| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Nordland
|
Min første post på forumet, og kanskje litt merkelig spørsmål.
![]() Det som har skjedd er at den ene Terrapinen har, mest sannsynlig, bæsjet ut en enorm klomp med noe brunt og hardt. Noen som har opplevd noe lignende? Jeg lurer på om det kan ha noen sammenheng med noen små steiner fra et annet akvarium som ble sluppet i karet hennes. Det var bare noen få steiner, hun hadde slik grus i akvariet før og da merket jeg at hun spiste denne så jeg tok den bort. Kan hun ha spist disse nå slik at det har løsnet i tarmsystemet noe som har sittet fast der? Og da slo tanken meg om det er meningen at de skal ha tilgang på å spise grus?Håper noen tar seg bryet med å svare meg ![]() |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Hmm...vanskelig å si noe om denne "klumpen"...skulle nesten sett den
Men slik det er beskrevet virker det som en helt vanlig avføring. At skilpadden spiser grus KAN være et tegn på at den har et mangelfullt kosthold. Hva fórer du med?
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
"Klumpen" gikk rett i dass
Forer med pellets for vannskilpadder, tørkede vannlopper(eller hva det nå er), litt agurk, noe kattemat(bløtfor), tunfisk i gele og noe kokt fisk når jeg laget til katten ![]() |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Sitat:
Hvordan grus bruker du i akvariet? Dersom grusen du har er butt og ikke har noen skarpe kanter, og er liten nok til å kunne gå igjen systemet går det nok greit hvis det kun hender av og til. Har selv skilpadde og de klasene hu slipper av og til er ikke akkurat små ... Så for min del høres dette ut som vanlig avføring. Hvorfor fòre med kattemat? Jeg må si at jeg ikke er fan av å fòre annet dyremat til disse dyra, spesiel ikke når det finnes så mange andre varianter du kan bruke som er ment for denne type skilpadde. Som Gregoris sier, kanskje den spiser grus fordi det er noe i kostholdet som mangler og får den til å spise grusen. Selv har jeg min boende i et akvarie med grus som substrat og jeg har aldri opplevd at den har spist noe grus. Jeg bruker en kombinasjon mellom to ulike pelletstyper + en type tørrfisk. Alt dette fra Sera, da de har et nokså greit utvalg av fòr til vannskilpadder. Jeg kombinerer da Sera Raffy P, Sera Raffy Royal og Sera Raffy Mineral. Den førstnevnte er pellets, den andre er tørrfisk og den sistnevnte er vitamintilskud m.m. i samme form som pelletsen. Denne kombinasjonen er anbefalt av Sera og den fungerer helt ypperlig hos meg.
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Kattematen er det bare å kutte ut. Den gjør mer skade enn nytte, da resten av kostholdet virker godt og variert. Bare pass på at maten hovedsakelig består av pellets og grøntfor, og at fisk og reker er lørdagskos
Med mindre denne "klumpen" blir en vane så tror jeg ikke du skal bekymre deg over det.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
ok, da kutter jeg ut kattematen
![]() Merket foresten ikke at skilpadden spiste grus før jeg tok bort grusen, etter hvert så dukket det opp flere steiner i akvariet så da forsto jeg at den hadde spist den ![]() Tilbake til maten, hvor kjøper dere maten til deres skilpadder? Dyrebutikken her har bare en sort;tetrafauna reptomin står det på den. Og den koster flesk, 350kr for en stor boks. Er derfor jeg forer med så mye annet, hadde blitt fryktelig dyrt å fore bare med pellets. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Selv om de kun har en sort inne, kan du høre om de får bestilt inn de fra Sera f.eks. Sera er leverandør av fòr og etc til fisk, så de får nok noe inn fra dem vil jeg tro. Så du bør spørre betjeningen, eller bestille via nett. Selv så hender det at jeg må i flere forskjellige dyrebutikker for å kjøpe det, men nå er det veldig mange dyrebutikker her i området så det er ikke lange reiseveien. De store boksene koster gjerne fra 200kr til 400kr alt ettersom hvor du kjøper det.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Skal bestille noe på nett tror jeg, er ikke så enkelt å få dyrebutikken her til å bestille inn noe. Har dere noen sider å anbefale meg å bestille fra? tenkte bare å google skilpaddemat, men er jo greit å vite at jeg bestiller på en trygg side da
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Jeg bruker denne: Exo Terra Aquatic Turtle 260gr står at posen er 260 gram, men den du får er 300
Det vil si at du tjener på å kjøpe mange slike fremfor å kjøpe store bokser på 1000 gram.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
oioioi, det er jo helt sykt billig!
Den typen jeg kjøper er boks på 220g, til 335kr. Og den du viser meg er 260g til 49kr, føler meg lurt Måtte opp å hente boksen for å sjekke for trodde ikke det gikk an
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Boa sp. forstoppelse | tori | Boa og pyton | 16 | 14-03-2010 13:59 |
| Forstoppelse | junior | Helse og sykdommer hos reptiler | 1 | 03-08-2009 00:11 |
| Forstoppelse hos leo? | Renor | Leopardgekkoer og andre Eublepharis | 23 | 16-10-2007 11:09 |
| Forstoppelse... | Jon83 | Skilpadder | 3 | 05-02-2006 21:42 |
| steppis med forstoppelse. | straymond | Helse og sykdommer hos reptiler | 2 | 19-09-2005 21:42 |