"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Skilpadder Hjelp til stell av vannskilpadde!

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17-06-2010, 21:40   #1
Junior Member

Medlem siden: Jun 2010
Alder: 21
Meldinger: 2
Unhappy Hjelp til stell av vannskilpadde!

Jeg har nylig blitt eier av en Rødøret terrapin.
Jeg tok over skilpadden fordi dens tidligere eier ikke ville ha den mer, i tilleg til at han hadde 2 andre som han skulle kvitte seg med.

Tidligere eier av "Stripa" som vi kaller henne, fóret henne kun med skinke og badet henne i en bøtte.
Dette har jeg nå endret på, men har likevel ikke ordnet noe akvarium enda. Istedet svømmer Stripa i et babybadekar, som er ganske stort og har god plass. Vannet skiftes flere ganger om dagen, samtidig som hun får lov til å tusle litt rundt på badet (der det er varmt og godt).
Det jeg vet, er at det er en hun, og er rundt 25 år. Jeg har lest en del på nettet om hva de spiser og generelt om stell av vannskilpadder, men syns likevel det er vanskelig å få med meg hvordan jeg skal behandle min skilpadde på rikig måte.

Hun blir ikke lenger fóret med skinke, men får istedet både frukt, salat og har blitt veldig glad i crabsticks! Men nå har det oppstått et problem.. Hun har nemlig fått diaé, og har nå hatt det i ca en ukes tid. Hva kan det komme av? Er det pga maten hun får, eller sykdom?
Har lest litt at omtrent 90% av alle skilpadder bærer på Salmonella!! Kan det være at hun også har det??
Å ta henne med til dyrelegen har selvfølgelig vært en tanke, men folk jeg kjenner sier at jeg aldri i verden skulle finne på å gjøre det, siden skilpadder er forbudt her i Norge..

Derfor trenger jeg noen tips og råd fra dere som har noe erfaring med vannskilpadder!
Hvordan skal jeg gjøre det bedre får min lille venn? Noen ganger får jeg så dårlig samvittighet fordi jeg føler selv at hun ikke blir stelt ordentlig, pga min mangel på kunnskaper om skilpaddestell..

HJELP!!
Stripa er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-06-2010, 22:06   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Flott at du tok over den, høres ikke ut som den har hatt det optimalt med tanke på mat og vanntilgang..

Et babybadekar kan funke det, men hvordan blir det med tanke på lys og varme? Skilpadder skal ha tilgang på UV-lys og behøver varme og en solingsplass for å komme seg på land og bli helt tørr. Og hvor høy kant er det på karet, kan skilpadden klatre over? Har forøvrig sett flere bruke slike plastikkdammer som egentlig skal brukes ute som du kjøper på feks plantasjen, satt netting over og hatt lys over samt varmelampe over solingsplassen. Men det aller beste er uansett et akvarium, med en god utvendig pumpe (sistnevnte er et must uansett, da rød-ører driter og roter noe fælt).

Ang. mat så finner du også pellets i dyrebutikken (reptomin turtle sticks er en variant - grå "sticks"), og ser for meg at siden du gir litt grønt og frukt kan skilpadden reagere på det og derfor få diaré siden den ikke er vant til det. Hvor lenge har du hatt skilpadden? Hadde den diaré når den kom til deg eller har dette startet i ettertid? Du kan også prøve å gi litt insekter, som sirisser, og se om den blir litt bedre av det siden den er vant med kjøtt.
Jeg ville forresten ikke gitt skilpadden crabsticks.

Forøvrig vil jeg si at når skilpadden slutter å ha diaré kan du begynne å gi litt om litt med frukt og grønt.

Ikke ha dårlig samvittighet! Du har tatt over den og virker å ville det beste for den. Her kan du få en liten link med et såkalt "caresheet" - faktablad, om rød-ører. EDIT: Du finner også et norskt faktablad her på siden:

Sumpskilpadder

Care Sheet - Red Ear Slider

Når det kommer til dyrlegespørsmålet så er det som regel ikke noe problem å dra med reptiler til dyrlegen. Det lønner seg visstnok å ringe og høre om dyrlegen i nærheten av deg tar i mot reptiler, du behøver ikke si at du har en skilpadde.

Ellers er det bare å spørre om du trenger hjelp dersom du trenger hjelp med noe annet!

Har du et bilde av den kanskje?
Svar med sitat
Gammel 17-06-2010, 22:15   #3
Reptilfreak

Medlem siden: May 2009
Sted: vest agder kvinesdal.
Alder: 17
Meldinger: 7
Standard hei:)

hei jeg har 2 rød ørede terrapiner som er runt 8 år gammle.
jeg ha tatt mine skilpadder til dyrlegen flere ganger uten problemer
men jg sier ikke at det er 100% sikkert at du ikke får det
men kansje terrapinen din har fått diare pga for mye bløt mat.
jeg gir mine ofte reker, salat & fisk jeg fanger i bekken
men for det meste så gir vi dem tørr kattemat det er veldig næringsrikt. og de liker det kjempegodt
lykke til
gklggbgfb er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 17-06-2010, 22:17   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av gklggbgfb Vis post
men for det meste så gir vi dem tørr kattemat det er veldig næringsrikt. og de liker det kjempegodt
Kattemat hører til katter, det finnes eget tørrfor for sumpskilpadder - bruk heller det.
Svar med sitat
Gammel 17-06-2010, 22:52   #5
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av gklggbgfb Vis post
Dette håper jeg du slutter med snarest! Kattemat inneholder masse viktig næring for en KATT. Samtidig så inneholder sansynligvis denne kattematen noen form for kjøtt, og det skal heller ikke skilpadder ha.

Tilbake til topic:

Salmonella er ikke et problem. Sansynligvis har padda di også bakterien, og da også vannet den bor i. Likevell, om du har en fast god håndhygiene, så er det ikke noe å være redd for. Selv har jeg antibak stående ved akvariet.
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-06-2010, 16:23   #6
Reptilfreak

Medlem siden: May 2009
Sted: vest agder kvinesdal.
Alder: 17
Meldinger: 7
Standard

vi mater de mest med reker.
men ofte kattemat og dyrlegen sa at det var mye næring som en skilpadde trengte i kattemat.
og at det var lurt å gi dem kattemat
gklggbgfb er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-06-2010, 16:51   #7
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Standard

Skal ikke nekte på at noe av næringsstoffene du finner i kattematen er bra for skilpadda, men du får en masse ting som ikke er nødvendig, og kanskje til og med skadelig for skilpaddene dine.

Kostholdet til en skilpadde bør hovedsakelig bestå av pellets som inneholder de rette typene vitaminer, i tillegg til kalk.
F.eks denne: Exo Terra Aquatic Turtle 260gr
Kjøp også vitaminer og kalk i pulverform. Dette har jeg til gode å finne i en nettbutikk, men din lokale dyreforretning vet nok hva som er bra for padda di. De kan nok også bekrefte at kattemat er som å fostre opp en menneskebaby på ugress.

I tillegg til dette er planter kjempeflott for skilpadder! Her på forumet ligger det et faktaark om hva slags planter du finner i hagen som padda kan spise. Spiselige planter for landskilpadder Dette omhandler egentlig landskilpadder, men også sumpskilpadder har stor nytte av grønt.

Reker burde heller ikke være en del av det faste kostholdet til padda! Dette er lørdagsgodteriet til paddene, og er ikke bra dagligdags mat.

Dette ble nok en noe rotete post, men det får så være
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-06-2010, 09:47   #8
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Et av problemene med kattemat og fisk er at de har gal kalium-fossfor ballanse i forhold til det skilpadder skal ha. Skinke bør du holde deg langt unna! Reker (med skall) er bra, men det blir de fort for fete av. En voksen sumpsklpadde skal ha mye grønt. Løvetann er utmerket.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-06-2010, 20:35   #9
Junior Member

Medlem siden: Jun 2010
Meldinger: 2
Standard

Vi har hatt skilpadden i ca 3 uker nå, og hun hadde ikke diaré når vi først fikk henne.. Jeg har siden dag 1, vært på leting etter akvarium og alt annet utstyr til den. Men er ikke alltid økonomien strekker til!! Har nå fått tak i en UV-lampe, som Stripa kan ligge og varme seg under.. Kantene på badekaret er ganske høye, så hun kommer ikke ut der selv. Men jeg har begynt å kjenne henne litt, så når hun begynner å klatre oppover kantene i badekaret, tar jeg henne ut og gir henne muligheten til å tørke og "sole seg" litt
Dette er altså en midlertidig løsning, men det hele skal helt klart forbedres!

Stripa er ikke så veldig glad å frukt og gjønt, men spiser det av og til. Men hun vil heller ha noe med kjøtt..
Kattemat tror jeg nok ikke at jeg skal prøve engang! Da er det mest aktuelt å kjøpe maten i dyrebutikken.
Men hvor mange ganger om dagen skal en skilpadde mates ?
Hun får mat 1 - 2 ganger om dagen nå, og virker skrubbsulten når jeg først begynner å fóre henne. Blir helt gærn og begynner å reise seg opp på bakbeina for å få tak i maten så fort som mulig!
Hun er veldig søt da, og ganske morsom.
Har ikke bilde nå, men det kommer etter hvert!
Stripa er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-06-2010, 20:43   #10
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Standard

Mange anbefaler mat annen hver dag til en voksen skilpadde, men jeg foretrekker å heller mate hver dag. Du må nesten se litt an hvor mye mat du skal gi skilpadden. Selv om den er glad i kjøtt så kan den bli farlig tykk av det, så unngå det. Gi så mye pellets skilpadda kan spise på 5-10 minutter ca. Dette ser du fort hva som fungerer best.

Landplass må du få til fortest mulig. UV-Lyset skal da henge over denne. Om UV-lyset ikke gir varme, må du kombinere den med en varmelampe. Skilpadden vil ikke klatre opp på en landplass med kun kaldt UV-lys.

Når det kommer til landplass; ikke kjøp en ferdig. Terrapiner er alt for store til alle platformer du finner ferdig på markedet. Bygg en selv. Stable skifer og stein, en stor rot eller lignende.
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hjelp til leo stell BlueMoon Leopardgekkoer og andre Eublepharis 20 22-02-2010 23:29
Gresk Vannskilpadde erfaringer, litt hjelp? Dirtytree Skilpadder 2 29-08-2009 15:29
Landskilpadder og stell Ale_281 Slanger, øgler og skilpadder 3 09-07-2009 13:25
Hjelp til stell av G. Sp. Concepion Sleepy87 Taranteller 2 10-11-2008 09:19
Stell av et skjeggis terriarium Speedy Agamer 2 19-02-2007 16:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:43.