| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2010
|
Hei,
Er det noen som vet forskjellen på en gul-øret og en rød-øret terapin utover fargen på ørene. Er gul-øret terapin mindre en en rød-øret..?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Er ingen merkbare forskjeller utenom fargen på "ørene". Noen sier at rødørede er mer aggressive, men har hørt dette andre veien også, så jeg tror det har med enkeltindiveder å gjøre. Størrelsen er den samme.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
|
Er ikke 100% sikker,men har lest ett sted at gul-ørretene blir større
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
Edit: (gul/rød øre) Terrapin hunner blir større enn hannene som kjent, så det varierer både på kjønn og art, samt alder og hvor god pleie de har fått/får. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Må legge til at det er andre forskjeller på rødøre terrapiner og gulører enn fargen på hodet og størrelsen også.. Det ser du hvis du holder en av hver art i hver sin hånd for å si det slik.
Søker man ganske enkelt på google så finner man info om det: What is the difference between red eared sliders and yellow belly ? - Yahoo! Answers Trykk på linkene til han som svarte der så ser dere hva jeg mener. ![]() Edit: Aggressivitet har forresten ingenting med artene å gjøre. Det går på individ etter min erfaring. Noen passer bare ikke sammen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Fortsatt litt skeptisk på det med størrelsen altså, man ser jo både rødører og gulører som er over 30 cm, og man finner både rødører og gulører som ikke blir mer enn 20. Nå er det godt mulig at flertallet av de enorme er rødører, men jeg velger å tro at dette er litt tilfeldig, da jeg har sett enorme gulører også.
Ellers så var det andre som stod i linken din ukjent for meg, så takk for det
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() I tillegg er det jo mye kryssinger mellom rødører og gulører (og den siste, troosti'en, som jeg forresten er usikker på om har et norsk navn?), så det med fargene og hvordan de ser ut varierer veldig der også. Men det som sto i linkene (altså bildene nedover der) er jo en liten pekepinn på de forskjellige kjennetegnene underartene har som gjør at de kan identifiseres lett - bortsett fra at de har et rødt/gult øre da altså... ![]() Legger ut linkene til hvordan artene "skal" eller kan se ut på Welcome to ATP her jeg (som forresten er en veldig bra skilpaddeside med mye bra informasjon, anbefales på det sterkeste), så slipper en å gå inn på yahoo question/answers... ![]() Trachemys scripta elegans: Photo Gallery Trachemys scripta scripta: Photo Gallery Trachemys scripta troosti: Photo Gallery |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Vil bare skyte inn at betegnelsen "guløre" blir litt feil, selv om den riktig nok har "gule ører".
"Rødøre" blir en slags forkorting av artsnavnet Rødøret terrapin. T. s. scripta heter vel på norsk Gulbuket terrapin (eng: Yellowbellied slider), Synes da at populær-forkortelsen "Gulbuk" passer bedre. Det er også med og understreker en annen visuell forskjell fra "rødørene", nemlig at bukskjoldet er mye mer gult enn slektningens. - (Selvfølgelig er dette flisespikkeri, men en skal da ikke kimse av god opptenningsved.)
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Er helt enig der Boavennen at gulbuket terrapin passer bedre både pga det engelske navnet og pga bukskjoldet (plastron) som du sier er gult, jeg har flere ganger stusset litt på "guløre terrapin" som brukes som populærnavn i Norge, men har etterhvert bare gått med på å kalle de guløre terrapiner da de fleste andre gjør det.
Flisespikkeri er forsåvidt ikke dumt, rett skal være rett!
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hvilke Taranell arter er størst og minst ? | Galil | Startgropen | 8 | 20-02-2009 01:00 |
| Hvilken kneler blir størst | Galil | Knelere | 38 | 12-01-2009 18:59 |
| Hvilken kneler blir størst? | Sathanas | Knelere | 3 | 27-10-2008 12:46 |
| Hvem Blir StØrst FØrst? | Blondi | Taranteller | 2 | 13-04-2006 19:56 |
| Hvem er størst minst osv... flott link!!! | Petterkopp | Terrarier | 0 | 22-10-2005 10:35 |