| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2010
Alder: 25
|
Heifolkens
Trenger litt hjelp til noe jeg har tenkt på lenge.. Har 2 rød terrapina som jeg har eid i 3 år, de er nå snart 4 år.. De har nå fått akvarie på 300l, de har også ei flytebrygge å liggepå, mitt 1 spm er: 1: Anbefales det å ha masse vann så de får svømme mye? Eller lite vann så de ikke kan svømme? De har jo brygga å kravle opp på når de måtte ønske, og de henger på baksiden av den når de skal sove 2: De får vanlig mat fra dyrebutikken, men i perioder spiser de ikke...? De bruker jo som regel være veldig intr i maten å spise den opp med engang... 3: Hva annet kan de spise? (de elsker kylling) men har ikke prøvd gi de noe annet tidligere enn vanlig pellets og kylling en gang i jubelåret.. 4: Hvor ofte bør de opp av akvarie å tørke? Har hørt de kan få lett sopp om de ikke engang i blandt får tørke litt.. Håper på svar fra noen som har litt peiling ) TakkTakk Hilsen Elinor&Truls å eiern Cesilie
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Jeg ville hatt så mye vann at de kunne svømme rundt, men samtidig laget et ganske greit landområde de kan sole seg på. Søk litt rundt på nett så finner man veldig mange smarte løsninger på landdel, som f.eks går utenfor selve akvariet og lignende.
Hvordan type mat fra dyrebutikken får de? Husk at i fangenskap blir kosten til dyrene mindre variert og dermed vil ikke alltid apetitten være på topp, og det kommer også av på hvor ofte og hvor mye du fòrer. Varier fòret med pellets, insekter (både tørkede og levende), frukt og grønt, fisk, reker o.l. så får de variert kosthold Om kylling er noe som man kan fòre med vil ikke jeg uttale meg noe om, men personlig kan jeg ikke se noe spesielt galt med det...Som tidligere skrevet så bør du ha en ganske stor landdel med varmelampe slik at terrapinene kan regulere dette selv. De går opp av vannet når de vil og ned igjen når de vil. Det er vannlevende dyr så sopp vil nok ikke oppstå fordi de er for mye i vannet, men heller at det er bakterier i vannet. De kan få skallråte ved mangel på UV-B så det er nok det du må holde et øye med.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Ligg langt unna kylling! Du kan gi skilpaddene reker med skall, hel småfisk, metemark og tilsvarende, men ligg unna kylling og skinke.
Hvis sklipaddene dine har en stor nok landdel der de kan ligge og sole seg (varmespott + UV-lys) vil de regulere skalltørkingen selv. Her finner du det meste du trenger å vite for å få dyrene dine til å trives: Sumpskilpadder
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Sitat:
2. Jeg har aldri hatt problemer med skilpadder som ikke spiser. Om det bare er enkelte dager inne imellom så gjør det ikke noe, men om det vedvarer så bør du oppsøke dyrlege forsikerhetsskyld. 3. Kylling skal du helst ikke gi de. Finnes så veldig mange bedre alternativer. Grunnfor skal være pellets. Prøv exo-terra sitt fôr! Kombiner dette med grønnsaker (brokkoli!) og litt reker innimellom, da en gang i uka eller sjeldnere. 4. Ikke ta de ut av akvariet for tørkingens skyld. Landplassen skal ha en varmelampe som gir en temp på 35-42 grader ca., i tillegg til UVb-lyset. Det er her de skal tørke. Lanplassen trenger ikke være diger, men det bær være plass til begge paddene samtidig. |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Hva kan jeg ha i mitt akvarie?:) | Smiley | Generelt om reptiler | 14 | 26-05-2009 21:58 |
| Akvarie i Stavanger | Kristian262 | Media | 0 | 18-02-2009 12:01 |
| Akvarie 104 l til Terrarie? | zatane | Terrarier | 2 | 28-01-2008 09:08 |
| mug i akvarie | Kristian262 | Terrarier | 3 | 03-01-2007 16:21 |