"
Gammel 27-07-2010, 22:45   #1
Reptilfreak

honggard86 sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Sted: Nordland
Meldinger: 5
Question skilpadde med forstoppelse??

Min første post på forumet, og kanskje litt merkelig spørsmål.

Det som har skjedd er at den ene Terrapinen har, mest sannsynlig, bæsjet ut en enorm klomp med noe brunt og hardt. Noen som har opplevd noe lignende? Jeg lurer på om det kan ha noen sammenheng med noen små steiner fra et annet akvarium som ble sluppet i karet hennes. Det var bare noen få steiner, hun hadde slik grus i akvariet før og da merket jeg at hun spiste denne så jeg tok den bort. Kan hun ha spist disse nå slik at det har løsnet i tarmsystemet noe som har sittet fast der? Og da slo tanken meg om det er meningen at de skal ha tilgang på å spise grus?

Håper noen tar seg bryet med å svare meg
honggard86 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-07-2010, 22:51   #2
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Hmm...vanskelig å si noe om denne "klumpen"...skulle nesten sett den Men slik det er beskrevet virker det som en helt vanlig avføring. At skilpadden spiser grus KAN være et tegn på at den har et mangelfullt kosthold. Hva fórer du med?
Gregoris er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-07-2010, 23:11   #3
Reptilfreak

honggard86 sin avatar

Standard

"Klumpen" gikk rett i dass Har hatt disse i ca 10 år og har aldri sett noe slikt flytende i akvariet før, hehe.
Forer med pellets for vannskilpadder, tørkede vannlopper(eller hva det nå er), litt agurk, noe kattemat(bløtfor), tunfisk i gele og noe kokt fisk når jeg laget til katten
honggard86 er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-07-2010, 09:16   #4
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av honggard86 Vis post
"Klumpen" gikk rett i dass Har hatt disse i ca 10 år og har aldri sett noe slikt flytende i akvariet før, hehe.
Forer med pellets for vannskilpadder, tørkede vannlopper(eller hva det nå er), litt agurk, noe kattemat(bløtfor), tunfisk i gele og noe kokt fisk når jeg laget til katten

Hvordan grus bruker du i akvariet? Dersom grusen du har er butt og ikke har noen skarpe kanter, og er liten nok til å kunne gå igjen systemet går det nok greit hvis det kun hender av og til.
Har selv skilpadde og de klasene hu slipper av og til er ikke akkurat små ... Så for min del høres dette ut som vanlig avføring.

Hvorfor fòre med kattemat? Jeg må si at jeg ikke er fan av å fòre annet dyremat til disse dyra, spesiel ikke når det finnes så mange andre varianter du kan bruke som er ment for denne type skilpadde.
Som Gregoris sier, kanskje den spiser grus fordi det er noe i kostholdet som mangler og får den til å spise grusen. Selv har jeg min boende i et akvarie med grus som substrat og jeg har aldri opplevd at den har spist noe grus.

Jeg bruker en kombinasjon mellom to ulike pelletstyper + en type tørrfisk. Alt dette fra Sera, da de har et nokså greit utvalg av fòr til vannskilpadder. Jeg kombinerer da Sera Raffy P, Sera Raffy Royal og Sera Raffy Mineral. Den førstnevnte er pellets, den andre er tørrfisk og den sistnevnte er vitamintilskud m.m. i samme form som pelletsen. Denne kombinasjonen er anbefalt av Sera og den fungerer helt ypperlig hos meg.
Svar med sitat
Gammel 28-07-2010, 16:32   #5
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Standard

Kattematen er det bare å kutte ut. Den gjør mer skade enn nytte, da resten av kostholdet virker godt og variert. Bare pass på at maten hovedsakelig består av pellets og grøntfor, og at fisk og reker er lørdagskos Med mindre denne "klumpen" blir en vane så tror jeg ikke du skal bekymre deg over det.
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-07-2010, 22:48   #6
Reptilfreak

honggard86 sin avatar

Standard

ok, da kutter jeg ut kattematen

Merket foresten ikke at skilpadden spiste grus før jeg tok bort grusen, etter hvert så dukket det opp flere steiner i akvariet så da forsto jeg at den hadde spist den
Tilbake til maten, hvor kjøper dere maten til deres skilpadder? Dyrebutikken her har bare en sort;tetrafauna reptomin står det på den. Og den koster flesk, 350kr for en stor boks. Er derfor jeg forer med så mye annet, hadde blitt fryktelig dyrt å fore bare med pellets.
honggard86 er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-07-2010, 09:55   #7
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Selv om de kun har en sort inne, kan du høre om de får bestilt inn de fra Sera f.eks. Sera er leverandør av fòr og etc til fisk, så de får nok noe inn fra dem vil jeg tro. Så du bør spørre betjeningen, eller bestille via nett. Selv så hender det at jeg må i flere forskjellige dyrebutikker for å kjøpe det, men nå er det veldig mange dyrebutikker her i området så det er ikke lange reiseveien. De store boksene koster gjerne fra 200kr til 400kr alt ettersom hvor du kjøper det.
Svar med sitat
Gammel 29-07-2010, 22:36   #8
Reptilfreak

honggard86 sin avatar

Standard

Skal bestille noe på nett tror jeg, er ikke så enkelt å få dyrebutikken her til å bestille inn noe. Har dere noen sider å anbefale meg å bestille fra? tenkte bare å google skilpaddemat, men er jo greit å vite at jeg bestiller på en trygg side da
honggard86 er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-07-2010, 22:39   #9
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Standard

Jeg bruker denne: Exo Terra Aquatic Turtle 260gr står at posen er 260 gram, men den du får er 300 Det vil si at du tjener på å kjøpe mange slike fremfor å kjøpe store bokser på 1000 gram.
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Gammel 29-07-2010, 22:58   #10
Reptilfreak

honggard86 sin avatar

Standard

oioioi, det er jo helt sykt billig! Den typen jeg kjøper er boks på 220g, til 335kr. Og den du viser meg er 260g til 49kr, føler meg lurt Måtte opp å hente boksen for å sjekke for trodde ikke det gikk an
honggard86 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Boa sp. forstoppelse tori Boa og pyton 16 14-03-2010 13:59
Forstoppelse junior Helse og sykdommer hos reptiler 1 03-08-2009 00:11
Forstoppelse hos leo? Renor Leopardgekkoer og andre Eublepharis 23 16-10-2007 11:09
Forstoppelse... Jon83 Skilpadder 3 05-02-2006 21:42
steppis med forstoppelse. straymond Helse og sykdommer hos reptiler 2 19-09-2005 21:42

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:44.