"
Gammel 16-09-2010, 10:41   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2010
Meldinger: 1
Standard Hvem blir størst/(minst)

Hei,

Er det noen som vet forskjellen på en gul-øret og en rød-øret terapin utover fargen på ørene.

Er gul-øret terapin mindre en en rød-øret..?
fshark er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-09-2010, 13:48   #2
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Er ingen merkbare forskjeller utenom fargen på "ørene". Noen sier at rødørede er mer aggressive, men har hørt dette andre veien også, så jeg tror det har med enkeltindiveder å gjøre. Størrelsen er den samme.
Gregoris er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-09-2010, 14:42   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2010
Sted: Østfold
Alder: 15
Meldinger: 280
Standard

Er ikke 100% sikker,men har lest ett sted at gul-ørretene blir større
skilpaddgutten er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-09-2010, 18:11   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gregoris Vis post
Er ingen merkbare forskjeller utenom fargen på "ørene". Noen sier at rødørede er mer aggressive, men har hørt dette andre veien også, så jeg tror det har med enkeltindiveder å gjøre. Størrelsen er den samme.
Rødøre terrapiner blir som regel litt større enn guløret terrapin (opptil 30+ cm for rødøre hunner), men det varierer selvsagt litt. Har hatt både rødører og gulører, og der har rødørene vært større enn gulørene.. Jeg hadde en guløre hunn på 8 år som var bare 20cm over skallet, mens jeg hadde en rødøre hann på rundt 10 år som var 25cm. En bekjent hadde også to rødører på 30~ cm over skallet.
Edit: (gul/rød øre) Terrapin hunner blir større enn hannene som kjent, så det varierer både på kjønn og art, samt alder og hvor god pleie de har fått/får.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-09-2010, 19:20   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Må legge til at det er andre forskjeller på rødøre terrapiner og gulører enn fargen på hodet og størrelsen også.. Det ser du hvis du holder en av hver art i hver sin hånd for å si det slik.

Søker man ganske enkelt på google så finner man info om det:
What is the difference between red eared sliders and yellow belly ? - Yahoo! Answers
Trykk på linkene til han som svarte der så ser dere hva jeg mener.
Edit: Aggressivitet har forresten ingenting med artene å gjøre. Det går på individ etter min erfaring. Noen passer bare ikke sammen.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-09-2010, 21:40   #6
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Fortsatt litt skeptisk på det med størrelsen altså, man ser jo både rødører og gulører som er over 30 cm, og man finner både rødører og gulører som ikke blir mer enn 20. Nå er det godt mulig at flertallet av de enorme er rødører, men jeg velger å tro at dette er litt tilfeldig, da jeg har sett enorme gulører også.

Ellers så var det andre som stod i linken din ukjent for meg, så takk for det
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-09-2010, 23:17   #7
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gregoris Vis post
Fortsatt litt skeptisk på det med størrelsen altså, man ser jo både rødører og gulører som er over 30 cm, og man finner både rødører og gulører som ikke blir mer enn 20. Nå er det godt mulig at flertallet av de enorme er rødører, men jeg velger å tro at dette er litt tilfeldig, da jeg har sett enorme gulører også.

Ellers så var det andre som stod i linken din ukjent for meg, så takk for det
Ja størrelsen varierer veldig og det er litt tilfeldig det der som du sier. Men generelt så blir rødørene litt større, men så klart er det mye som spiller inn når det kommer til det med størrelsen, feks hvor mye mat/hvilken mat de får, hvordan du holder de mtp uv og slikt, og tror nok det har litt med genetikk å gjøre selv om jeg ikke skal si noe mer om det..

I tillegg er det jo mye kryssinger mellom rødører og gulører (og den siste, troosti'en, som jeg forresten er usikker på om har et norsk navn?), så det med fargene og hvordan de ser ut varierer veldig der også. Men det som sto i linkene (altså bildene nedover der) er jo en liten pekepinn på de forskjellige kjennetegnene underartene har som gjør at de kan identifiseres lett - bortsett fra at de har et rødt/gult øre da altså...

Legger ut linkene til hvordan artene "skal" eller kan se ut på Welcome to ATP her jeg (som forresten er en veldig bra skilpaddeside med mye bra informasjon, anbefales på det sterkeste), så slipper en å gå inn på yahoo question/answers...

Trachemys scripta elegans:
Photo Gallery

Trachemys scripta scripta:
Photo Gallery

Trachemys scripta troosti:
Photo Gallery
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-09-2010, 13:16   #8
Reptilfreak

Boavennen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sandnes
Meldinger: 345
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (20)
Standard

Vil bare skyte inn at betegnelsen "guløre" blir litt feil, selv om den riktig nok har "gule ører".

"Rødøre" blir en slags forkorting av artsnavnet Rødøret terrapin.
T. s. scripta heter vel på norsk Gulbuket terrapin (eng: Yellowbellied slider),
Synes da at populær-forkortelsen "Gulbuk" passer bedre.

Det er også med og understreker en annen visuell forskjell fra "rødørene", nemlig at bukskjoldet er mye mer gult enn slektningens.

-

(Selvfølgelig er dette flisespikkeri, men en skal da ikke kimse av god opptenningsved.)
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60.
Boavennen er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-09-2010, 19:02   #9
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Er helt enig der Boavennen at gulbuket terrapin passer bedre både pga det engelske navnet og pga bukskjoldet (plastron) som du sier er gult, jeg har flere ganger stusset litt på "guløre terrapin" som brukes som populærnavn i Norge, men har etterhvert bare gått med på å kalle de guløre terrapiner da de fleste andre gjør det.

Flisespikkeri er forsåvidt ikke dumt, rett skal være rett!
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvilke Taranell arter er størst og minst ? Galil Startgropen 8 20-02-2009 01:00
Hvilken kneler blir størst Galil Knelere 38 12-01-2009 18:59
Hvilken kneler blir størst? Sathanas Knelere 3 27-10-2008 12:46
Hvem Blir StØrst FØrst? Blondi Taranteller 2 13-04-2006 19:56
Hvem er størst minst osv... flott link!!! Petterkopp Terrarier 0 22-10-2005 10:35

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:47.