.aspx Sist endret av Freddy90; 11-10-2010 kl 17:01. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
ørken er sand og jord, for dem som vill lage de fint og dyrt i bruk.
jeg bruker sponen siden de er billig og ikke minst lettvint, hygjenisk før vasking. Vill alldri ha noe hattifnatti..midd el. lignende på skatten min. Jord kommer de lett ulumskheter på..ihhh
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: oslo
|
Hei!
Sjekk ut denne siden: http://www.landskoldpaddor.se her står alt du trenger å vite. Blir litt lei meg når jeg leser om skildpadder gående rundt på gulv og spon, for det viser at det er mange som ikke har satt seg tilstrekkelig inn i hold av skildpadder. Dette er krevende dyr, som krever kunnskapsrike og motiverte eiere for å ha optimale forhold. Skildpadder kan leve lenge under helt feil forhold, men dette er dyreplageri og vi ser alfor mange feilernærte og feilholdte skilpadder. Så hver så snill alle skildpadde eiere - les og lær! |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Takk for link freddy90, mye bra info her..
men smash Sitat:
Beklager med det kan virke litt som du angriper i din quote, så kommer litt i forsvarsposisjon. Er glad i skilpadden min og nettopp derfor vil jeg nå sørge får at han får anderledes boforhold, da jeg ikke kan gi han det samme som han hadde før. |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Jeg veit hva en padde trenger, men jeg setter og hygjene langt opp på listen. Jeg har vært interesert i landpadde siden jeg var en liten jente. Gizmo her i bygda har de supert godt. Jeg har lest hver eneste "bok" man kommer over. Kan og nevne at interessen er så pass høg, at om de blir en lovendring, så kommer jeg kanskje til å bli en oppdretter på T. H. Bouttgeri arten. ![]() Kun HOBBY basis så ingen missforstår.
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Bare for å gjøre det helt klart.. Det å bruke jord/sand eller annet bunnlag er ikke det samme som at man får problemer, vil slite med midd og andre parasitter. Muggsopp
oppstår i sammenheng med fuktighet og magelfull luftiing i et skilpaddeoppsett med åpen topp så bør ikke dette bli noe problem. Den eneste gode grunnen for ikke gå for et skikkelig substrat er fordi renholdet blir for komplisert/dyret driter for mye og for stort. Vær obs på at spon kan være svært allergi fremkallende. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Gresk/Russisk Landskilpadde | Steel | Skilpadder | 12 | 29-01-2012 14:32 |
| Skilpadde Kjøp av Gresk landskilpadde | tommyee | Slanger, øgler og skilpadder | 3 | 26-11-2009 17:12 |
| Aktivitet på Gresk landskilpadde | Klumsen | Mine Herptiler | 2 | 24-08-2009 17:45 |
| Gresk landskilpadde | Ronja | Skilpadder | 17 | 11-05-2009 09:27 |
| Gresk landskilpadde | skorpy | Skilpadder | 3 | 29-01-2007 01:23 |